Site icon IAS

עתודת השפים של גרמניה התמחתה בבישול בישראל

נבחרת הטבחים האורחים מגרמניה בצילום קבוצתי. צילום יחצ

בסוף השבוע שעבר הגיע לסיומו פרויקט השתלמות קולינרית של 17 תלמידים משני בתי ספר לבישול ולקונדיטוריה מהעיר המבורג שבגרמניה. סיום ההשתלמות צוין באירוע קולינרי במטבח של בית הספר לבישול "דן גורמה" בדרום תל אביב. השפים-לעתיד ניצבו ליד עמדות העבודה שלהם והציעו לאורחים מטעמים ממעשה ידיהם שנעו מחומוס ופלאפל עד מסחאן – פיסות העוף המתובל עם בצל מקורמל שמוגש עם שקדים וסומאק על פיתות, ולא פסחו גם על ה"קרטופל סלט" (סלט תפוחי אדמה) וה"ברצל" הגרמני.

ההשתלמות נערכה בין ה-17 בפברואר ל-9 במרץ, במהלכה שולבו התלמידים בעבודה מעשית מודרכת ברשתות המלונות פתאל וישרוטל באילת. המסע הסתיים בסדנה קולינרית בניצוחו של השף אבי שטייניץ.

לדברי שרה קרפט, נציגת התלמידים, היא נהנתה מאד ללמוד כאן על הבישול הכשר והפרווה, לצד סיורים מקצועיים בתעשיית החקלאות, בשוק מחנה יהודה כולל טעימות, בשוק הכרמל ובשוק נצרת. בנוסף נהנו התלמידים מסיורים להכרת הארץ לרבות ירושלים, נצרת, ים המלח ולא פסחו על סיור מעמיק ב"יד ושם" בירושלים.

המשכו של הערב היה באודיטוריום של בית הספר לבישול, באירוע חגיגי שבו נכח גם ד"ר קלמנס פון גטצה, שגריר גרמניה בישראל, ד"ר אביגדור קפלן, מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, שולי אייל, מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד, נשיא איגוד השפים הישראלי ושפים ומכובדים נוספים.

אחד מפרחי הטבחים הגרמניים עם שגריר גרמניה בישראל קלמנס פון גטצה (במרכז) ומנכל משרד העבודה והרווחה אביגדור קפלן. צילום יחצ

ישראל הופכת למעצמה קולינרית

לדברי אייל, המשלחת הקולינרית הגרמנית הגיעה לישראל לאחר שקבוצה ישראלית של תלמידי בי"ס להכשרה מקצועית כבר ביקרה בגרמניה, במסגרת ההכשרות המשותפות. "זו תוכנית שאנחנו גאים בה", אמר, "לא רק בגלל הלימודים. שיתוף פעולה עם גרמניה, שנחשבת מהראשונות בעולם בהכשרה מקצועית, וחילופי משלחות, משפרים את התדמית של ההכשרה בישראל. הם נהנו, אספו חוויות וגילו שישראל היא לא רק מה שנראה מעל מסכי הטלוויזיה ומלחמות".

אייל ציין שישראל הופכת למעצמה קולינרית והוסיף שבישראל, המטבח המוביל הוא הצפון-אפריקאי, שגבר על המטבח של מזרח אירופה בתהליך ההתהוות של המטבח הישראלי. כך שנראה כי החריימה והמפרום יותר פופולאריים מרגל קרושה וגפילטע פיש.

השגריר ד"ר פון גטצה ציין את החשיבות שבהכשרה מקצועית שכן, לדבריו, כולם זקוקים לאנשי מקצוע. "לא כולם אנשי היי טק. דרושים גם מיומנות וידע מקצועי שברור שהצעירים הגרמניים קיבלו פה. בעת ביקורם כאן והיכרותם את ישראל, נדבק בהם משהו מישראל. אנחנו לא מתעלמים מהעבר האפל שלנו ואנחנו רוצים לעבוד על היחסים שלנו", הדגיש השגריר.

השגריר ברך את מנכ"ל המשרד ד"ר קפלן, את השפים ואת העבודה מול השגרירות. לטבחים-לעתיד אמר שהוא  שמח על שיצרו קשר עם ישראל ואספו רשמים ומתכונים לקחת עמם הביתה. "אני מאחל שתשמרו על קשר עם האנשים כאן בישראל עכשיו ובעתיד", אמר.

מיצירות הקונדיטוריה של השפים האורחים. צילום יחצ

20 מיליון שקלים לטובת הכשרה בתיירות, מלונאות וקולינריה

אינגה הניקה, הנציגה של משרד החינוך והמחקר הפדרלי ה-BMBF, הודתה על ארגון הסדנה וערב הסיום. "המפגשים בין אנשים בהכשרה ובין הגרמנים, מאפשר לממש את המטרות ולפתח את המסלול המקצועי שלהם. רשתות המלונות פתאל וישרוטל אירחו את תלמידי הקולינריה ואפשרו להם להתנסות במטבח כעובדים מן המניין, כולל מסיבת פורים וערב קריוקי. התלמידים ציינו את היחס החם בו זכו", ציינה הניקה.

לדבריה, לרשות המשרד בגרמניה עומדים כספים כדי להמשיך בתוכנית זו, הממומנת על ידי שני הצדדים – כאשר הוצאות התלמידים הם על המדינה המארחת.

המנכ"ל קפלן ציין שהאגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה והרווחה מקצה כיום 20 מיליון שקלים בשנה לטובת הכשרה מקצועית למקצועות התיירות, המלונאות והקולינריה, לא כולל בתי ספר תיכוניים מקצועיים שבפיקוח ומימון משרד העבודה. הוא הודה לשגריר ולצוות והביע את הערכתו לתלמידים ולהשתלמות שהייתה המשך לביקור של תלמידי י"ב מבתי ספר לקולינריה בישראל.

נציגי התלמידים הגרמניים, שגם זכו בתעודות גמר, סיפרו כי "כשעזבנו את גרמניה לפני שלושה שבועות, אף אחד לא חשב כמה מהמם יהיה הביקור בישראל. למדנו הרבה, מעבר למטבח כשר ולטכניקות בישול. צברנו הרבה חוויות. הכל היה ערוך ומוכן להצלחת הסיור. נספר בבית על הכל, נהיה שגרירים שלהם – ונחזור", הבטיחו.

הם הודו למשה כץ, ממונה פיקוח מקצועי במשרד העבודה והרווחה ולשף רפי יפת, המפקח הארצי למקצועות הקולינריה באגף להכשרה מקצועית, שבנו את התוכנית המקצועית וליוו את המשלחת ב-21 ימי שהותם בישראל.

בשנה הבאה ימלאו 50 שנה לקשרים הבילטרליים בין ישראל לגרמניה ויתקיימו שני אירועים גדולים בישראל ובגרמניה לכבוד המאורע. לדברי כץ, "בתחום ההכשרה המקצועית, זו היסטוריה. פעם היינו מדינה צעירה, נסענו ללמוד ולהתמחות בתחום ההכשרה המקצועית בגרמניה. כיום אנו מקיימים קשרים בילטרליים כשווים מול שווים, מתארחים ומארחים בכל התחומים והענפים".

המנכ"ל קפלן הוסיף שבשנת 2020 תצא להשתלמות משלחת נוספת של תלמידי קולינריה מישראל לגרמניה, הפעם לעיר שטוטגרט, בה תתקיים אולימפיאדת השפים IKA, שמבטיחה חוויה קולינרית מרתקת ומאתגרת.

Exit mobile version