Site icon IAS

מפריז ללונדון: מערכות המטרו הטובות, הגרועות והעמוסות באירופה

תחנת מטרו בפריז צילום: עוזי בכר

האם תהיתם פעם באילו ערים באירופה יש את רשתות המטרו הטובות, הגרועות והעמוסות ביותר? מחקר חדש של חברת אחסון המזוודות Bounce חושף את התשובות ויש גם כמה תגליות מפתיעות. במחקר שלה, החברה שקלה מגוון רחב של גורמים, החל מציון הביקורת הממוצע של התחנות בגוגל, המרחק שמשתרעת המערכת ועד למספר התחנות, מספר הנוסעים השנתי ואחוז התגובות החיוביות והשליליות באינטרנט לכל שירות.

חשוב לציין שמערכות המטרו של מוסקבה וקייב לא נכללו עקב המלחמה המתמשכת באוקראינה, וגם מערכת המטרו של מינסק לא נכללה עקב אזהרת מסע (רמה 4) של משרד החוץ האמריקני.

מערכות המטרו הטובות באירופה

אוסלו בירת נורווגיה. צילום freepik

אוסלו – מדורגת ראשונה עם ציון של 8.06 מתוך 10. המערכת הנקראת Oslo T-Bane או T-banen i Oslo, כוללת 101 תחנות המשתרעות על 85 ק"מ של מסילה ומשרתת את כל 15 הרובעים של העיר, כמו גם משתרעת חלקית לתוך העיירה השכנה בארום.

המערכת מורכבת מחמישה קווים נפרדים – ועוד אחד נמצא כעת בבנייה. התחנה העמוסה ביותר היא Jernbanetorget. זה חלק ממרכז התחבורה הגדול ביותר בנורבגיה, יחד עם מסוף האוטובוסים של אוסלו, התחנה המרכזית של אוסלו ותחנת החשמלית המצורפת. Jernbanetorget עצמה תוארה כ"קלה להתמצאות", "מאורגנת היטב" ו-"נעימה ונקייה" בסקירות המקוונות.

סופיה – מדורגת שנייה עם ציון 7.64 מתוך 10. מערכת המטרו של בירת בולגריה היא היחידה במדינה ונפתחה לנוסעים רק ב-1998. מערכת המטרו של העיר משתרעת על 52 ק"מ של מסילה וניתן להגיע אליה דרך 47 תחנות, כולל אחת בנמל התעופה של סופיה.

לתחנה הספציפית הזו יש ציון ביקורת של 4.10 מתוך 5 והיא מועדפת על נוסעים, שאומרים שיש הרבה שילוט בשפה האנגלית, כולל הוראות תשלום, שלדבריהם הופכות את זה לפשוט ונגיש עבור מבקרים זרים. תיירים ומקומיים כאחד נהנים גם מתחנות Aleksandar Malinov ו-Moesia/NBU, ששתיהן זכו לציון ביקורות של 4.70 מתוך 5.

תחנת Aleksandar Malinov ממוקמת באזור מלאדוסט, בדרום סופיה, וזוכה לשבחים על הארכיטקטורה והעיצוב האטרקטיביים שלה, במיוחד יצירות האמנות המודרניות דמויות היער המקשטות את אחד הרציפים שלה. תחנת המטרו Moesia/NBU, הממוקמת באזור פרברי מערב סופיה, זוכה לציון גבוה על הניקיון יוצא הדופן.

אתונה – מדורגת שלישית עם ציון של 7.29 מתוך 10. מערכת המטרו של בירת יוון מציעה תחבורה ציבורית זולה ומהירה. היא מספקת קישור ישיר לנמל התעופה הבינלאומי ולנמל פיראוס, משם יוצאים הקרוזים למגוון יעדים.

למערכת המטרו של אתונה 62 תחנות על פני 70 ק"מ של מסילה ומשרתת יותר מרבע מיליון נוסעים מדי שנה, דבר שהופך אותה לחלק בלתי נפרד מתשתית התחבורה של העיר. ציון הביקורת הממוצע של גוגל עבור כל תחנות המטרו בעיר הוא 4.10 מתוך 5, אם כי התחנה העמוסה ביותר, תחנת Syntagma, קיבלה ציון של 3.50 בלבד מתוך 5.

מדריד בספרד וורשה בפולין – מדורגות במקום ה- 10 וקיבלו ציונים כלליים של 6.74 ו-6.60 בהתאמה.

לונדון, ליסבון, קופנהגן , בוקרשט ופראג  – קיבלו ציון שווה ומדורגות מתחת למקום העשירי.

מערכת המטרו של לונדון היא אולי מערכת הרכבת התחתית המפורסמת ביותר בעולם, אבל לא מדורגת אפילו בין 5 הראשונות. היא איבדה נקודות בגלל מספר הנוסעים העצום והפריסה המבלבלת שלה, מה שמקשה על התיירים לנווט בין התחנות.

