Site icon IAS

פסח 2019 לכל המשפחה, במרכז המבקרים של יקב טורא  

הכרמים של ורד וארז בן סעדון, במרומי השומרון. צילום שוש להב

יין ישמח לבב, ובליל הסדר כל אחד מאיתנו מצווה על 4 כוסיות. אז נחגוג עם יין גם בחוה"מ פסח, שבו מוזמן עם ישראל, ללא תשלום, להתארח ביקב טורא, שבמושב רחלים הנמצא באזור השומרון. במרכז המבקרים של היקב יתקיימו פעילויות חינם לילדים ולהורים, כמו טעימות יין ושמן זית תוצרת יקב טורא, מפגש עם ורד וארז בן סעדון בעלי היקב, שיספרו למבקרים כיצד ואיך הקימו את היקב, מהו תהליך ייצור והפקת יינות, אילו יינות מתאימים למאכלי בשר ו/או למנות חלביות, מהם הזנים השונים של יינות אדומים ולבנים, תהליך הביקבוק והשעם ועוד. לילדים יוקרן סרט מיוחד לילדים המסביר מהו תהליך ייצור היין ביקב.

סמוך ליקב ממוקם המעיין ששודרג, לזכרו של אייל יפרח ז"ל. המעיין המלאכותי צופה אל עבר הרי השומרון הירוקים ובנוי בצורת אייל, וסביבו ציליה, מדשאה, פינות פויקה ומנגל ושולחנות פיקניק לטובת המטיילים.

ארז בן סעדון מסביר על כרם הגפנים של יקב טורא, בהר ברכה.  צילום שוש להב

יקב טורא Estate Winery:  

יקב טורא הינו יקב אחוזה משפחתי ומוקפד (Estate Winery), בין הבודדים הקיימים בישראל. זהו יקב בו בעלי היקב הם גם הבעלים של הכרמים הנמצאים באזור, ומכרמים אלה מגיעים הענבים ליקב.

היקב שהוקם בשנת 2003, ומהבציר הראשון יצרו 1200 בקבוקים, גדל בהתמדה ועד לבציר 2017 הגיע היקב לייצור של כ- 100,000 בקבוקים בשנה. כרמי היין נטועים החל משנת 1997, ביישוב ברכה. הכרמים התגלו ככרמים מהאיכותיים ביותר בארץ. הם נהנים מטרואר ייחודי ונדיר ומתנאי גידול אולטימטיביים. תנאים אלו נובעים ממיקומו של הכרם על הר בגובה 850 מטר, החשוף לרוח המערבית. הערפל השורה על הכרם עד שעות הבוקר המאוחרות ומזג האויר במקום (16 מעלות בלילות הקיץ עם לחות של 98%, ומינוס 4 מעלות בחורף ולפעמים גם שלגים) חברו יחד עם אדמת הטרה-רוסה הסלעית ומעניקים לענבים איכות יוצאת דופן שהפכה לשם דבר באזור וברחבי הארץ.

זהו מיקום אופטימלי לגידול ענבי יין משובחים, מרוכזים ואיכותיים. כל מגוון יינות היקב מאוזנים, בעלי טעם וארומה ייחודיים ובכך מבטאים את השילוב הנכון בין תנאי גידול מצוינים, ידע ואהבה רבה לאדמה ומבטיחים הנאה מירבית לצרכן. בכרמים גדלים 14 זני הענבים הפופולריים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, שיראז, פטיט ורדו, פינו נואר, שרדונה, סוביניון בלאן, גוורצטרמינר וויוניה, מהם מייצרים ביקב 3 סדרות, שניים-עשר סוגים של יין. סדרת הבסיס היא ‘מאונטן ויסטה’ ובה יש את רוב התוצרת של היקב, ובסך הכל שישה יינות: פינו נואר, בלנד אחד, שני לבנים שאחד מהם חצי יבש, רוזה ויין קינוח עדין. יינות היקב זוכים בפרסים רבים בארץ ובעולם, ביניהם מדליית כסף בתחרויות כמו: "דיקנטר", "וינאליס", "אשכול הזהב".

