Site icon IAS

משרד התיירות על ITB: עלינו לנהל את המשבר מתוך ראייה עתידית

אווירה בדואית בביתן משרד התיירות בתערוכת התיירות ITB בברלין 2019. צילום משרד התיירות

גם הביתן הישראלי היה אמור לפעול השנה ביריד התיירות ITB בברלין, אשר על ביטולו נמסר בערב שבת. היו רשומים אליו כמציגים 25 סוכנים ומלונאים ו-12 עמותות. ממשרד התיירות נמסר כי המשרד היה בעיצומם של הקמת ביתני ישראל ביריד התיירות בברלין וביריד המשקיעים שעתיד היה להיערך גם הוא בשבוע הבא בברלין, מתוך ניסיון לשמור ככל הניתן על פיתוח התיירות לישראל. "עם החלטת הממשלה הגרמנית על ביטול הירידים, הופסקו ההכנות והחלטה בדבר החזר דמי ההשתתפות תתקבל בימים הקרובים".

הביתן הישראלי באחת מתערוכות ITB בברלין. צילום עירית רוזנבלום

עוד נמסר מהמשרד כי "תעשיית התיירות בישראל למודת משברים וניסיון רב. על מנת שנוכל לחזור לשיאי תיירות בתום התקופה המאתגרת שלפנינו, עלינו לנהוג בקור רוח ולנהל את המשבר הזה מתוך ראיה לעתיד ליום שאחרי. אנחנו מקווים שבמסגרת הראייה הכוללת וניהול סיכונים מושכל, נצליח לשמור על פעילות שתשמר את התשתית השיווקית המצליחה עליה שעמלנו בשנים האחרונות".

התקופה המאתגרת שלפני משרד התיירות כוללת, בין היתר, את החזרת התיירות מסין, שנגדעה לא רק בישראל אלא בכל העולם. סין היא כיום שוק התיירות היוצאת הגדול בתבל ויש לה חלק גדול בפיתוח התיירות העולמית. גם איסור כניסת תיירים לישראל משורה של מדינות באסיה, בתוספת מדינות מאירופה עם איטליה בראשן, ידרשו מישראל מסעות פרסום נרחבים כדי להפיג את הרושם הרע שהותירו אחריהם מהלכים אלה.

קבוצת הדיגיטל שלא מרימה ידיים. צילום מפייסבוק

"הישארו רגועים ופיגשו אותנו ב- #ITBdigital!"

מי שהחליטו לא לשקוע במרה שחורה הם קבוצת Tourismusz Future הגרמנית שהביעה צער על ביטול היריד, אבל החליטה להפיק מזה ביחד את המיטב. בקבוצת הפייסבוק שלהם הודיעו כי יעבירו את השיחות וההרצאות שהיו מתוכננות ל-ITB, בחלל הדיגיטלי בין התאריכים 4 ל-6 במרץ. "אנו מזמינים אתכם לפגוש אותנו באופן מקוון דרך סקייפ בוועידת וידיאו בתאריכים שנקבעו ולעקוב אחר הרצאותינו באמצעות הזרמת וידאו. מידע נוסף יבוא בקרוב. אנו כבר מצפים ל- #ITBdigital! צוות התיירות העתידי שלך", הכריזו.

ואילו לרשת מלונות פתאל יש בברלין לא פחות מששה מלונות לאונרדו, שכמובן ייפגעו מביטול היריד וכל המציגים והמבקרים שהיו אמורים למלא את חדרי המלונות הללו מאלכסנדר פלאץ ועד הקו דאם. לדברי דני רוג'ר, מנהל מלונות רשת פתאל באירופה, הם מנסים לבדוק אם יהיה פיצוי כלשהוא מצד המארגנים. "בינתיים, לצערנו, הרבה מאד אירועים גדולים מתבטלים", הוסיף רוג'ר.

מלון לאונרדו מיטה של רשת פתאל בברלין. מי י פצה? צילום עירית רוזנבלום

מארגני התיירות האירופים – מגיע לסין שנתמוך בה עכשיו

בתוך כך, מנכ"ל איגוד מארגני התיירות האירופיים ETOA – טום ג'נקינס, סיפק השקפה מפוכחת על תעשיית הנסיעות והתיירות האירופית תחת נגיף הקורונה ביום בו בוטל יריד התיירות ITB בברלין, כלומר, בערב שבת.

לדבריו, חברי ETOA ימשיכו לארגן סיורים, אלא אם כן תהיה הוראה מפורשת אחרת. "אנשים מאזור שאינו מושפע מהווירוס, המבקרים באזור אחר שאינו מושפע ממנו – אינם מהווים כל איום", קבע ג'נקינס, "כעמותה, אנו מנהלים את כל האירועים המתוכננים ומגיעים לכל האירועים שנקבעו. תיירות היא מרכיב חיוני בכלכלה, ונושאת לפיד לביטחון בענף השירותים. היכן שהיא יכולה להמשיך – עליה לעשות זאת. יש לנו את כל הכוונה לקיים את כנס ה-China European Marketplace  – CEM בשנחאי שבסין ב-12 במאי: זה המקום בו ספקים אירופאים פוגשים קונים סיניים. סין היא שוק חיוני וצומח שצריך כעת – ומגיע לו – טיפוח ותמיכה. ההתאוששות תגיע ואנחנו צריכים להניח את התשתית לכך כעת", סיכם.

ניחוח בינלאומי ב-ITB צילום עירית רוזנבלום

להציב אנשים במקום הראשון

UNWTO – ארגון התיירות העולמי המסונף לאו"ם – הוציא לאחר הודעת הביטול של היריד הצהרה שאומרת כי המשך הצמיחה של התיירות ופוטנציאל ההשתנות הייחודי שלו, תלויים ביציבות ובסולידריות בינלאומית. "על המגזר, אם כן, לשים לפניו בראש ובראשונה את האנשים ורווחתם. ההחלטה לבטל את ה- ITB ברלין השנה מטעמי בריאות הציבור, מראה כי התיירות עומדת באחריותה להציב אנשים במקום הראשון. תיירות היא אחד המגזרים הכלכליים המובילים בעולם. זהו גם המנוע העיקרי להתפתחות ברת-קיימא ותומכת במיליוני מפרנסים ברחבי העולם", קבע הארגון. מארגון התיירות נמסר עוד, כי הוא ימשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם שותפיו, כולל ארגון הבריאות העולמי (WHO), בכדי להבטיח שמגזר התיירות יגיב למצב המתפתח בצורה מדודה ואחראית. במקביל, UNWTO עומד מוכן לתמוך בחבריו, כאשר הם מתכננים לעתיד "ולרתום את כוחה של התיירות להניע התאוששות כלכלית וחברתית".

הודעה פחות פורמלית הוציא צוות עובדי ה-ITB דרך הפייסבוק באמרם ש: "צוות ITB ברלין מצר עמוקות על הנסיבות… ברצוננו להודות לכל המבקרים, המציגים והשותפים ברחבי העולם שתמכו בנו בימים ובשבועות האחרונים. אנו מצפים לקבל את פניכם בשנה הבאה ב-ITB שיתקיים בין ה-10-14 במרץ 2021. צוות ה-ITB שלך בברלין".

Exit mobile version