Site icon IAS

מסע ארכיטקטוני בזמן בחבל אלזס

Levons nos verres ! לחיים עם יינות חבל אלזס. צילום מוטי ורסס

פריז ריתקה את כולנו עם האולימפיאדה ה – 33 עוצרת הנשימה שאך הסתיימה. עבור רבים פריז היא צרפת, אולם שטרסבורג וחבל היין של אלזס בגבול עם גרמניה מרשימים לא פחות. במיוחד בשל הרגשה בלתי פוסקת שהזמן בעצם נעצר שם. טיסה לציריך הלא רחוקה ובסיוע רכב שכור ואנו בנסיעה קלה ומהירה למדי לעיר הגאה בארכיטקטורת מורשת חלומית. במהלך מאות בשנים גיבשה שטרסבורג זהות המושתתת על ההשפעות הכפולות של צרפת וגרמניה כאחד.

Petite France

היא אחד ממוקדי הביקור, עם תעלות המפלס השונות המפורסמות בעולם שמושכות אליה את רוב המבקרים הנהנים ממראה בתי העץ הציוריים. סיור אדריכלי מומלץ כדי ליהנות מבתי העץ האלה המאפיינים את אלזס וגם את שטרסבורג. מבנים אלה מהווים סמל להתנגדות של האזור לשלטון הגרמני, שכן העיירה עברה מגרמניה לצרפת מספר פעמים במהלך ההיסטוריה. הבתים האלזסים של שטרסבורג הם אפוא תזכורת להיסטוריה העשירה והמורכבת של האזור.

ניתנים לזהותם לפי הגגות המשופעים שלהם, התקרות המדורגות והחזיתות החיצוניות בהן שולטת ארכיטקטורת עץ. הבתים מתוארכים לימי הביניים והם בנויים בשורות היוצרות חזית יפה של העיר. הצבעים העזים של בתי המגורים נצבעים לרוב בוורוד, צהוב או כחול, מה שמוסיף לאווירה החמימה והם מעוטרים בגילופי עץ, ציורי קיר ומוטיבים פרחוניים. במהלך הסיור הבחנו שלחלק מהבתים יש שמות, שלעתים קרובות רשומים על לוחות קרמיקה. במהלך מאות השנים, הבתים הללו התאפיינו יותר ויותר בגילופים מגוונים, עיטורי ברזל וציורי קיר, המשקפים את העושר והמעמד של בעליהם.

Petite France

המרהיבה המוקפת בתעלות מים היא הסיבה שלפעמים היא נקראת "ונציה הקטנה". טיול נינוח לאורך הדלתא של הנהר תוך כדי התבוננות בארכיטקטורה הצבעונית של ימי הביניים הזו, בשילוב שתיית יין בבית קפה ציורי, בהחלט מרגשת.

חשוב לזכור – העיר הצרפתית הזו מושכת 10 מיליון תיירים בשנה והסיבות הן אינסופיות. קתדרלת נוטרדאם דה שטרסבורג האייקונית היא נקודת ציון מרשימה כאן. היא ממוקמת בסביבה אורבנית צפופה. זוהי הפתעה גדולה לראות אותה פתאום במלוא הדרה נשקפת מבין הרחובות הצרים. למרות שחלקים ניכרים מהקתדרלה מאופינים באדריכלות הרומנסקית, היא נחשבת לבין הדוגמאות הטובות ביותר לסגנון מעודן של אדריכלות צרפתית גותית. למרבית האירוניה, אדריכל גרמני נודע בשם ארווין פון שטיינבאך, הוא שזכה לתכנן אותה במאה ה-13. גאווה צרפתית עם סימביוזה גרמנית בלתי שגרתית. הקתדרלה היא ללא ספק הסמל של העיר.

הפרלמנט האירופי, הממוקם בשטרסבורג, מעוצב כבניין בצורת אליפסה, סמל לאיחוד, המשקף את המושגים המהותיים של שקיפות, דמוקרטיה וקרבה. הצורה המעגלית הקלאסית של המגדל המרכזי משלבת חצר אליפטית בסגנון הבארוק, המרמזת על המעבר ממעגל גלילאו לאליפסה של קפלר. או מסמל הריכוזיות לריבוי מרכזים. מכוח ריכוזי לדמוקרטיה אירופית רב-קוטבית. לטעמי חשיבה גאונית ארכיטקטונית ושווה לבקר כאן. למרות שהפרלמנט מרוחק מהעיר העתיקה, זהו ביקור חובה לכל חובב אדריכלות מודרנית. הכניסה חופשית.

מסע מרגש בנתיב הזיכרון שלי התממש, כששהיתי במלון הילטון בעיר. זהו מלון שנבנה בשנות ה-80, המשקף את הארכיטקטורה המבוססת על חיפוי חלקי בזכוכית של מלונות שנבנה ברוח התקופה. האדריכלות היא פונקציונליות כאן, כשההתמקדות היא באגף דומיננטי לאירועים, לכנסים ומפגשים. המלון מרוחק מעט מהעיר העתיקה, אך חשתי בו בבית. לפני 20 ו-30 שנה ביקרתי כאן לסיורי עתונאים והשתלמויות. החזרה האמוציונלית שלי בזמן היא הסיבה שבחרתי בו להיות שוב הבסיס שלנו באלזס. הפעם היה זה ביקור כלקוח משלם, מהול בנוסטלגיה. הסיבה העיקרית לבקר באזור מיוחד זה היא דרך היין של אלזס. כביש באורך 170 קילומטרים העובר בין גפנים, כפרים ועיירות ציוריות.