ורד בן סעדון במרכז המבקרים שעל כתליו תלויים הפרסים של תחרויות היין. צילום שוש להב

מרכז המבקרים של יקב טורא:

לצד יקב טורא ובית הבד, פועל מרכז מבקרים, המכיל עד 55 איש, בו ניתן לסייר, לטעום ממבחר יינות היקב ואף ליהנות מארוחה בשרית/חלבית בתאום מראש. כמו כן ניתן לרכוש במקום את שמן הזית המעולה שמופק בבית בד במקום, ומוצרים נוספים במחירים מיוחדים. לרגל חג הפסח מוצעים 10 מארזי שי מפנקים תוצרת יקב טורא באריזות מהודרות, הכוללים יין משובח, שמן זית כתית מעולה תוצרת טורא ומוצרי בוטיק יוקרתיים לפי בחירה כמו שוקולדים מבית דה-קרינה, קונפיטורות איכותיות, חרוסת ועוד במחירים החל מ- 89 ₪. את המארזים ניתן לרכוש בחנויות המובחרות, ביקב, בהזמנה טלפונית (052-7966613).

בעונת מסיק הזיתים (חנוכה), ועתה מוצע השמן בבית הבד. צילום שוש להב

שמן הזית של טורא:

יקב טורא ממוקם בישוב רחלים שבשומרון, ובמרחק כמה דקות ממנו, בישוב שילה, שוכן בית בד בבעלות ארז וורד בן סעדון לייצור שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה ברמת חמיצות של עד 0.3 החל משנת 2014. אזור השומרון נודע כאזור בו שגשג ייצור שמן הזית האיכותי והטוב בתקופות הקדומות. בתל שילה נמצאו בתי בד היסטוריים, גתות עתיקות וכלי חרס ששימשו לייצור שמן זית. בית בד הבוטיק של טורא מצויד במיטב הטכנולוגיה החדישה בתחום ומייצר כ-35 טון שמן זית כתית מעולה מידי שנה. השנה, לראשונה, החליטו בעלי בית הבד לפתוח את בית הבד את שמן הזית לקהל הרחב. כרמי הזיתים מהם מופק שמן הזית ממוקמים על גדות נחל שילה. כ-300 דונם שטחם, בהם גדלים על אדמת טרה רוסה סלעית, באקלים קריר ובשמש בריאה, זנים כמו פיקואל ברנע וארבקינה, לאחרונה אף נכנסו זיתים חדשים מזנים סורי ופישולין.

המיקום המיוחד והזנים שנבחרו הם הנוסחה לייצור שמן זית כתית מעולה, כפי שמסביר ארז בן סעדון: "גידול בהר הגבוה מקבל בין 600 מ"מ גשם בשנה, חמיצות של עד -0.3, בגלל הגובה, הקור והטמפ' הנמוכה לאורך כל השנה. מה שהופך את שמן הזית שלנו למוצר מעולה ואיכותי". מוסיפה ורד בן סעדון: "אנו מאמינים שלעשות את כל התהליך במקום אחד ,לגדל ולייצר מוצר סופי, מביא את התוצר לאיכות הגבוהה ביותר. היה חשוב לנו להיות עצמאיים ולשלוט ברמת האיכות של המוצר ללא תלות, לכן הקמנו בית בד והתחברנו גם לתחום שנקרא שמן זית".

כשרות בדץ בית יוסף, הרב אונגר ורב הישוב רחלים

הביקור במקום בתיאום מראש בלבד. מרכז המבקרים פתוח בחוה"מ פסח 24-21 אפריל בין השעות 09:00 – 17:00 וב-25.4 בין 13:00-10:00 והכניסה ללא תשלום.

לפרטים והזמנות אתר

http://www.turawinery.com/he/

מייל: info@turawinery.com

Exit mobile version