Site icon IAS

נישות חדשות לצריכת חוויות תיירותיות מותאמות

פרופ' יניב פוריה מציין, כי בצריכת החוויות התיירותיות קיימים כבר בהווה הנוכחי מעברים למצבים שבהם התייר רוצה להיות. מעבר מלראות (Seeing) ללעשות (Doing), לחייב לראות (Must See) לחייב לבקר (Must Visit), לחייב לחוות (Must Experience) ולחייב לקבל השפעה (Must Impact). מעברים אלה יוצרים בקרב התייר את הרצון לחוות חוויה בלתי נשכחת (Memorable Experiences), כדי לקבל תחושה שהוא יזכור את החוויה התיירותית לאורך זמן.

לדבריו, מחקרים מראים שהתייר הוא מי שהוא רוצה להיות! כגון טיולי אופניים, טיולים גיאוגרפיים, נופש ספא, צפיית ציפורים, קניות, ייצור יין וכו' וספקי התיירות צריכים לנווטו לצרכים שהוא רוצה.

לטענתו סוגי תיירות בהם צפוי גידול בשנים הקרובות נכללים במושג חדש הנקרא Bleisure  (המורכב מהמלים Be Leisure), כלומר הפעילות בשעות הפנאי ובו נכללים תיירות פעילה שהמאפיין אותו הוא המעבר מפסיביות לאקטיביות, תפיסתי (קוגניטיבי) וגופנית, כאשר החוויה התיירותית מותאמת לקהל אליו הוא משתייך – ילדים, נשים, מבוגרים, דתיים, נטייה מינית.

בעקבות ההתפתחויות המשתנות של התפיסה התיירותית, קמו כמה חברות נישה והחלו לייצר מוצרים תיירותים מותאמים לקהל הספציפי שהנישה שלהן מציעה. נביא לדוגמה שלוש מהן:

יאנג טרוולינג (Young Traveling)

יזמית קרן שמש. מירי סוסלנסקי, הקימה לפני כשנה וחצי את יאנג טרוולינג (Young Traveling), לארגון ושיווק טיולים חברתיים לצעירים (גילאי 25 – 40) ליעדים שונים בעולם. מטרתו לייצר אלטרנטיבה חדשה של טיולים לקהל זה ביצירת גיבוש חברתי והתאמה של המסלולים והפעילויות לקהל היעד, בין היתר: טרקים, ג'יפים, לינה אצל מקומיים, היכרות עם חיי הלילה והקולינריה, סקי ועוד. עד כה הוצאו טיולים ליעדים שונים, וביניהם: מרוקו, ירדן, לפלנד, אירלנד, קובה, גיאורגיה, בולגריה, וכמובן גם בישראל.

הכל התחיל כשסוסלנסקי רצתה לטייל במרוקו, אך לא לבד. היא פנתה לחברת תיירות והציעה להם לבנות טיול לצעירים שבו יהיו גם טרקים וגם טיולי ג'יפים, ובמקביל פרסמה הודעה בפייסבוק וקראה לחבריה להצטרף אליה. מהר מאוד הפוסט צבר שיתופים ולבסוף הם יצאו קבוצה של 20 חבר'ה.

"יאנג טרוולינג נולדה מתוך מספר קשיים שאיתרתי אצל חבריי ואצלי כמו מציאת חברים לטייל איתם, חוסר בזמן לתכנן טיול ורצון להכיר אנשים חדשים", אומרת סוסלנסקי, ומוסיפה כי "אחרי הטיול למרוקו קיבלתי פניות רבות מחברים ומאנשים זרים מתי יצא טיול נוסף, ואז החלטתי ללכת אחרי החלום ולהמשיך לבנות מסלולים ייחודיים לטיולי צעירים בחו"ל. כרגע אני חושבת על הרחבת הפעילות בישראל, והקמת קבוצת טיול למסלולים בארץ, כשכל חודש נצא למסלול אחר בעל אופי מיוחד". 

הרעיון שעומד מאחורי המיזם הוא מחד לבנות טיול המותאם לרצונותיהם של הצעירים בכלל והקבוצה בפרט, ומאידך ליצור טיול חברתי שבו מכירים אנשים חדשים. כל קבוצה נבנית לפי יחס בין בנים לבנות, גילאי המשתתפים, תכנים, אתרים לביקור והפן החברתי, כשהמטיילים עוברים גיבוש חברתי לפני, תוך כדי ואחרי המסע.

כך למשל, טיול למרוקו יתחיל עם סדנת בישול בישראל לגיבוש הקבוצה, ימשיך במסלול מיוחד שכולל בין השאר: חמישה ימי ג'יפים לאזורים הפחות מתויירים של מרוקו, טרק של יומיים באטלס הגבוה, ערבי בילוי, טיול סוסים, ויסתיים במסיבת סיום ומפגשים חברתיים בישראל. לסוסלנסקי שיתופי פעולה עם ספקים בארץ ובחו"ל שדרכם נקנים כרטיסי הטיסה ומקומות הלינה ביעד הטיול.

יניר טיולים בהתאמה אישית

יניר טיולים בהתאמה אישית, היא חברה בניהולו של יניר הורוביץ, המתמחה בבניית, ארגון ותפעול טיולים פרטיים לנוסע העצמאי לחו"ל במגוון יעדים מיוחדים ואקזוטיים לצד מוכרים. החברה, הקשובה ומודעת לצרכי הלקוח, נותנת שירות אישי, מיומן ומקצועי ומלווה את הנוסע מרגע התכנון ועד רגע החזרה ארצה.

