Site icon IAS

סוד קסמה של ליסבון: ממוזיקה למאכלים ייחודיים

ליסבון: הארמון הלאומי של מאפרה. צילום Depositphotos

הדברים הראשונים שעולים לראש כשאומרים את המילה ליסבון, בירת פורטוגל, הם: היסטוריה -הבירה העתיקה ביותר באירופה, אחרי אתונה. השמש  – אקלים ים תיכוני מתון המושפע בעיקר מזרם הגולף, והיא שטופת שמש לאורך רוב ימות השנה. החשמליות הצהובות – הפכו לסמל העיר ונכנסו לשימוש בעיר במאה ה-19.

מתברר שליסבון היא גם ביתם של מגוון אטרקציות תרבותיות הייחודיות לאזור. ממוזיקה לעיצוב ועד למאכלים טעימים, צוות אתר Visit Lisboa  בחר כמה מהן, שמציגים את הקסם הייחודי של ליסבון.

Mafra carillons

הארמון הלאומי של מאפרה הוא ביתם של אחד ממערכות הקרילונים הגדולות בעולם, כלי נגינה שנראה כמו פסנתר, עם קלידים של אלות עץ המקושרים ליותר מ-100 פעמונים בשני מגדלים בגובה 50 מטר. כל פעמון מפיק תו אחר, ויוצר צליל עשיר שניתן לשמוע לאורך קילומטרים. הפעמונים, שהותקנו במאה ה-18, הושתקו במשך 20 שנה, לפני ששופצו ונוגנו שוב בשנת 2020. המבקרים יכולים ליהנות מהופעות מתוכננות המדגישות את האומנות המורכבת ואת המשמעות ההיסטורית של הכלים הגדולים הללו לחוויה שמיעתית המשקפת את הפאר של הארמון עצמו.

פסטל דה נאטה . צילום גלי לויטה ליבוביץ / אתר IAS

Pasteis de Belem / Pasteis de Nata

מי שלא אכל pastel del nata (בפורטוגזית: מאפה שמנת) לא היה בליסבון. טארטים העשויים משכבה חיצונית עבה של בצק עם מילוי של קרם פודינג איכותי, העשוי מקרמל.

את המאפה האייקוני תוכלו למצוא ב- Pastéis de nata הממוקם ברובע בלם, בו מכינים מעל 22,000 מאפים מדי יום. צוות המקום, חתום על סודיות בכל הקשור לחשיפת המתכון. מספרים כי נזירים במנזר ג'רונימוס (Mosteuiro Dos Jeronimos) בבלם, היו הראשונים שהכינו והפיקו את המאפה. המתכון נמכר בשנות ה-30 של המאה ה-19 ל-Fábrica de Pastéis de Belém הסמוך, אשר מייצר אותם ומאז הוא המקום היחיד בעולם בו ידוע המתכון המקורי.

Torricado, לחם שום ושמן זית – מאכל מסורתי ואהוב במיוחד על הפורטוגלים. מגיע מאזור Ribatejo ומורכב חתיכות לחם קלוי על פחם, ספוג בשמן זית מוברש בשום ומלח. מקור המאכל בצורת החיים של תשובי הכפריים, שמצאו בו דרך זולה ומהירה, להכנת ארוחת צהריים במהלך העבודה בשדות.

azulejos – אריחי קרמיקה צבועים לרוב בכחול-לבן בליסבון. צילום freepik

Lisbon’s Azulejos Tiles

הביטו למעלה כדי לזהות את ה-azulejos האייקוניים של ליסבון. אריחי קרמיקה אלו צבועים לרוב בכחול-לבן עם סצנות מההיסטוריה הפורטוגלית, המיתולוגיה וחיי היומיום, והם מקשטים מבנים, כנסיות וחללים ציבוריים. המוזיאון הלאומי של אזולג'ו מוקדש לשימור צורת אמנות זו ויש לו אוסף נרחב העוקב אחר האבולוציה של אזולג'ו מהמאה ה-15 ועד היום.

Calçada Portuguesa (מדרכה בפורטוגזית)

הביטו למטה כדי לגלות את Calçada Portuguesa של ליסבון, מדרכות מורכבות בדוגמת פסיפס בשחור-לבן. המדרכות המסורתיות עשויות מאבן גיר ובזלת בחיתוך יד, לעתים קרובות מתארות עיצובים גיאומטריים, סצנות היסטוריות ומוטיבים ימיים החוגגים את עידן התגליות של פורטוגל, עם כמה מהדוגמאות הטובות ביותר שנמצאו בכיכר רוסיו, בשדרת ליברדאדה וב-Praça do Comércio.

כיכר רוסיו Praça da Rossio עם המדרכות המיוחדות . צילום גלי לויטה ליבוביץ / אתר IAS

Fado Music

המוזיקה של פאדו הוא חלק מה-DNA של ליסבון, כל כך מוטמע בחברה שהוא נכלל ברשימת המורשת התרבותית של אונסק"ו. נולדה ברחובות, בבתים ועל גדת הנהר של ליסבון, סיפורי השירה של אהבה וגורל מתעוררים לחיים בשילוב של גיטרה ושירה רגשית וניתן לשמוע אותם בבתי פאדו מסורתיים בשכונות ההיסטוריות של אלפאמה, באיירו אלטו ומורריה.

Cunhal das Bolas Palace in Bairro Alto

ליסבון מלאה בארכיטקטורה שובת לב, אבל אחת ההפתעות הפחות מוכרות של העיר היא ארמון Cunhal das Bolas מהמאה ה-17, הממוקם ברובע באירו אלטו התוסס. ארמון זה בולט בפינתו הייחודית המעוטרת בכדורי אבן, ומכאן השם "Cunhal das Bolas" (פינת הכדורים), שחושבים שפעם כוסו בזהב.

מגדל בלם – אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. צילום גלי לויטה ליבוביץ / אתר IAS

חלונות לעבר

בליסבון, אחת הערים העתיקות ביותר באירופה, יש כמה אתרי מורשת עולמיים של אונסק"ו, אטרקציות היסטוריות ומוזיאונים שאפשר לראות. האטרקציות המובילות כוללות את מגדל בלם, סמל לכוח הימי הפורטוגזי בעידן התגליות, מנזר ג'רונימוס, יצירת מופת מפוארת של ארכיטקטורה מנואלינית וטירת סאו ז'ורז'ה המתנשאת, המשקיפה על הרחובות הצרים והבתים הצבעוניים המעוטרים באריחי אזולחו.

ביקורי חובה כוללים את מוזיאון Calouste Gulbenkian, המארח את אחד מאוספי האמנות הפרטיים הטובים ביותר באירופה, המוזיאון המלכותי לאמנות, ארכיטקטורה וטכנולוגיה (MAAT) ומוזיאון האוצר המלכותי המציג נכסים לשעבר של משפחת המלוכה הפורטוגזית.

Exit mobile version