Site icon IAS

נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, בביקור ממלכתי בישראל

הודעת דובר משרד החוץ

בשנה הבאה יחגגו ממשלת ישראל וממשלת אוקראינה 25 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. הקשרים בין השתיים הם קשרים דינמיים של כבוד הדדי ושיתוף פעולה בתחומים רבים, ביניהם כלכלה, תרבות ותיירות. ביקורו הממלכתי של הנשיא פורושנקו בישראל שב ומאשר זאת וישראל סמוכה ובטוחה כי הביקור יהווה זרז וייתן תנופה לפיתוח הקשרים החזקים בין המדינות ובין שני העמים.

לעם האוקראיני ולעם היהודי היסטוריה משותפת ארוכה שהחלה לפני למעלה מאלף שנה. ההיסטוריה של אוקראינה טבועה עמוק בתרבות ובמורשת היהודית ותולדות ישראל בעת החדשה עוצבו במידה גדולה על ידי ישראלים ילידי אוקראינה. תולדות שתי האומות שזורות זו בזו והשפעת הדבר בולטת מאוד. רשמנו פרקים מזהירים בהיסטוריה המשותפת שלנו: התקדמות בתחומים כמו מדע, ספרות, אמנות, ערש התנועה החסידית והתפתחות התנועה הציונית. למרבה הצער, באו בעקבות אלה גם פרקים שחורים משחור בתקופת השואה, כאשר מעל חצי מיליון יהודים נרצחו וקהילות שלמות הושמדו. החיים היהודיים באוקראינה קמו לתחייה כמו עוף החול אחרי שנים רבות של דיכוי והאוכלוסייה היהודית השתלבה בכל תחומי החיים.

הקשרים הטובים וההדוקים בין ישראל לבין אוקראינה התקדמו מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות לפני 25 שנים. עד עצם היום הזה, קיים בין האומה האוקראינית לבין האומה היהודית קשר של עם לעם. אזרחי ישראל שהם ילידי אוקראינה והיהודים החיים במדינה זו הם גשר איתן המסייע ביצירת קשרים טובים יותר ובשיפור ההבנות.

הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות מתרחבים, כפי שניתן לראות בשיתופי הפעולה בתחומים בולטים כמו חקלאות, רפואה ומדע. ממשלת ישראל שמחה להודיע על סבב שני של שיחות משא ומתן על הסכם סחר חופשי, שיתקיימו בסוף חודש זה בקייב. אין ספק שההסכם יהווה יסוד איתן להמשך הבנייה של השותפות הכלכלית והמסחרית ולמימוש פוטנציאל שטרם נוצל.

ממשלות ישראל ואוקראינה חתמו וימשיכו לחתור לחתימת הסכמים שיגדילו את הרווח ההדדי ואת מימוש האינטרסים של שתי המדינות. הסכם הפטור מאשרות כניסה משנת 2010 הגדיל באופן דרמטי את היקף התיירות מישראל לאוקראינה ולהיפך. תקוותנו היא כי נוכל לערוך הסכמים נוספים בתחומים כמו תרבות, כספים, מדע, תקשורת ותחבורה ואנו מקדמים בברכה את השלמת הסכם הביניים בנושאי תעסוקה. 

ולבסוף, ברצוננו להביע את מחויבותה של ישראל לפעולה משותפת עם אוקראינה כדי לבסס ולקדם את היחסים בין האומות. 

 

Exit mobile version