Site icon IAS

משרד התיירות הוא מוטה המכירות הגדול שהיה אי פעם

על רקע המצב הביטחוני במזרח התיכון, ועל אף ירידות בתיירות במדינות רבות באזור, בישראל נרשמת דווקא עליה של 3.6% בכניסות תיירים לשנת 2016, כאשר נכנסו בשנה החולפת לישראל 2.9 מיליון תיירים. במשרד התיירות לא מופתעים ומייחסים את הגידול לשינוי באסטרטגיות השיווק ולהגדלת תקציב השיווק.

מוטיב מכירות בולט

מדיניות השיווק שגיבש שר התיירות יריב לוין, שיש בה מוטיב גדל של מכירות, ואשר מבוצעת בהובלת מנכ"ל המשרד אמיר הלוי התמקדה ביצירת ביקוש בתיירות לישראל על ידי בניית תתי מותגים המתאימים לקהלי יעד שונים, ואשר קודמו באמצעות קמפיינים נרחבים, כולל  גם בשווקים חדשים דוגמת סין והודו, מהם נרשמה עליה של עשרות אחוזים בכניסות תיירים לארץ.

גיבוש בנה משרד חדש

הליכים חדשניים אלה במשרד התיירות, הביאו לגיבוש מחדש של המבנה הארגוני של המשרד במטרה לשפר את יכולות המחקר האסטרטגי ותכנון ארוך טווח באמצעות אגף בכיר לתכנון, מדיניות ואסטרטגיה; השבחה של הכלים והיכולות של מינהל שיווק להתמודד עם אתגרי השיווק בכלל ועם אתגרי השיווק בעידן הדיגיטלי בפרט; כפועל יוצא מכך הוחלט להקים מינהל חוויית התייר במקום מינהל תקינה תפעול ואיכות השירות, אשר ימקד את הפעילות בשיפור חוויית התייר ומינהל פתוח ותשתיות יהפוך למינהל יוזם על פי תכנית אסטרטגית ארוכת טווח ובהתאם לצרכי התעשייה.

מעבר לניהול מותגים

גם מינהל השיווק, המתוקצב בכחצי מיליארד שקלים בשנה, יעבור שינוי מהותי, שעיקרו מעבר ל'ניהול מותגים, כנהוג כיום בשיווק תיירות למדינות, לערים ולאזורים. עובד אשר ינהל מותג, למשל "אילת" או "תיירות ספורט" – ירכז את כל הקשור במותג מול אגפי המשרד השונים, כמו תשתיות, חוויית התייר וכדומה, וההשלכות יישומו בפיתוח התיירות הנכנסת.

שיתוף פעולה עם סוכני און ליין

מתברר גם, כי משרד התיירות קידם שיתופי פעולה עם סוכני התיירות אונליין הגדולים בעולם, דוגמת "אקספידיה" ו"טריפאדוויזר", שהפכו במרוצת השנים לגורמי מכירה מרכזיים בתיירות הבינלאומית. והגידול במוטיב המכירות של המשרד קיבל את ביטויו בפעילותו מול חברות תעופה זרות במטרה לחשוף בפניהן את הפוטנציאל הכלכלי של פתיחת קו לישראל, ובין היתר מתן מענק על ידי המשרד על כל נוסע הנוחת באילת, ועל פתיחת קווים חדשים לנתב"ג.

תקציבים משמעותיים

שר התיירות יריב לוין: "הגידול לא חל יש מאין. העלייה בהגעת התיירים לישראל היא תוצאה של תקציבים משמעותיים שהופנו לטובת מאמצי השיווק ובהם קמפיינים אטרקטיביים, השקעה בשווקים חדשים ופיתוח תתי מותגים הרלוונטיים לקהלי יעד שונים. התכנית האסטרטגית מותאמת לתנודות ולשינויים בתחום התיירות בעולם. אמשיך לקדם את פעילות המשרד מול שותפים אסטרטגיים בינלאומיים, כדי ששוק התיירות בישראל ימשיך להתפתח ולשגשג".

עם תקציב בגובה של קרוב לחצי מיליארד שקלים, הגבוה אי פעם לשיווק התיירות, הושם דגש על קמפיינים במדינות מפתח מהן תנועת התיירות לישראל היא גבוהה ובעלת פוטנציאל לצמיחה נוספת כמו: ארה"ב, רוסיה, גרמניה, צרפת, אנגליה ועוד. זאת, לצד השקעת תקציבים בשווקים חדשים וגדולים עם פוטנציאל גבוה להגברת התיירות לישראל מהן, ובמיוחד הודו וסין. לצד הקמפיינים, כך נפתח ב-2016 קו תעופה חדש של היינאן איירליינס, חברת התעופה הפרטית הגדולה בסין, וניתן לראות גידול של עשרות אחוזים בתנועת התיירות משתי ארצות אלו.

