Site icon IAS

סלובניה מתכוונת להצטרף להליך בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל

לובליאנה בירת סלובניה. צילום Depositphotos

טניה פאג'ון, שרת החוץ של סלובניה הודיעה כי סלובניה מתכוונת להשתתף בהליך בית הדין הבינלאומי (ICJ) בהאג נגד ישראל, בעקבות המלצתה לממשלת סלובניה שהתקבלה בחיוב. ההודעה פורסמה באתר משרד החוץ של סלובניה.

השרה הדגישה כי ההפרות לכאורה של ישראל מכסות קשת רחבה ומתרחשות בעזה ובמזרח ירושלים כבר עשרות שנים. ההליכים ננקטו על ידי העצרת הכללית של האו"ם על בסיס החלטה שהתקבלה בדצמבר 2022, שנתמכה גם על ידי סלובניה באותה תקופה. זו הייתה בקשה לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג לקבלת חוות דעת מייעצת על השלכות זכויות האדם של פעולות ישראל בשטחים הפלסטיניים הכבושים (עזה, הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים) וההפרה לכאורה של ישראל של זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית.

הפעילויות השנויות לכאורה במחלוקת של ישראל, על פי מה שנכתב בהודעה כוללות:

הכיבוש הממושך של ישראל, ההתיישבות והסיפוח של השטח הפלסטיני – מאז 1967; מאמצי ישראל לשנות את הדמוגרפיה, אופייה ומעמדה של ירושלים; ואימוץ חקיקה וצעדים המפלים פלסטינים.

"זו קשת רחבה מאוד של הפרות לכאורה שבוצעו באזור במשך עשרות שנים וההשלכות הנוראיות שלהן נראות עד היום. לאור האירועים האחרונים בעזה ובגדה המערבית, סלובניה, כאחת ממדינות האיחוד הבודדות, החליטה להשתתף באופן פעיל ולהציג את עמדותיה בהליכים אלו בפני בית הדין הבינלאומי לצדק", אמרה טניה פאג'ון, שרת החוץ בעקבות קבלת ההחלטה בישיבת ממשלת הרפובליקה של סלובניה.

עמדתה של סלובניה לגבי הסכסוך במזרח התיכון ברורה ובאה לידי ביטוי פעמים רבות: "אנו מגנים בחריפות את האלימות הן של חמאס בישראל והן של ישראל בעזה – אסור לתקוף אזרחים. אנו מפנים את תשומת הלב להפרות החמורות של המשפט הבינלאומי ההומניטרי וזכויות האדם בעזה. מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו 23 אלף פלסטינים, 70% מהם נשים וילדים. 1.9 מיליון בני אדם נעקרו, המהווים כמעט 85% מכלל האוכלוסייה. אנו גם מגנים בחריפות כל כוונה לגרש את האוכלוסייה הפלסטינית מעזה או מהגדה ולצמצם את גודל השטח הפלסטיני".

"סלובניה קראה בעקביות לסנקציות נוספות נגד חמאס ומתנחלים ישראלים אלימים בגדה המערבית, כמו גם לכינון הפסקת אש קבועה בעזה, גישה הומניטרית בלתי מוגבלת והתחלה מוקדמת של תהליך שלום של שתי מדינות, כולל הכרה בינלאומית, של מדינת פלסטין, עם המטרה הסופית של דו-קיום שליו ובטוח בין ישראלים לפלסטינים", הוסיפה השרה פאג'ון.

"בית המשפט קבע את ה-19 בפברואר 2024 לתחילת הדיון בעל פה. תורה של סלובניה יגיע ב-23 בפברואר. ייצוג הרפובליקה של סלובניה בהליכים בפני בית הדין הבינלאומי בהאג מתואם על ידי משרד החוץ ואירופה. הבקשה לבית הדין הבינלאומי לחוות דעת מייעצת היא גם הזדמנות להחזיר את האמון באמינות המוסדות הבינלאומיים בכל הנוגע למצב בעזה", צוין בהודעה.

לגבי התלונה שהגישה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי, אמרה השרה פאג'ון: "ההליכים עדיין לא בשלב שבו כל אחד יכול לבקש להתערב. אף מדינה לא יכולה להצטרף בשלב זה. הדבר יתאפשר רק בשלב מאוחר יותר כאשר בית המשפט יחליט על כך. סלובניה בהחלט תעקוב מקרוב אחר ההליכים. נחליט על כל התערבות כאשר תתאפשר ועל סמך טיעונים משפטיים".

"סלובניה תומכת בהליכים בנוגע להפרת אמנת רצח העם, הן במקרה של אוקראינה והן במקרה של פלסטין. כמגינה של המשפט הבינלאומי, סלובניה תומכת באופן מלא בעבודתו של בית הדין הבינלאומי ומקווה שהוא יפסוק בתיק זה בהקדם האפשרי. "רק בית המשפט יכול להחליט אם מעשים מסוימים מהווים רצח עם או לא. לאף מדינה, ארגון או נציג פוליטי אין את המנדט לקבל את ההחלטה הזו במקום בית המשפט", אמרה השרה פאג'ון.

Exit mobile version