Site icon IAS

פוזנן וורשה : יעדי החופשה הבאה שלכם

פולין, המדינה השישית בגודלה באירופה, ממוקמת במזרח היבשת ומתפתחת בצעדי ענק. ביקור קצר בפוזנן וורשה מגלה מדינה מפתיעה, מסבירת פנים לתייר ושונה מהתדמית אותה הכרנו וגדלנו עליה. 15 מיליון תיירים מבקרים מידי שנה בפולין מהם למעלה ממאה אלף ישראלים, שמספרם הולך וגדל משנה לשנה לצד מספר הטיסות של חברות התעופה ובמיוחד של לוט איירליינס.  

לוט איירליינס

טיסה נעימה ונוחה בחברת התעופה לוט איירליינס, במטוס חדיש מסוג בואינג 737-800 הוביל אותנו ישירות מנתב"ג לנמל התעופה של פוזנן.  מספר הנוסעים הישראלים בלוט איירליינס זינק בשנה האחרונה בשיעור של 40% והיא מפעילה כיום 19 טיסות שבועיות למספר יעדים: וורשה, גדנסק, לובלין,  וורצלאב ופוזנן.

פוזנן

עיר במערב פולין ובירת מחוז ווילקופולסקה, אחת מ-16 הווייווידות (פרובינציות) של פולין. אחת מהערים העתיקות בפולין ובעבר שימשה כבירתה. מקום בו החלה בנייתה של פולין, לפני 1051 שנים באי טומסקי בין שתי הנהרות ( Warta ו- Cybina ) , שם ניתן למצוא את שרידי האבן של הבנייה הפולנית הראשונה.

לאחר התמקמות במלון DeSilva החביב, הממוקם מרחק הליכה מהאטרקציות המרכזיות של העיר, פגשנו את וויטאק מניה (Wojtek Mania)  נציג לשכת התיירות של פוזנן, שליווה אותנו יומיים והטיב להציג לנו את העיר על  גווניה ואופייה הייחודי.

את יומנו הראשון בפוזנן החלנו בצעידה ברחובותיה של העיר לכוון אי הקתדרלה (Cathedral Island), חלקה הישן של העיר, כאשר בדרך פגשנו מבנים מעוטרים בציורי קיר מסיפורי אגדות. יעדנו היה מוזיאון המוליטימדיה החדש ( Porta Posnania Heritage Interpretation Centre) שבאופן סמלי ממוקם סמוך לגשר המחבר בין החלק הישן של האי ושכונת סרודקה ( Srodka) מימין לנהר הוארטה. המוזיאון נמצא בבנין בסגנון מודרני ומציג את ההיסטוריה של אי הקתדרלה באמצעות מולטימדיה ומצגות אינטראקטיביות. עשוי טוב, מעניין ומושך צעירים ומבוגרים כאחד. מגג המוזיאון תצפית יפה לקתדרלה. פתוח בימים שלישי – חמישי בשעות 9:00 ל- 18:00 ובימים שבת וראשון בשעות 10:00 ל- 19:00.

משם המשכנו לקתדרלה העתיקה בפולין, שנבנתה בשנת 968 ומהווה את מקום מנוחתם של בני פיאסט הראשונים ומקום הטבלתו של המלך מיישקו הראשון. בזיליקה גותית הבנויה מאבן בגוון חום עם שני מגדלים קדמיים ומבנה מדורג הניצב במרכזה ומחבר ביניהם. בחלקו המזרחי 3 מגדלים נוספים כאשר כולם מעוטרים בכיפות בסגנון הבארוק. במרכזה חלון ויטראז' מאורך ומרשים המהווה מקור האור החודר לחלקה הפנימי. תבליטים ופסלים מרשימים מצופים כסף וזהב ניצבים במרכז חדר התפילה וסביב מדרגות המובילות לקומה העליונה.עוגב גדול ממוקם בחלקו העליון של דלת היציאה.

מהקתדרלה שמנו פעמינו אל השוק הישן הנמצא במרכז העיר ולב ליבה השוקק חיים. צורה מרובעת המוקפת בתי אבן בעלי חזיתות ציוריות בסגנון גותי, קלאסי ועוד. בית העירייה היא יצירת אומנות בפני עצמה יצירתו של האומן יאן בפטיסט קוודרו, שנבנה בשנים 1550- 1560 . הבניין, 3 קומות של קשתות וצריחים בחזיתו. במרכזו מגדל ושעון יפיפה בגוונים כחול ומחוגי זהב. הבניין עצמו מעוטר באיורים ופסלים המייצגים זוגות תכונות: סבלנות וזהירות, אהבה וצדק, אמונה ותקווה וגבורה ומתינות. בעליית הגג נראה את דיוקנותיהם של שליטי פולין משושלת יאגיילו, ואילו על המדליונים התלויים את דיוקנאות גדולי השם מהתקופה הקלאסית ובתוכם ארכימדס, הומרוס והוראטיוס.  

