Site icon IAS

פועלים לשינוי נוהל השיווק של משרד התיירות

בהתאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות ממתינים לטיוטת נוהל השיווק החדש לשנים 2018 –  2017 של משרד התיירות, על מנת לדון עם ראשי המשרד על הכנסת רעיונות חדשים לנוהל השיווק במטרה להקל על סוכנים העוסקים בתיירות היוצאת והמעוניינים לפעול גם בתחום התיירות הנכנסת.

"יש לנו כל מיני רעיונות ואנחנו מקווים, כי הם ישולבו בנוהל החדש", מציינת חני סובול מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי תיירות. "כבר עתה אנו זוכים לשיתוף פעולה מאוד יפה עם הגורמים במשרד התיירות הקשורים לקרן השיווק".

יש מקום לכולם

אמירתו של אמיר הלוי בכנס התיירות הנכנסת של ההתאחדות, כי כל אחד יכול לפעול בתחום התיירות הנכנסת, גרמה קורת רוח לראשי ההתאחדות. הלוי ציין כי קיים תחום פעולה די רחב עבור כל הגופים העוסקים בתחום."השוק גדל ואנחנו מצפים שתתחברו ותפעלו יחד איתנו. דווקא הסוכנים שעסקו עד כה בעיקר בתיירות יוצאת יכולים להצטרף אלינו ולהבין את הפוטנציאל הקיים. בהשוואה להרבה יעדים בעולם לנו יש את הניסיון לחיות לצד אירועי טרור ואנחנו יודעים כיצד להתמודד עם זה. כל זה יחד עם תקציב שיווק ענק, פי שלושה ממה שהיה במשרד התיירות טרם הגעתו של יריב לבין, מביא תוצאות", הוא הדגיש.

מחסום החזרי ההוצאות

נכון שכל אחד יכול לעסוק בתיירות נכנסת, אבל על פי נוהל השיווק של משרד התיירות, כדי לקבל מענק שיווק בתיירות הנכנסת חייבת החברה שיהיה לה מחזור מוכח של 1.5 מיליון ש"ח בתחום. אם אין לה היא לא תקבל את המענק. נוהל המהווה מכשול בפני חברת המתעסקת כיום בתיירות היוצאת ורוצה להתחיל לפעול גם בתחום התיירות הנכנסת.

"יש פה מצב של ביצה ותרנגולת. מצד אחד הסוכנים רושמים בדוחות החשבונאים שלהם מחזור עמלות נטו. לכן בשביל 1.5 מיליון ש"ח עמלות, צריך לעשות הרבה מאוד. מי שרוצה להתחיל ולעשות תיירות נכנסת ורוצה שיעזרו לו בשיווק צריך את המינימום, כי בשביל להתחיל לעשות שיווק צריך כסף וכדי לקבלו נתקלים בבעיית הביצה ותרנגולת, בגין מחזור 1.5 מיליון ש"ח הנדרש", מסבירה סובול.

אולי משרד התיירות דורש מחזור מוכח בגלל ביטחונות?

"צריך לשנות את הקריטריונים של נוהל קרן השיווק וזה לא קשור בכלל לביטחונות", מסבירה סובול, "כיצד פועל הנוהל – קודם כל מציגים תקציב, שבו מראים השקעות יזומות באינטרנט, בפרסום, בנסיעות לחו"ל, בפגישות וכו', כדי לקדם את התיירות הנכנסת. מציינים את כל סעיפי התקציב ומגישים למשרד התיירות, המאשר, או לא מאשר את המענק על בסיס התקציב. אם המשרד מאשר, מועבר לחברה החזר הוצאות בפועל, על פי החשבוניות והכספים שהחברה שילמה. בהתאחדות בודקים עתה כיצד לעזור למשרדים שפועלים בתחום התיירות היוצאת לעשות גם תיירות נכנסת, כי זה מאוד מאוד משיק".

מחכים ליציאת טיוטת נוהל השיווק החדש

נכון להיום משרד התיירות עדיין לא פרסם את טיוטת נוהל השיווק לשנים 2018 – 2017. "ברגע שהמשרד יפרסם את טיוטת הנוהל אנחנו נציע אפשרויות אחרות שיאפשרו לעזור גם לעסקים קצת יותר קטנים. אולי להוריד את הרף, או אולי לתת עזרה אחרת מסובסדת. ישנם תהליכים היודעים לתת כספים. כמו שפועל המדען הראשי לחממות ולסטרטאפים. כדאי לתת חשיבה אחרת – אולי לשלם על כל ראש שמביאים לארץ, כמו שעושים עם חברות התעופה שמביאות את התיירים לארץ. כלומר, מי שמביא יותר מקבל יותר, בהתאם לנוהל אילת, או מענקים בהתאם לנוהל נתב"ג, למי שיוצר יעד חדש בתנועה לישראל. את כל השיטות האלה אפשר אולי להסב גם לסוכנים הרוצים לפעול בתחום התיירות הנכנסת".

