Site icon IAS

פארק הירדן: קק"ל ממליצה על יער נגיש לכלל הציבור

שביל הליכה מונגש בפאר הירדן. צילום בוני שיינמן, קק"ל

קרן קימת לישראל רואה בנגישות ערך עליון, ומייחסת חשיבות רבה לבילוי ולחוויות ביערות ובפארקים ברחבי הארץ, גם של אנשים עם מוגבלות. ריכזנו למענכם הצעות מומלצות לבילוי ללא תשלום באתרים או במסלולי טיול נגישים, המתאימים גם לאנשים עם מוגבלות, למשפחות עם עגלות תינוקות וכן לאנשים מבוגרים המתניידים עם הליכון.

מירב דוידאן, ממונת נגישות ארצית בקק"ל: "בקק"ל מקדמים ומובילים נמרצות את כל תחום הנגישות, משקיעים מחשבה רבה בתכנון מתאים, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לנוע ולבלות בנוחות ביערות, בפארקים, באתרים ובחניונים השונים. זאת, לצד התחשבות בצורכיהם הבטיחותיים והתפקודיים של המטיילים".

מירב מוסיפה: "צריך לזכור שאחד מכל חמישה אנשים בישראל  הינו אדם עם מוגבלות כזו או אחרת, ומכאן החשיבות הרבה להנגיש את המקומות עבור כלל הציבור. כאשר יש מוקד עניין, אנו מעוניינים שכולם יחוו אותו, יבקרו בו וייהנו ממנו. שיקולי התכנון רבים ונעשים בעדינות ודקדוק, במטרה לשמר את הטבע הפתוח והמורשת, יחד עם הנגשה לאנשים עם מוגבלות".

טחנת הקמח בפארק הירדן. צילום כאמל עליאן

נגישות בפארק הירדן

פארק הירדן שוכן מצפון לכנרת, על גדתו המזרחית של הירדן. גדות ערוץ הנהר והאפיקים המשניים שעוברים בפארק, מכוסים בסבך צפוף של צמחייה, בעיקר של קנה מצוי ועצי ערבה. בפארק יש מדשאות רחבות ידיים, שולחנות בצל עצי אקליפטוס, מסלולי טיול נגישים ומתקני שעשועים. קרן קימת לישראל, בשיתוף הביטוח הלאומי, החברה הכלכלית גולן וחמ"ת ובסיוע עמותת נגישות ישראל, השקיעה בפארק תשומת לב מיוחדת לתחום הנגישות, ונסללו בו 750 מטר של שבילים נגישים, עם ספסלי ישיבה.

מנקודות תצפית נגישות אפשר לצפות בירדן, או לבלות באזור עין משפע הנובע למרגלות היישוב הקדום בית צידה. בפארק עמדות פיקניק ובהן חניות נכים, עמדות מנגלים וברזיות נגישות ושלושה מבני שירותים נגישים. בפארק כמה מוקדים שבהם הכשירה קק"ל שבילי הליכה המותאמים לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים, ולאנשים עם לקות ראייה ועיוורים: באזור הדיג שביל נגיש באורך של כ־200 מטרים צמוד לנחל הזורם ולאמת המים הקדומה, ובצידיו פינות ספסלים נגישות ומוצלות. בקרבת עץ השקמה הגדול הוכשר שביל באורך של כ־100 מטר, המגיע עד לשקמה ולרחבת הישיבה הנגישה מתחת לעץ.

צל ומים בפארק הירדן. צילום יוסי זמיר

באזור עינות משפע, יש שביל המגיע מחניון הפיקניק הנגיש, דרך הגשר מעל המים, ועד לרחבת מרפסת המשקיפה אל המים, הצמחייה והדגים. לאורך השביל פזורים ספסלי ישיבה מותאמים ונגישים, פינת פיקניק נגישה מעל בריכות השכשוך, ושביל ירידה עד לקו המים עם רחבת מנוחה וספסל. באתר שביל הליכה נגיש שאורכו כ־1.5 ק"מ, בשטח טבעי ובו מים זורמים (הירדן) בסבך קנים, אמת מים ומוקדי עניין הפעילים גם ביום וגם בלילה. השביל מיועד למבקרים המתניידים בכיסאות גלגלים, ילדים בעגלות, אנשים עם צרכים מיוחדים, כבדי ראייה וכבדי שמיעה.

איך מגיעים?

פארק הירדן נמצא כשני קילומטרים מצפון לחופי הכנרת. הבאים מכיוון טבריה יסעו צפונה לאורך חופי הכנרת (כביש מס' 87), יחצו את הירדן בגשר אריק וימשיכו עוד כשלושה קילומטרים עד לצומת בית צידה. מכאן הם ימשיכו צפונה עוד כשני ק"מ ויפנו מערבה על פי הסימון (כביש מס' 888, בין סימני ק"מ 3-2).

אפשר להגיע לצומת בית צידה גם בכביש הכנרת המזרחי כביש מס' 92.

הבאים מצפון יכולים לחצות את הירדן בגשר בנות יעקב (כביש מס' 91) ולהמשיך דרומה בכביש היורד לפארק הירדן מצומת בית המכס (כביש מס' 888).

Exit mobile version