התייר הסיני הוא התייר המכניס ביותר המגיע לישראל מבחינת הוצאותיו ותרומתו לכלכלה המקומית. לראשונה השנה, עלה בהודו קמפיין תיירותי שזכה לעשרות מיליוני צפיות. כמו כן, חברת גוגל מצאה כי בהודו, החשיפה לקמפיין לעידוד התיירות לישראל, קרובה לחשיפה של מותג המשקאות פפסי.

עליות בכניסות תיירים ממדינות מהן נפתחו קווי תעופה ופורסמו קמפיינים

בשלישון האחרון של שנת 2016 (ספטמבר אוקטובר נובמבר ודצמבר) נשבר שיא כל הזמנים במספר כניסות התיירים. כמו כן, המדינות מהן ראינו את העלייה המשמעותית ביותר בהגעת תיירים לישראל בהשוואה לשנה שעברה הן: סין (+69%), קרואטיה (+62%), בלרוס, לטביה וגיאורגיה (+41%), מלזיה (+35%), פיליפינים (+27%), הודו (+13%). בנוסף, ארה"ב ורוסיה ממשיכות להוביל במספר התיירים המגיעים לישראל, ואחריהן בהתאמה נמצאות צרפת, אנגליה, גרמניה ואוקראינה.

הכפלת מספר התיירים לאילת

טיסות לאילת מ-9 ערים באירופה – בזכות נוהל שיצר המשרד המזכה חברות תעופה ב-45 אירו על כל נוסע הנוחת בנמל התעופה עובדה, בעונת החורף הנוכחית, בהשקעה של כ-18 מיליון שקל.

צפי להכפלת מספר התיירים שיגיעו בטיסות ישירות לעיר בחורף הזה, לעומת כ-42,000 בחורף שעבר.

קמפיינים במיתוג חדש לאילת בהיקף של כ- 10 מיליון ₪ במדינות השונות. סרטון   

בעקבות הפעילות השיווקית של משרד התיירות, אילת נבחרה  ע"י טריפאדוויזר למקום השביעי ברשימת היעדים הנמצאים במגמת עלייה.

 שווקים חדשים

הודו

לראשונה קמפיין בהודו לעידוד התיירות לישראל – סרטון הפרסומת זכה לעשרות מיליוני צפיות בעלויות קידום נמוכות. הסרטון ביוטיוב זכה ליותר מ-11 מיליון צפיות.

תקציב פעולות של כ-15 מיליון ₪ בשנת 2016.

ישראל זכתה לפרס מטעם מגזין Travel & Leisure בהודו  כיעד הטוב ביותר להיסטוריה ומורשת.

מנתוני חיפושים של גוגל ויוטיוב עולה כי בעקבות הקמפיין המותג "ישראל" מתחרה עם מותגים מובילים בהודו דוגמת פפסי.

סין

ישראל זכתה בפרס היעד הטוב ביותר לשנת 2016 בתחרות פרסי המדיה הסינית.

באפריל התחילה לפעול חברת תעופה חדשה בקו בייג'ין-ת"א – היינאן – חברת התעופה הפרטית הגדולה בסין. חברת היינאן הוסיפה לאחרונה טיסה שבועית ומתוכננת פתיחת קו משנחאי.

תקציב פעולות לשכת סין עלה דרמטית ועמד ב-2016 על כ-20 מיליון שקל.

הגידול בתנועת התיירות מהודו ומסין הכניס למשק הישראלי עשרות מיליוני ₪ בשנת 2016 והצפי הוא לגידול משמעותי בעתיד

שווקים מתחדשים

קמפיינים באירופה

לאחר הפסקה ארוכת שנים עלו קמפיינים בהולנד, בסקנדינביה ובספרד.
TWO CITIES ONE BREAK – קמפיין חדש ומקיף בתקציב של 80 מיליון ש"ח, שעולה במקביל ב-8 מדינות באירופה ומקדם חופשת City Break  בתל אביב ובירושלים, בכיכובה של שיר אלמליח, עם חשיפה בטלוויזיה, פרסום חוצות, עיתונות והשקעה גבוהה בקידום באינטרנט. הקמפיין מציע לאירופאים לקבל בכרטיס אחד 2 יעדים: ירושלים ותל אביב. מנתוני הגל הראשון של הקמפיין: חשיפה לכ-1.9 מיליון אנשים (יוניק יוזרס). הקליקו: 4.5 מיליון גולשים ברחבי העולם – מ-9 מדינות. בסרטון הקמפיין בכל המדיות צפו 24.5 מיליון אנשים. להלן קישור לסרטון הקמפיין 

קמפיינים בארה"ב  

קמפיין רחב היקף לקהלים: אוונגלי, קתולי ויהודי באזור ניו יורק, לוס אנג'לס ודרום ארה"ב (אטלנטה/פלורידה) בסכום של 50 מיליון ₪, עם השקעה גבוהה במיוחד בקידום באינטרנט.