בכנס התיירות הנכנסת ציינה סובול, כי "אנחנו ממשיכים ולוקחים חלק פעיל בפעילויות התיירות הנכנסת מול משרד התיירות, מוסדות נוספים בארץ ויוזמים פעילויות לחיזוק התיירות הנכנסת מול גופי תיירות מובילים בעולם. ההתאחדות רואה בתיירות הנכנסת לא רק תיירות בפני עצמה אלא חלק מסל פעילויות מעגלי שמשרדי נסיעות יכולים להטמיע כחלק מההתחדשות המקצועית, בעידן האינטרנט".

קצת היסטוריה

התיירות היוצאת והתיירות הנכנסת פעלו תמיד בנפרד גם כשהם היו ביחד בהתאחדות סוכני הנסיעות, עד לפרידה הרשמית ב-2009, שלאחריה  הפך איגוד סוכני הנסיעות שריכז את פעילות של התיירות הנכנסת ללשכת מארגני תיירות נכנסת.

בסוף שנות ה-50 היו בהתאחדות סוכני הנסיעות חברות שהיו פעילות כבר יותר מ-60 שנה. בקרבם היו מעט חברות שעסקו בתיירות הנכנסת. למרות זאת, קבוצת החברות  שעסקה בתיירות הנכנסת טענה, כי התאחדות סוכני הנסיעות לא יכולה לייצג אותם ושמתאים להם לפעול במסגרת עצמאית. אך מכיוון שהם היו חברים בהתאחדות סוכני הנסיעות הם פעלו במסגרת ההתאחדות. פעילותם בתחום התיירות הנכנסת הייתה אוטונומית לכל דבר ועניין, כולל תקנון. אבל, התקנון הכתיב שמי שרוצה לעסוק בתיירות נכנסת חייב להיות חבר בהתאחדות סוכני הנסיעות.

נוצר מצב עובדתי שבו כל מי שעסק אז בתיירות הנכנסת הייתה לו גם פעילות בתיירות היוצאת. באופן טבעי הוא יכול היה להיות חבר בהתאחדות סוכני הנסיעות ובמסגרת פעילות נוספת לפעול במסגרת איגוד סוכני הנסיעות, שהיה כפוף להתאחדות סוכני הנסיעות.

עם הזמן שחלף מאז ויותר יותר חברות התעסקו רק בתיירות הנכנסת ונוצר מצב שבו התעצמה הפעילות העצמאית של איגוד סוכני הנסיעות עם תקציב משלו, יו"ר ומנכ"ל משלו. אז גם הקים האיגוד חברה כלכלית בשם חברת סמייל שירותי תיירות. בתוך כך היו כבר הרבה סוכנויות שלא רצו להיות חברות בהתאחדות סוכני הנסיעות.

בוויכוח שנוצר אמרו כמה חברות בהתאחדות סוכני הנסיעות לחברי האיגוד: "תשמעו בכל מקרה אתם עצמאים אז תעזבו אותנו". יוסי פתאל שהיה אז מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות והיום מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, התנגד וטען שכמנכ"ל ההתאחדות הוא מטפל גם בתיירות הנכנסת, ולחם בדרכים שונות כדי שהאיגוד יישאר בהתאחדות.

ההפרדה

ב-2009 נעשתה ההפרדה הפורמלית. האיגוד שינה את שמו ללשכת מארגני תיירות נכנסת והפך אישות כלכלית נפרדת וכל החברים שעסקו בתיירות נכנסת בלבד עזבו את ההתאחדות ועברו ללשכה הנפרדת.

בינואר 2015 נפרד יוסי פתאל, אחרי 17 שנה, מתפקיד מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות והחל לשמש בתפקיד מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת. חני סובול מונתה לתפקיד מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, ששינתה את שמה להתאחדות משרדי הנסיעות ויועצי תיירות.

"לא צריך להקים לשכה או ארגון מיוחד"

יו"ר ההתאחדות  קובי קרני אמר בכנס ההתאחדות לתיירות נכנסת, כי "עולם התיירות כיום הוא מקוון, מרחב העשייה גדל אם כי ההתאחדות מאז ומעולם עסקה בתיירות הנכנסת מתוך ראייה שההתאחדות צריכה לטפל בכל מגוון הפעילויות של ענף התיירות. עד היום אני לא מבין את ההיגיון בהקמת לשכה נפרדת. בשביל לעסוק בתיירות נכנסת לא צריך להקים לשכה או ארגון מיוחד, הכל יש בהתאחדות ואנחנו מטפלים בזה כמו כל סוכן נסיעות. אותו מטוס שמוציא תיירים מהארץ הוא גם מביא תיירים לארץ וככל שההתאחדות תהיה חזקה יותר נצליח לייצג את האינטרסים של החברים טוב יותר".

קיימים עתה כל התנאים לשלב את העוסקים בתיירות יוצאת בתחום התיירות הנכנסת. תקציב השיווק של משרד התיירות הוא הגדול ביותר שהיה אי פעם, והמשרד מתכוון לעודד כל מי שרוצה לעזור להביא תיירים לארץ. נותר רק לשנות את נוהל השיווק ולהציב קריטריונים חדשים, כדי שכל המצטרפים יוכלו לקבל החזרים ממענק השיווק.

Exit mobile version