Site icon IAS

סקי בלילה כבר עשיתם? בפירינאים הקטלונים תוכלו

ארכיטקטורה ייחודית של גאודי בפארק גואל בברצלונה. צילום Depositphotos

סקי בלילה הוא רק אחת האטרקציות שמציע אזור האלפים הפירינאים שבקטלוניה. במפגש של נציגי קטלוניה וקוסטה בראווה עם עיתונאים וסוכנים, ביקשו נציגי האזור לתאר את האטרקציות התיירותיות שהם מציעים, ואשר עונים על הצרכים של התיירים החדשים שמחפשים תוכן וקירבה אל התושבים – מה שנקרא "Go Local" – להכיר את התרבות והתושבים של היעד בו הם מבקרים.

קטלוניה (Catalunya), אחד מהמחוזות האוטונומיים המרכיבים את ספרד, נמצאת בצפון מזרח המדינה ונחשבת לחבל הארץ המפותח ביותר בספרד מבחינה כלכלית ותיירותית. שלא לדבר על ברצלונה, אחת מבירות התיירות והקניות האהובות של אירופה – ועל הישראלים. בסיור בקטלוניה שמעתי את המימרה ש"הקטלונים הם היהודים של ספרד, הם סוחרים ואנשי ספר".

ואכן, הקטלונים קצת מתנשאים על הספרדים ובעלי גאוות יחידה. לדבריהם, קטלוניה מציעה הכל מהכל ואפשר בתוך יום אחד גם לחוות חוויה של הרים נישאים בפירינאים עטויי שלג, וגם 220 ק"מ של חופי ים ששמעם יצא למרחוק.

הפיריאנים של קטלוניה הם רכס ההרים הנמצא בצפון-מזרח חצי האי האיברי. חלקו המזרחי ביותר נמצא בטריטוריה של קטלוניה ומשתרע מעמק הארן (Val D'Aran) עד לים התיכון.

לפי Marta Pitarch, מנהלת השיווק של קטלוניה בישראל, בשנת 2018 הגיעו לקטלוניה 172 אלף תיירים ישראליים, המהווים עליה של 13.5% לעומת 2017. 42% מהם הגיעו בתקופת הקיץ. לדבריה, 67.8% הם תיירים בודדים, ללא חבילה מאורגנת, כשהיא מאתגרת את נציגי חברות הנסיעות הגדולות אשר נכחו במפגש במסעדת התרנגול הכחול בתל אביב, שעוד יומיים קודם לכן היתה אזור ספר מאויים בטילים מרצועת עזה.

בחודשים ינואר-ספטמבר השנה נרשמו 331 אלף כניסות של ישראלים מנתב"ג לברצלונה, המהווים עליה של קרוב ל-6% לעומת אותה התקופה אשתקד, מתוך 15.6 מיליון תיירים שהגיעו לספרד בתקופה זו  (19.2 מיליון בכל שנת 2018).

יתרונם של הישראלים לתיירות הקטלנית הוא שהם מגיעים גם שלא בתקופת השיא, מה שעוזר לביזור התיירות. השהות הממוצעת של ישראלים בקטלוניה עומדת על 4-7 לילות וגם את זאת הקטלנים היו כמובן רוצים להרחיב.

הפירינאים של קטלוניה הם רכס הרים הנמצא בצפון-מזרח חצי האי האיברי. חלקו המזרחי ביותר נמצא בטריטוריה של קטלוניה ומשתרע מעמק הארן (Val D'Aran) עד לים התיכון. אזור זה של דרום יבשת אירופה, מהווה עבור המטייל גן עדן אמיתי.

האורחים מקטלוניה באירוע של לשכת התיירות של קטלוניה. צילום חן גלילי

בגירונה זוכרים את היהודים למרות גירוש ספרד ב-1492

Jaume Dulsant – סגן נשיא התאחדות מחוז קוסטה בראווה, שהעיר גירונה היא בירתו, ציין את הרובע היהודי שבעיר, שהוא הטוב באירופה. גירונה (Girona) או חירונה, כפי שהיא נקראת בספרד, נמצאת מרחק של כשעה וחצי נסיעה מברצלונה. זו עיר מקסימה, הממוקמת בין ארבעה נהרות. היא מעלה בזכרון את פירנצה עם תעלות המים והבתים הבנויים על גדות הנהרות. השדרה המרכזית בה מזכירה את שדרת הרמבלה בברצלונה ונעים לטייל בה.

גשר בשם גשר אייפל מוביל אל הרובע היהודי בעיר שהיה מקום הולדתו ומושבו של הרמב"ן – רבי משה בן נחמן, מגדולי חכמי ספרד. הקהילה היהודית בגירונה הייתה אחת הקהילות החשובות והגדולות בתקופת ימי הביניים, אולם כיום אין בה כמעט יהודים.

