סקר חדש של קבוצת Transport and Environment (T&E) דירג 27 מפעילי רכבות ברחבי יבשת אירופה על פי 8 קריטריונים: מחירי כרטיסים, הנחות מיוחדות, אמינות, חווית הזמנה, מדיניות פיצויים, חווית נוסעים, רכבות לילה ומדיניות נשיאת אופניים.
הסקר החדש מגלה כי שירותי הרכבות של אירופה לא עומדים בציפיות ומחירי הכרטיסים היקרים אינם מתורגמים בהכרח לשירותים באיכות גבוהה יותר. הסקר מגיע על רקע הסכמה גוברת שיש לשפר את תנאי הנסיעה ברכבת ביבשת אירופה, כאשר T&E מדגישים את הצורך ברפורמות בתעשייה הרכבות.
אילו מפעילי רכבות הם הטובים ביותר באירופה?
Trenitalia באיטליה נמצאת בראש הדירוג של T&E, וזכתה לציון ממוצע של 7.7 מתוך 10, כאשר הקריטריון הבולט הוא חוויית הנסיעה. SBB בשוויץ מדורגת שנייה עם ציון של 7.4 ונמצאה לדייקניות ביותר באירופה. גם RegioJet הצ'כית דורגה עם ציון של 7.4 על מחירי הכרטיסים המשתלמים ביותר.
אילו מפעילי רכבות הם הגרועים באירופה?
Eurostar, בתחתית הרשימה עם ציון ממוצע של 4.9 מתוך 10 על פני כל הקריטריונים. מה שבלט במיוחד הם המחירים הגבוהים (25% מהציון) – כמעט פי שניים מהמתחרים בקווים ארוכים דומים והאמינות הירודה.
תגובת דובר Eurostar הייתה שהיא הופתעה לחלוטין ולא מסכימה עם התוצאות. ב- Eurostar מצביעים על השינויים האחרונים מאז איסוף הנתונים, ואומרים שחווית ההזמנה זהה כעת עבור כל הרכבות, מדיניות נשיאת אופניים עודכנה, ושירות לרכישת תעריפים מוזלים ברגע האחרון הושק מחדש. החזרים אוטומטיים אינם מוצעים כדי לאפשר ללקוחות לבחור את סוג הפיצוי שהם רוצים לקבל. ל- Eurostar מצטרפים בתחתית הרשימה Hellenic Train היוונית ו- Ouigo הצרפתית.
מי הם מפעילי הרכבות האמינים ביותר באירופה?
SBB של שוויץ מובילה באמינות לצד SNCB של בלגיה, ו- Renfe הספרדית. בכל הנוגע לחוויית הזמנה, SBB בראש הרשימה, ואחריה Deutsche Bahn בגרמניה ו-ÖBB באוסטריה. זה מתייחס לכמה זמן מוצעים כרטיסים מראש ואם ניתן למכור אותם על ידי פלטפורמות חיצוניות. עם זאת, רק 11 מתוך 27 המפעילים שנכללו בסקר השיגו שיעורי דייקנות של למעלה מ-80%. ה-Deutsche Bahn של גרמניה, ה-CP של פורטוגל, וה-Snälltåget של שוודיה מדורגים הנמוכים ביותר מבחינת אמינות.
מי הם מפעילי הרכבות הכי פחות יקרים באירופה?
בהשוואת מחיר לקילומטר, הנסיעה ברכבת בבריטניה הייתה יקרה במיוחד. Great Western Railway נמצאה עם תעריפים גבוהים פי שניים וחצי מהמפעיל הממוצע של האיחוד האירופי/שוויצרי.
Eurostar הייתה השנייה הגרועה ביותר במחיר – המחיר נמצא כפול ממפעילים אחרים באירופה. הדו"ח מציין שהוא יקר במידה ניכרת בהשוואה לחברות רכבות בינלאומיות אחרות, ועד פי חמישה מ-RegioJet.
Flixtrain בגרמניה נמצאה הכי זולה, פי ארבעה מ- Deutsche Bahn, מפעילת הרכבות הראשית בה היא מתחרה בגרמניה. Ouigo ו-RegioJet מצטרפים ל- Flixtrain ברשימת שלושת המשתלמים ביותר.
עבור תעריפים מיוחדים, כמו הנחות למשפחות או קבוצות גיל ספציפיות, ה-BDZ של בולגריה, ה-CP של פורטוגל, Hellenic Trains של יוון, SJ של שבדיה, והמפעילים האיטלקיים Italo ו-Trenitalia השיגו את הציון הטוב ביותר מבין 27 המפעילים.
Victor Thévenet, מנהל מדיניות הרכבות ב-T&E, אומר כי מטרת הנסיעה ברכבת לכל האירופים היא להפוך אותה למשתלמת יותר. מחקר של מקינזי מצא כי 49% מהאנשים מציינים את המחירים כגורם העיקרי בבחירת אמצעי תחבורה. Europe on Rail גם מצא ש-73% מהאנשים מאמינים שנסיעה ברכבת צריכה להיות בדרך כלל זולה יותר מאשר טיסות באותם קווים.
נשיאת נציבות האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, התחייבה לאחרונה ליצור תקנת הזמנה דיגיטלית יחידה לרכישת כרטיסים. זה יאפשר לנוסעים להזמין בקלות כרטיסים לרכבות שחוצות את גבולות המדינה ולמפעילים מבלי לדאוג. הם גם ייהנו מזכויות מלאות של נוסעי האיחוד האירופי במקרה של עיכובים.
יחד עם השקת התקן האירופי למערכת השליטה והבקרה ERTMS, שיגדיל את קיבולת הרכבות ואת הדייקנות, לתקנות אלו יש פוטנציאל להפוך את הרכבת לאמינה יותר וקלה יותר לשימוש.