Site icon IAS

סיורי סליחות אישיים עם אפליקציית ווישטריפ 

סיור בעקבות הכהן ההולך לעזאזל. שולחים את התיש למדבר במקום למזבח. צילום אפליקציית וישטריפ

"כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ. שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הִיא לָכֶם, וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם" (ספר ויקרא, פרק ט"ז, פסוקים ל'-ל"א).

החל מחודש אלול, נוהגים בתפילות סליחות בקרב יהדות ספרד ויהדות תימן. מנהג זה התקבל בסוף תקופת הראשונים (במהלך המאה ה-15). קהילות אשכנז מתחילות בתפילות סליחות ממש עכשיו, במוצאי השבת האחרונה שלפני ראש השנה וערב זה מכונה ליל הסליחות.

סיורי הסליחות הן מנהג צעיר של השנים האחרונות הרווח בעיקר בקרב קהילות שאינן מקפידות על תפילות בחודש אלול. מדריכי הסיורים עורכים סיורי לימוד ועיון בערים שונות בישראל -בעיקר בירושלים ובצפת – בדגש על בתי כנסת ספרדיים המקיימים אמירות סליחות במהלך הערבים והלילות.

אפליקציית הטיולים WishTrip מציעה מספר הצעות לטיולי סליחות ברחבי הארץ, אותם אפשר לעשות באופן עצמאי ונגיש:

סיור הסליחות המרתק והמענין באפליקציית ווישטריפ עוסק בתקופת אופיו הקדום של יום הכיפורים, אשר נסוב בעיקר סביב עבודת המקדש

https://www.wishtrip.com/trek/10250000011967

לחיצה על קישור זה תפנה אתכם לסיור בעקבות הכהן ההולך לעזאזל. שילוח שעיר לעזאזל הוא מצווה שהתקיימה בתקופת המקדש בירושלים. המצווה מורה על שליחת תיש למדבר במקום להקריבו על גבי המזבח. על פי המפרשים, עזאזל הוא הר במדבר יהודה ויש המזהים את הר מונטר כמקום הר העזאזל. סיור זה מפגיש את המטייל עם תולדות מנהגי כיפור הקדומים והוא מוליך את המטיילים בדרך אשר פסעו כהני המקדש בעולם העתיק עת שילחו את התיישים למדבר על מנת לכפר על עוונות עם ישראל.

שכונת נחלאות בירושלים, יעד לסיורי סליחות. צילום אפליקציית וישטריפ

סיור הסליחות הקלאסי בירושלים נערך בשכונות הנחלאות. הנחלאות הן מקבץ שכונות ותיקות בירושלים שנבנו במהלך סוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. בשכונות אלו דרו לרוב יהודים יוצאי העיר העתיקה ממשפחות ספרדיות שונות. בשכונות מספר רב של בתי כנסת המייצגים את הקהלים השונים שהתגוררו בנחלאות.

https://www.wishtrip.com/trek/10250000026172 

סיור זה מפגיש את המטיילים עם בתי הכנסת של הנחלאות ועם השוק המתחדש במחנה יהודה. בשכונה פועלים עשרות בתי כנסת, שהבולטים  שבהם הם: בית הכנסת אהל משה על שם מונטיפיורי, אשר נבנה בשנת 1901. כיפת בית הכנסת וקירותיו מעוטרים בסמלי השבטים. בית כנסת עדס הוא המפואר בבתי הכנסת והוא נבנה על ידי משפחת עדס האמידה אשר עלתה לירושלים מחלב שבסוריה. סיור הסליחות פוסע בין סמטאות הנחלאות, לצד בתי הכנסת, בורות המים הישנים וריחות השכונה המגוונים.

צפת, מסלולי סליחות גם שם. צילום אפליקציית וישטריפ

לאלו המעוניינים לסייר בצפת, אנו ממליצים על סיור סליחות הכולל את בית הכנסת האר"י האשכנזי, בית כנסת הרמב"ן ובית כנסת אבוהב.

https://www.wishtrip.com/trek/10250000025955

לחיצה על הקישור תפנה אתכם לעמוד הסיור המתחיל במצודת צפת העתיקה במגמת ירידה אל הרובע היהודי וכיכר המגינים של צפת. סיורי הסליחות בצפת מעט שונים באופיים מסיורי ירושלים והם בטעם קבלי יותר, בהתאם לאופיה של יהדות צפת ולתורת הסוד הקבלית של האר"י הקדוש.

www.wishtrip.com

סיורי סליחות בטבריה

כמו בכל שנה, גם השנה מתקיימים החל מהחודש סיורי סליחות מודרכים באווירה טבריינית. תקופת החגים היא הזדמנות לחוות את השפעות הקהילות השונות שהתקבצו בטבריה מאז ימי קדם.

טבריה. סליחות באווירה טבריאנית. צילום Depositphotos

הסיורים נערכים ב-6/9, 13/9, 17/9 וייצאו בשעה 20:30  מהפארק הארכיאולוגי ברחוב הבנים (מול מלון לאונרדו פלאזה).

מסלול הסיור: פגישה בפארק הארכיאולוגי ויציאה לבית הכנסת "כיפות השל"ה" הקדוש, כדי לשמוע את סיפורו המרתק של המקום. יושם דגש על מנהג "התשליך" הטברייני ומעמדם המטהר של מי הכנרת על פי ההלכה. משם יעבור הסיור לבית הכנסת של חסידי קרלין, ויספר על ההבדלים בין הסליחות של יוצאי אשכנז לבין יוצאי ספרד. לאחר כן, יבקרו המשתתפים בבית הכנסת "עץ החיים" של רבי חיים אבולעפיה ולמקווה העתיק.

סליחות באווירה טבריינית – הקשבה בפיוטי סליחות בנוסח הטברייני כפי שהתגבשו בהשפעות הקהילות השונות שהתקבצו בטבריה. בהמשך, יעבור הסיור בבית כנסת "הסניור" שנושא זיכרונות של בתי כנסת מימי בית שני. יסופר סיפורו של המקום, על מייסדו והמשפחה המתחזקת אותו עד היום. לאחר הסיור, באופן חופשי יוכלו המטיילים להצטרף לתפילת סליחות בקבר רבי מאיר בעל הנס, קבר רבי עקיבא  או בקבר הרמב"ם, החל משעות הלילה המאוחרות.

הסיורים בעלות של 25 שקלים למשתתף ומותנים בהרשמה מראש בלשכת המידע של עיריית טבריה – 04-672566.
הסיורים בהדרכת רפי חלפון 054-2282473

כתבה קודמת על סיורי סליחות

Exit mobile version