שטיח קיר במוזיאון היהודי בגירונה. צילום עירית רוזנבלום

עיריית גירונה שיקמה את שרידי הרובע היהודי והקימה במקום מוזיאון למורשת קהילת העיר. המוזיאון מגולל את תולדות הקהילות היהודיות שהיוו חלק מהנוף האנושי בקטלוניה משך יותר מ-600 שנה. למרות שנות היעדרות רבות בעקבות גירוש ספרד בשנת 1492, שמרה גירונה את זכר אלה שהעניקו לה את הכינוי "עיר ואם בישראל". המוזיאון מקבץ את המורשת ומציג את המסורת המהווה חלק בלתי נפרד מן העיר.

לא רחוק מהמוזיאון ניצבת הקתדרלה העתיקה, הנחשבת לאחת היפות ביותר בעולם הקתולי. זו קתדרלה עוצרת נשימה, גם בזכות הפסלים וציורי הקיר וגם בשל גובהה הרב, שהרושם ממנו מועצם בזכות היותה ללא עמודים כלל.

סקי בלילה באתר סקי באלפים הפירינאיים. צילום מסך

ארץ של הפכים

Olga Ferres, האחראית על תחום הטבע והפעילויות בתחום התיירות באזור, אמרה שהם ארץ של הפכים – בחורף ירוק בפירינאים, לצד 220 ק"מ של חופים.  לדבריה, הם "יעד ירוק" ויש משהו לכל אחד בכל עונות השנה – דרכים מתאימות לרוכבי אופניים, שיט קייאקים, פארקים, שמורות טבע, רכיבה על סוסים, כדורים פורחים מעל לוע הר געש, שמורת אור כוכבים – אתר שבו מרחיקים אור מלאכותי ונשמרים שמי הלילה זרועי הכוכבים במלוא תפארתם ועוד.

באופן גס אפשר לחלק את קטלוניה לצפון המדינה כיעד חורפי עם אתרי סקי – הקטלונים מתגאים בכך שמשפחת המלוכה הספרדית בוחרת לעשות סקי דווקא באתר הסקי שלהם Baqueira/Beret – – ואת הדרום כיעד קייצי עם בילוי לחוף הים.

. הפארק הלאומי אייגואסטורטס ואגם סנט מאוריסי. צילום עירית רוזנבלום

אולגה ציינה חמישה אתרי סקי המוצעים בפירינאים הקטלונים, עם מבחר פעילויות לצד הסקי כמו הליכה בנעלי שלג, טיפוס הרים ועוד. לנו נשמעה מלהיבה במיוחד פעילות הסקי בלילה לאור לפידים.

Laura Moreno – מנהלת מותג התרבות של קוסטה בראווה, סיפרה על האפשרות לפגוש את המורשת ההסטורית והחיים הכפריים עם מדריכים פרטיים, טעימות יין באתרים עם מורשת רומנסקית, סיורים מודרכים בקץ בעת שקיעת החמה, משחקים בחדר בריחה, פעילות של יוגה ומיינדפולנס ליד הים, פסטיבלי מוזיקה בקיץ, השתתפות בחגיגות מקומיות לאורך כל שנה, שיטוט בכפרים ימי-ביניימים וכמובן סיורים בעקבות המורשת היהודית בגירונה ובבסלו (Besalu).

הקטלני המפורסם – סלבדור דאלי

ביתו הפרטי של סלבדור דאלי בפורט ליגט. צילום עירית רוזנבלום

מוזיאון סלוואדור דאלי בפיגראס, מקום הולדתו של הצייר הסוריאליסטי הנודע מוכר למדי. פחות מוכר הוא ביתו הפרטי בפורט ליגט. כשהגיע לכאן עם אשתו האהובה גאלה ב-1930 אחרי שאביו סילק אותו מהבית, לא היו במקום דרכי גישה, לא מים ולא חשמל. הבית – המשקף את דמותו האקסצנטרית של בעליו – גדל עם השנים, אך בשנים הראשונות חיו בחדר אחד בבית, חדר קטן וקלאוסטרופובי שכפי שסיפר דאלי היה עבורו רחם וזכרון לאחיו שמת בלידתו ודאלי נולד כתשעה חודשים אחריו.

המסיבות של הזוג דאלי היו שם דבר ובין האורחים היה גם הארפו מרקס, אחד משלושת האחים הידועים.  האמן הידוע נודע בתמיכתו הגנרל פרנקו ולכן לא הוקמו לזכרו אנדרטאות בקטלוניה. רק רבע מאה לאחר מותו החליטה עיריית ברצלונה לקרוא לכיכר בחלקה המזרחי של העיר על שמו.

לא פחות חשוב – קולינריה

ולא נשכח את התחום הקולינרי, שבו יש לקטלוניה כמה להיטים פשוטים אך משכנעים: טורדה קון טומטה – מורחים באגט או פרוסת לחם קלויה בשן שום, מגררים מעל עגבניה ובוזקים במלח ובשמן זית. וכן, טורטיה – לא הדיסק הקשיח המוכר מהסופר – אלא חביתה עם הרבה פרוסות של תפוחי אדמה ובצל ביד רחבה ולא לשכוח את הקרם קטלאן – גירסה מקומית לקרם ברולה ונהוג גם לזקוף לזכות קטלוניה את המצאת המרציפן  שיש אומרים שהומצא על ידי יהודים.

מידע נוסף על קטלוניה באתר.

Exit mobile version