Site icon IAS

נפתחה טיילת הפארק החופי בצפון ת"א, לאוהבי הטיולים הטבע והנופים

טיילת הפארק החופי החדשה. צילום יותם מונק

טיילת חדשה נולדה לאורך המצוק. לאחר שנים של עבודה והשקעה, נפתחה השבוע לציבור הטיילת בפארק החופי בת"א. הטיילת, שנמצאת בין חוף תל ברוך מדרום לבין חוף הצוק מצפון, ואורכה כשני קילומטרים, מהווה את המקטע החסר המקשר את רצף הטיילת החופית מבת ים ועד הרצליה.

טיילת הפארק החופי היא השלב הראשון והמוכן של הפארק החופי – פארק טבע בן 500 דונם, שמאפשר לציבור גישה לרכס כורכר חופי מרשים, מעניק חוויה ייחודית של נופים מרהיבים עם תצפית לקו החוף ומפגש עם צמחייה ועם בעלי חיים מקומיים. פיתוח הטיילת כלל עבודות לשיקום השטח, בהן שימור ערכי טבע ואתרי קינון, והצבת אמצעים חדשניים ואקולוגיים של הנדסה סביבתית לצמצום סחיפות קרקע, ייצוב הוואדיות ולהעשרה בצמחיה מקומית מגוונת, במטרה להשיב לטבע איכויות שאבדו. בנוסף, לטיילת תפקיד חשוב נוסף, בהיותה מקום מפלט ושקט עבור התושבות והתושבים מחיי העיר הסואנים. בימים אלה שוקדים בעירייה גם על הקמת מרכז מבקרים, שיוקם על שטח ששימש בעבר כבסיס צבאי.

טיילת הפארק החופי החדשה. צילום יותם מונק

מה עוד יהיה בטיילת?

טיילת הפארק החופי החדשה. צילום יותם מונק

את תהליך הבנייה ושיקום הפארק, החלה עיריית תל אביב-יפו לפני כעשור, בביצוע תסקיר השפעה על הסביבה שכלל סקרים סביבתיים נרחבים – סקר אקולוגי, סקר גיאולוגי וסקר הסביבה ימית. בהמשך בוצע איסוף זרעים וגיאופיטים אשר נשמרו במשתלה לשימוש חוזר. בבחירת המתכנן באמצעות תהליך של תחרות, הושם דגש על המענה לסוגיות סביבתיות ותכנון בראייה אקולוגית. הקמת הפארק נעשתה בשילוב של צוות אקולוגים בתכנון המפורט לביצוע, על מנת להבטיח שמירה על השיקולים הסביבתיים. אלמנטים של תיעול בר קיימא – עבודות העפר תוכננו להטיית מי הנגר לכיוון מזרח, כדי להפחית למינימום את זרימת המים אל מדרון המצוק ולמנוע סחף קרקע והתחתרות של הוואדיות. בנוסף, בשני אזורים נמוכים בוצע תיעול תת-קרקעי המזרים את המים לכיוון מזרח, כדי למנוע הזרמת מים משמעותית אל הוואדיות. הטיילת כולה מונגשת לנכים באמצעות שביל רציף, עם קיצורי דרך במדרגות.

ראש עיריית תל אביב- יפו, רון חולדאי: "פתיחת הטיילת בפארק החופי, היא בבחינת שמחה כפולה עבור תושבות ותושבי העיר, ראשית, כי זהו השלב האחרון בהגשמת החזון העירוני של רצף טיילות שמאפשר הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים, מגבול הרצליה בצפון ועד גבול בת ים בדרום. ושנית, כי מעתה הם יכולים ליהנות מטיילת מצוק קסומה, שעוברת לאורך קו החוף בין חוף תל ברוך לחוף הצוק ופרויקט סי אנד סאן, כשהבשורה העיקרית בה היא שיקום, שימור ושילוב של הטבע העירוני".

Exit mobile version