בשעה 12:00 התקהלות של מאות אנשים הניצבים ממול לבניין העירייה כדי לצפות בשני הגדיים, סמל העיר, היוצאים מהמגדל המרכזי לצלילי פעמונים, מבצעים סיבוב למצב נגיחה האחד לעבר רעהו. האגדה מספרת על בריחתם ממוות והפיכתם לגיבורי העיר, לפחות בעיני התיירים.    

הליכה דרך רחובות העיר הציוריים מובילה למבנה מרשים בגובה 43 מטר במעלה גבעת  Przemysl, מוזיאון האומנות והטירה המלכותית ( Museum of Applied Arts & the Royal Castle) , שנפתח לקהל בחודש מרץ האחרון וחושף למעלה מאלפיים מוצגים  מתקופת ימי הביניים ועד ימנו והעשיר מסוגו בפולין. לא לפספס את העלייה לקומה האחרונה משם נגלה תצפית מרהיבה על העיר וסביבותיה.

זה הזמן גם לחוויות קולינריות במוזיאון הקרואסון ( St Martin's Croissant Museum – Rogalowe) הממוקם ממול לבניין העירייה, במבנה אותנטי מתקופת הרנסנס וחושף תוך כדי הצגת תכלית משעשעת את הסודות הכמוסים של הכנת המאפה תוך שיתופם הפעיל של המבקרים. המקומיים מייחסים למאפה מסורת עשירה, יום חג ומשלוח מנות בין אנשי העיר. הטעם לא משהו…ההצגה מצחיקה.

מארחנו בחר להגיש לנו את המנה האחרונה לפני ארוחת הצהרים, שנערכה ברשת מסעדות וורנדה (Weranda) המעוצבת בסגנון צעיר, קירות לבנים,עם גינה קסומה וכדורי נייר שיורדים מהתקרה בשלל גוונים.

שבעים ומרוצים אנחנו צועדים לאחד הקניונים היותר ייחודיים שראיתי מימי, קניון " מבשלת הבירה העתיקה " שילוב של יצירות אומנות וקניות : בתי קפה, פארק ענק ואפילו בית מלון. בשנת  2006 ו-2007 זכה הקומפלקס הנהדר בתואר  "הקניון הטוב בעולם". הקומפלקס הגדול בנוי משני חלקים הישן והחדש שמחובר יחדיו. מומלץ , מחירים זולים משמעותית בהשוואה למחירים בארץ.

מסעדת ביסטרו Szarlotta מארחת אותנו לארוחת ערב מרשימה. מסעדת השף ממוקמת ברחוב, ?wi?tos?awska 12 street שתי פסיעות מהשוק הישן. עוצבה בסגנון עתיק, מראה אותנטי של קירות לבנים, אוכל טוב ואווירה נעימה. המחיר זול  מאוד בהשוואה למסעדות היקרות של ארצנו הקטנטונת.

סיור לילי באזור השוק הישן שוקק חיים המכיל בתי קפה, מסעדות ובניינים מרשימים מוארים , מעניקים אווירה מיוחדת וחשק להמשיך.. והפעם לפאב- קפה  Chmielnik ברחוב ?ydowska 27. עשרות בירות ממתינות לסדרת טעימות שרק זרזה את הליך השינה הערבה.

למחרת ביקרנו ב- Imperial Castle  מבנה בסגנון ניאו קלאסי שהוקם בשנת 1910 – 1905 עבור הקיסר וויליאם השני. במהלך מלחמת העולם השנייה הארכיטקט של הצורר הנאצי שינה את עיצובו הפנימי והכין אותו לשהותו של היטלר, שלא זכה לעולם להגיע למקום. כיום משמש הבניין כמרכז תרבותי בו מקיימים תערוכות, סרטים, קונצרטים והופעות. בגב הטירה, גנים מעוצבים המטופלים ביסודיות.

ביקור מעניין במפעל מבשלת הבירה Lech, כיום בבעלות חלקית של יזמים יפנים, כללה סדרת טעימות של סוגי בירה שונים, חותם את ביקורנו המרתק בפוזנן.

מקומות נוספים שמומלץ לבקר בפוזנן: Citadel, Lake Malta, Jezyce district ו- City Park.