תעופה

פתיחת קו חדש של היינאן מבייג'ין

פתיחת קו חדש של ויזאייר מורשה

פתיחת קו חדש של ריינאייר מבטיסלבה

פתיחת קו חדש של איזיג'ט מאמסטרדם

פתיחת קו חדש של יונייטד מסן פרנסיסקו

פתיחת קו חדש של ריינאייר מפאפוס

הכרזה על פתיחת קו חדש של קתאי פסיפיק מהונג קונג בעוד כחודשיים

שר התיירות יריב לוין הגדיר את הגדלת מספר מושבי הטיסה בקו לישראל כיעד משמעותי של המשרד. בשנת 2017 יוקצו תקציבים ניכרים לטובת קידום קווי התעופה מאירופה לעובדה ולנתב"ג.

שת"פ עם סוכני נסיעות אינטרנטיים:

בתחום זה משתקפת היטב ההנחה, כי משרד התיירות חייב להיות מוטה מכירות, זאת באמצעות הפעילות שהתקיימה עם ענקי מכירות און ליין כמו:

טריפאדוויזר, אקספידיה, אודיג'או

תשלום לסוכנים על פי תוצאות מכירה

התאמת השיווק להיפוך המגמה – 60% מהתיירים מגיעים באופן עצמאי ולא בקבוצות

פעילות חדשנים מכירתית זו גרמה להתהפכה המגמה של קבוצות תיירים המגיעים לישראל וכיום רוב התיירים (כ-60%) מגיעים באופן עצמאי, ורוכשים את השירותים ב- Online Travel Agency. המשרד התאים עצמו למגמה זו ובהשקעה של 18.5 מיליון שקל התקשר בשיתופי פעולה עם החברות הגדולות בתחום כמו Expedia ,TripAdvisor ו-OdigeoEdreams, כאשר התשלום לאתרים אלה מתבצע על פי תוצאה ולא כפועל יוצא של פרסום.

קידום אירועי ספורט כמנוע תיירותי

קמפיינים ביורוספורט בשידורי הטור דה פרנס

כ-3,000 תיירים הגיעו לרוץ במרתון ירושלים

אירוח עיתונאים מהעולם לסקר אירועי ספורט בישראל

אירוח עיתונאים רוכבי אופניים לסקר שבילים חדשים

אירוח 2016

במסגרת פעולות השיווק הסטנדרטיות אך החשובות אירח משרד התיירות יותר מ-2,000 מובילי דעת קהל, מחליטנים, סלבריטאים וסוכני תיירות כאשר  70% מהם היו אנשי תקשורת. בין הידוענים: מפיק בוליוודי, רוזאן בר, כוכבת בוליווד סונאם קאפור, כוכבי סדרת הנוער THE GREEN HOUSE, להקת ג'אז אמריקאית WINTER JAM, משתתפי האירוויזיון 2016 ועוד. כמו כן קוייימו האירועים הבאים:

אירוח הפקות של תכניות ריאליטי פופולאריות מאירופה ומארה"ב
אירוח להקת רוק של צעירים נוצרים העומדים בפני מסע של 60 הופעות בארה"ב
אירוח סטודנטים איטלקים לקולנוע שיוצרים סרטי תיירות על ישראל.
אירוח רוכבי אופניים לרכיבה במדבר
אירוח שפים ועיתונאים מהעולם במסגרת פרויקט "שולחנות עגולים"
אירוח כנס איגוד סוכני הנסיעות ההודים
אירוח הנהלת איגוד סוכני הנסיעות של רומניה
אירוח עיתונאים למגוון אירועים: מצעד הגאווה בתל אביב, האופרה בירושלים ובעכו, פסטיבל מידברן בנגב, פסטיבל הצפרות באילת, מסע בשביל ישראל, בתים פתוחים בירושלים, פסטיבל היוגה בערבה, ועוד.
אירוח כנסים גדולים של סוכני נסיעות וסיטונאי תיירות הודים, סינים, פיליפינים, רוסים, אוקראינים, יפנים ועוד.

העתיד

ככלל איש לא יודע מה צופן בחובו העתיד. לפיכך, הגברת הפעילות של משרד התיירות בתחומי השיווק, המכירות, ארגון אירועים ובאמצעות המבנה הארגוני המתגבש במשרד, להמשיך להפוך את כל הדיסקטים הישנים ולפעול בשדות שהיו עד כה מחוץ לתחום המשרד. הכל כדי לאפשר לענף להתגבר על הקשיים הביטחוניים והליכים גיאו פוליטיים השונים, דווקא כדי להעלות את התיירות הנכנסת במספרי אחוזים דו ספרתיים לרווחת כולנו.

 

 

 

 

 

Exit mobile version