מסביר יניר הורוביץ: "הטיול הפרטי לחו"ל אינו בהכרח רק לבעלי יכולת ויכול להיות מותאם לתקציב, יעד, נושא הטיול, מספר המשתתפים וכו'. בכל אחד מהיעדים השונים שמה החברה דגש על התרבות המקומית – גסטרונומיה, יין, מפגש עם מקומיים, מוזיקה, טבע ונופים, ההיסטוריה והפניית סיורים אל פינות חמד נסתרות בערים ובמדינות".

הורביץ מציין, כי ניתן לארגן טיול פרטי סביב נושא, או אופי המעניין את הנוסע. "הטיול הפרטי הינו שלך ובשבילך וניתן להתאמה לפי מאוויך וצרכיך", הוא מסביר ללקוחותיו.

לדבריו, "הטיול הפרטי הינו עם מדריך-נהג או מדריך ונהג (בהתאם ליעד) ומאפשר מפגש ישיר עם המקומיים. החברה שמה דגש על לינה במלונות מיוחדים דוגמת מלונות בסגנון קולוניאלי, מלונות בוטיק (לא מחוייבים 5 כוכבים דה לקס), מלונות משפחתיים ועוד".

החברה מתמחה ביעדים ומוצרים לקהילה הלהט"בית, שאינם ולא רק יעדי המסיבות הקלאסיים והמוכרים. ביעדים אלו דוגמת: גראן קנריה, בולגריה, סלובניה, קנדה, ארגנטינה, ברזיל וקוסטה ריקה יש לחברה קשרים אישיים כולל עם חברות בבעלות אנשי הקהילה הלהטב"ית המקומית. בין המוצרים לקהילה ניתן למצוא סופ"ש גאה בסלובניה, טיול אביב בבולגריה, פסטיבלים גאים פחות ידועים אפילו בחורף ועוד.

החברה הינה נציגה בלעדית של חברת שייט היאכטות Variety, מלון Aegualia  באי אמורגוס, חברת הטיולים המיוחדים Zen, חברה גאה בבולגריה Gay Holidays Bulgaria וחברה סלובניה Luxury Slovenia

בין יעדי החברה: ניו זילנד – אוסטרליה – יפן – טיוואן – פיליפינים – מיאנמר – אוזבקיסטן – אזרבייג'ן – מולדובה – סרביה – אלבניה – יוון – סקנדינביה – בלטיות – ספרד (מלבד קטלוניה) כולל האיים הקנרים – פורטוגל כולל האיים האזוריים – קנדה – קובה – מקסיקו – אמריקה הלטינית (מגואטמלה ועד פנמה) – קולומביה – ברזיל וארגנטינה. כמובן שגם על פי דרישה ובחירת הנוסע ישנם יעדים נוספים.

חוויות בדרך

טיול הוא אוסף של חוויות, אותן מלקט המטייל לאורכו של הטיול, חוויות ורשמים מהסביבה, מהאנשים שאיתו בקבוצה, מהתרבות שבה מבקר, מאנשי המקום, מהטבע והנופים שמקיפים אותו. במשך הטיול, מתנסים מהמאכלים והטעמים בין אם ברחוב סואן, בכפר, או בארוחות הגורמה, וכמובן מהמחשבות שנולדות ועולות במוחו של כל אדם. החיבור בין הדברים יוצרים את חוויית הטיול ומותירים בנו את הזיכרונות המופלאים.

בדיוק לכיוון הזה מכוונת חברת הבוטיק חוויות בדרך, המתמחה בטיולים לקבוצות סגורות ולמטיילים פרטיים החל ממטייל אחד ומעלה לטיולי משפחות, או זוגות חברים ועד לקבוצות מעל 20 מטיילים, תוך התאמת מתכונת הטיול לאופיה של הקבוצה וטעמיה, אל סין לחלקיה השונים כולל דרך המשי, מרכז אסיה (אוזבקיסטן, קירגיזסטן), הקווקז  ויפן.

מספרת מנהלת החברה ומקימתה: "שמי נעמה דור (נמלי NAMALI ???  בשמי הסיני), עוסקת בתחום הדרכת וארגון טיולים כ-16 שנה. בעבר גרתי ולמדתי בסין את השפה הסינית ב"אוניברסיטת התרבות והשפות של בייג'ינג". לאחר חזרתי ארצה השתלבתי בחברת טיולים כמפתחת ומארגנת טיולים למטיילים פרטיים ולקבוצות ובמקביל הדרכתי כמה קבוצות מדי שנה. לאחר כמה שנות עבודה כשכירה פתחתי את חברת "חוויות בדרך" ואני עצמאית כבר כ-8 שנים".

עוד מציינת דור, כי "עבודתי כוללת התאמה אישית של מסלול הטיול ותוכן הטיול על פי הרצונות, הצרכים והתקציב של המטיילים. אני מאמינה שטיול הוא אוסף של חוויות ושמה דגש על כל פרט ופרט בטיול החל מסדר היום אל החוויות הקולינריות והתרבותיות שבהם יפגש המטייל במהלך הטיול. לאורכו של כל הטיול אני בקשר מרחוק עם המטיילים ונגישה לפתרון ומענה של כל שאלה, קטנה כגדולה".

דור אוהבת את עבודתה ואת הקשר עם המטיילים לאורך כל הדרך, החל מתכנון המסלול והשאלות המגששות הראשונות אל בניית מסלול מוצלח שבסופו מחזיר מטיילים מרוצים חזרה ארצה עם חוויות, תמונות וסיפורים שמלווים אותם לזמן ארוך אחרי חזרתם.  "בנוסף מדי פעם אני משלבת גם טיול היוצא בהדרכתי אל סין (הקרוב בספטמבר – אוקטובר 2016)", אומרת דור, אמא לתומר, בן 3 וחצי ועמית בת שנה וקצת, שגם הם כבר ביקרו וטיילו בסין.

 

Exit mobile version