ורשה

נסיעה של שלוש שעות וחצי ברכבת מביאה אותנו מפוזנן לתחנת הרכבת של ורשה, עיר הבירה. מה כבר לא נאמר ונכתב על ורשה, שהפכה בשנים האחרונות יעד עלייה לרגל עבור ישראלים רבים. ביקור בעיר מסביר את הסיבות העיקריות. עיר קוסמופוליטית המציעה בתי מלון יוקרתיים, אטרקציות תיירותיות, מסעדות טובות, חיי לילה סוערים וקניות…והכל זול..זול..זול.

בלילה אנחנו לנים במלון Westin המפואר, פתיחה מרשימה לקראת ביקורנו בעיר נהדרת. ארוחת בוקר עשירה וסיור בוקר במלון בחברת Agnieszka Gad מצוות השיווק של הרשת מעצים את ההתלהבות ממתקני המלון היוקרתי.

בבוקר אנחנו פוגשים את המדריכה שלנו Magdalena Liwosz מלווה במדריכה נוספת Karolina Maria ,שמוליכות אותנו ליום סיור בעיר הגדולה. ממש לפני הכניסה לעיר העתיקה של ורשה, ביקור חטוף במלון בריסטול מסביר מדוע הוא נחשב ליוקרתי בורשה. על אחד הקירות מוטבעים שמות גדולי עולם וידוענים שביקרו במלון המרשים לצד תמונות, שנדלירים ופרחים מעוצבים להפליא.

כניסה לעיר העתיקה, שהוכרז לאתר מורשת  אונסק"ו. הארמון המלכותי, עמוד זיגמנט והגעה לכיכר השוק (Rynek Starego Miasta) שבמרכזה פסל בתולת הים. באחת מפינות הכיכר נמצא מוזיאון ההיסטורי של ורשה. המוזיאון מכיל מידע עשיר על העיר ואוסף עצום של יצירות אומנות, פסלים, ודגם מעניין של העיר. בקומה העליונה תצפית יפה על כיכר השוק.

את הצהרים אנחנו מבלים במלון אינטרקונטיננטל הנמצא ממש מול ארמון התרבות והמדע, הבניין הגבוה בפולין שהוקם בשנות ה-50 כמתנה ממנהיג ברית המועצות סטאלין. בנוי בסגנון האדריכלות הסטליניסטית. האוכל ברמה גבוהה כשם המלון עצמו, ושוב מלון איכותי והרשימה  ארוכה. פה טעמתי לראשונה את הפירוגי – מאכל פולני טיפוסי ממולא בגבינה ופטריות.

גולת הכותרת כמובן, מוזיאון פולין או המוזיאון לתולדות יהודי פולין- השוכן על שטחו של מה שהיה בעבר גטו ורשה ומול האנדרטה לזכר גיבורי גטו ורשה של הפסל נתן רפפורט. כספים שנאספו מכל העולם הביאו בסופו של דבר לפתיחתו ב-2013. מדריך העונה לשם Michael Leiserowitz  הוביל אותנו דרך אלף שנות היסטוריה של יהודי פולין, שהייתה הגדולה בעולם. סיור מאלף וחובה לכל אחד המבקר בעיר.

את הלילה חלקנו בין אחד ממועדוני רחוב UL.Mazowieca הידוע, מסעדת Rozbrat 20  וסיור ברכב צהוב ומוזר Vintage Van שעבר איתנו ממועדון אחד למשנהו באזור Praga (פלורנטין של ורשה) , מועדון בירה וריקודים באזור העיר העתיקה והשוק המקורה Koszyki Market Hall – מומלץ לערב בחברת צעירים שמחים, ומקום אידיאלי ללגום משקה טוב וטעימה ממגוון רחב של סוגי אוכל וממתקים.

על קניות בקניון ארקדיה (ARKADIA) וזלוטי טראסי ( ZLOTE TARASY) לא פסחנו והמחירים וההיצע גדול ומשתלם.

את סיום סיורנו ולפני הנסיעה לנמל התעופה בילינו בשוק אוכל יומי הקרוי Zoliborz Breakfast Market , קטן אבל מלא בדוכנים של אוכל המציע את מרכולתו. אם התגעגעתם לפלאפל, גם את זה ניתן למצוא בין הדוכנים.

טיסת לוט איירליינס, מורשה לתל אביב, במחלקת עסקים הייתה הדובדבן שבקצפת וסיום מתוק לסיור מרתק בפולין.

* הכותב היה אורח של חברת התעופה לוט איירליינס ומשרד התיירות של ורשה ופוזנן.

סרטון וידאו

Exit mobile version