Ribeauvillé

ריבוויל היא עיירה מרתקת עם 5000 תושבים המשלבת את המורשת ההיסטורית שלה עם המודרניות. החנייה הציבורית הנוחה נמצאת במרחק של 100 מטרים מהכניסה לרחובות המחזירים את המבקרים לימי הביניים. העיר ממוסגרת בנופים פנטסטיים של כרמים וגבעות מתגלגלות. זהו אחד המקומות היפים בצרפת עם בתים עם חזית העץ, אדני חלונות עמוסי הפרחים, הרחובות הציוריים ומזרקות הרנסנס. השערים והביצורים כאן ייחודיים. הרחוב הראשי המרהיב מוקף בבתי מגורים בסגנון אלזסי, המתוארכים למאות ה-15-18. הצבעים שלהם מתאימים גם לקוד עבר מסקרן למדי: כחול לנגרים, אדום לנפחים, צהוב לאופים והקונדיטורים, בז' למקצועות האבן וירוק למקצועות העור והבד. אנו עוזבים את עיירת הפלא מעוררת ההשתאות אל עבר פנינה עוצרת נשימה נוספת – ריקוויר.

ריבוויל, עיירה ציורית מימי הביניים. צילום: מוטי ורסס

Riquewihr

בדרך אנחנו עורכים הפסקה על הכביש בקרבת כרם לקפה זריז ולשחק פטאנק עם המקומיים. משחק צרפתי חברתי מסורתי זה כולל כדורי מתכת חלולים שנזרקים קרוב ככל האפשר לכדור עץ קטן. סוגים אלה של משחקים מתוארכים לימי הביניים ואילך, אך אנו למדים מהנוכחים שרשמית פטאנק הומצא רק לפני 120 שנה. מרתק לראות איך המשחק הזה כל כך מחבר אנשים הצוחקים ונהנים זה מחברתו של זה. המנצח אינו רלוונטי. שעה לאחר מכן אנו מלאי אנרגיה לחקור את הפנינה המרתקת הבאה שלנו.

ריקוויר חבויה בתוך כמה מהכרמים המפורסמים ביותר באלזס. זוהי עוד עיירה קטנה ורומנטית מימי הביניים. המבקר בה פשוט מתאהב בקסם שאי אפשר לעמוד בפניו. ההליכה ברחוב הראשי משולה לקפיצה לעולם האגדות. האווירה המהפנטת של ארכיטקטורה אלזסית צבעונית טיפוסית ומרפסות מרופדות במבחר נפלא של פרחים מחממת את הלב. קשה להחליט אם העיירה הזו מרשימה יותר או פחות מריבוויל. דבר אחד בטוח – שתיהן מייצגות ארכיטקטורה קלאסית של אלזס, חולקות מאפיינים של אירוח חמים ומסביר פנים וארכיטקטורה חיצונית דקורטיבית צבועה ומעוטרת בסמלים מימי הביניים. עוד אטרקציות ממתינות לנו בהמשך והדרך קוראת. גולת הכותרת עדיין מחכה – העיר קולמר.

Colmar

זהו ביתו של אוגוסט ברתולדי, אביו של פסל החירות בארה"ב. ברתולדי נודע כפסל צרפתי בעל שם עולמי בסוף ה-19. ההישג הגדול ביותר שלו היה עיצוב פסל הגברת עם הכתר המפורסם שנשלח במתנה לניו יורק מצרפת להנצחת תפקידם של הצרפתים במהפכה האמריקאית. עותק קטן יותר של הפסל ניצב בכניסה לקולמר. המרכז ההיסטורי להולכי רגל של העיר הזו הוא אזור לשימור הכולל מורשת עשירה, החל מימי הביניים ועד היום. העיר היא שילוב של תרבויות עם פסיפס של ההיסטוריה והארכיטקטורה שלה. הסמל הגלוי לאמנות אלזסית ליד נהר הריין. למרות המלחמות, קולמר נותרה כמעט ללא פגע וכיום מציעה למבקריה מסע רגלי המשלב מאות שנים. מונומנטים רבים המתוארכים מימי הביניים ועד הרנסנס שוחזרו היטב ונמצאים ברשימת האתרים ההיסטוריים. מרכז העיר העתיקה יוצא דופן בהרמוניה וביופי שלו. מקום מקסים להפליא ורומנטי להפליא. עיירה שכולה גלויה צבעונית.

קולמר, ביתו של הפסל אוגוסטו ברתולדי יוצר פסל החירות. צילום: מוטי ורסס

ויינות אלזס?

החבל זוכה לכמות משקעים מהנמוכות בצרפת ולכן גדלים כאן ענבים עם ארומה מורכבת. עם שבעה מיני ענבים – ריזלינג, פינו בלאן, גוורצטרמינר, פינו גרי, פינו נואר, סילבנר ומוסקט, אזור זה גאה ב-51 היקבים שלו. ניסינו לטעום את כולם כחלק מהחוויה המרגשת בביקור המתגמל הזה. חבל אלזס מתהדר בכרמים וגבעות ירוקות לאורך נהר הריין. המטיילים נהנים הן מארכיטקטורה ייחודית והן
ממגוון יינות איכותיים. השילוב הזה מבטיח מסע מיוחד שיזכר כחוויה לחיים.

Levons nos verres !

בואו נרים כוסית לחיי הנסיעה הבאה שלכם לחבל הארץ המרתק הזה.

Exit mobile version