מערכות המטרו הגרועות באירופה

בניין הפרלמנט בבודפשט. צילום freepik

נמצאות בכמה מהערים המתויירות ביותר באירופה. בודפשט, למרות קסמיה הרבים מערכת המטרו שלה זכתה לכבוד המפוקפק, 'הגרועה באירופה' עם ציון של 3.13 בלבד מתוך 10. למרות שמערכת המטרו של בודפשט קטנה יחסית, עם 48 תחנות על פני 39 ק"מ של מסילה, יש לה מספר גדול מאוד של נוסעים, מעל 382 מיליון בשנה.

תחנת Határ út היא עם הדירוג הנמוך ביותר בעיר, וזכתה לציון של 2.80 בלבד מתוך 5. התחנה זוכה לביקורת רבה, כאשר הערות מתארות אותה כ"מקום די לא נעים" ואחרות טוענות שהיא "נראית די נורא". ניקיון היא תלונה מרכזית נוספת בתחנה, עם תגובות כמו "הרבה זבל", או "פשוט מגעיל".

בריסל – באופן מפתיע מדורגת שנייה. יש לה 59 תחנות לאורך 40 ק"מ של מסלול, השיגה רק 3.20 מתוך 10 במדד של Bounce. מערכת המטרו עמוסה ומשרתת יותר מ-86 מיליון נוסעים בשנה – מה שהופך אותו לחלק חיוני מהתשתית של העיר תוך הפחתת התנועה והעומס בכבישים.

תחנת המטרו העמוסה ביותר, Gare du Midi, היא במקרה עם הדרוג הנמוך ביותר, 1.90 מתוך 5 בלבד. הביקורות מדברות על "לא בטוחה" ו-"מסוכנת", עם ריח חזק של שתן שהנוסעים צריכים להתמודד איתו.

רומא – למטרו של בירת איטליה יש 64 ק"מ של מסילה, הפרוסה על פני 73 תחנות, אבל היא קיבלה רק ציון של 3.75 מתוך 10.

למרות שהיא ללא ספק נרחבת ומקושרת היטב לאפשרויות תחבורה ציבוריות אחרות בעיר, תחנות המטרו שלה קיבלו ציון ממוצע של 3.60 בלבד מתוך 5, כאשר רק 13.21% מהתחנות קיבלו ציון של 4 ומעלה .

Quintiliani, היא התחנה עם הכי הרבה ביקורות שליליות וציון של 2.40 בלבד מתוך 5. ביקורות רבות על תחנה זו מתייחסות למחסור בצוות ובביטחון, אשר יחד עם האזור ה"שומם" מסביב, גורם למטיילים רבים להרגיש לא בטוחים. מתקני התחנה, לרבות מעליות ומכונות כרטיסים, זכו להתייחסות מספר פעמים על היותם מחוץ לפעילות, מה שמקשה על הנסיעה לכאן עבור הנוסעים.

מערכת המטרו הגדולה והעמוסה ביותר באירופה

כניסה לתחנת המטרו של פריז. צילום Depositphotos

במערכת המטרו של פריז יש 320 תחנות לאורך 245 ק"מ – יותר מכל מערכת מטרו אחרת באירופה. היא גם העמוסה ביותר ביבשת – אחרי מוסקבה, שלא נכללת במחקר של Bounce. המערכת של פריז נושאת לעתים קרובות קרוב ל-1.5 מיליארד נוסעים בשנה, מה שמשתווה לכ-4.1 מיליון נוסעים מדי יום.

בנוסף להיותה מפורסמת בעולם, מערכת הרכבת התחתית של לונדון הנקראת London Tube, מכסה את המרחק הגדול ביותר מכל מערכות המטרו באירופה – כ-402 ק"מ של מסילה שמשרתת 272 תחנות. המערכת משתרעת הרבה מעבר לגבולות העיר, ומגיעה אל המחוזות הסמוכים כמו להרטפורדשייר, בקינגהמשייר וסארי. כ-1.2 מיליארד בני אדם, המתגוררים במרכז העיר או באזורי נסיעה, משתמשים ברכבת התחתית מדי שנה.

מערכת המטרו הפחות עמוסה באירופה

הלסינקי בירת פינלנד, עיר יפהפה, עשירה במבנים עתיקים ובארכיטקטורה מודרנית. צילום Depositphotos

אוכלוסיית לונדון כוללת 9 מיליון, בעוד הלסינקי קרובה יותר ל-600,000, ולכן זה לא יפתיע אתכם, שמערכת המטרו של הבירה הפינית היא הכי פחות עמוסה באירופה. 30 תחנות בלבד עם דרוג ממוצע של 4.07.

קודי קנדי (Cody Candee), מנכ"ל ומייסד של חברת Bounce, אמר: " תחבורה ציבורית באירופה היא בדרך כלל ברמה גבוהה מאוד, יחסית משתלמת ולעיתים קרובות מסומנת היטב עם הנחיות והוראות באנגלית, לצד השפה המקומית, מה שהופך אותה לנגישה וקלה יותר לשימוש".

"מטיילים באירופה עשויים לנסוע לאורך כל המסע שלהם מבלי להיכנס לרכב. לשדות תעופה רבים יש תחנת מטרו או רכבת משלהם עם קישורים ישירות למרכז העיר, בעוד שלעתים קרובות אוטובוסים ומטרו יכולים לקחת אותך לכל חלק בערים גדולות יותר, הוסיף קודי קנדי."

Exit mobile version