Site icon IAS

מלונות יוכרו כתשתית לאומית

מליאת הכנסת אישרה אמש את יוזמתו של שר התיירות יריב לוין להוזלת מחירי הנופש בישראל, לפיה בתי מלון יוכרו כתשתית לאומית ויאושרו באופן מהיר וישיר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). בנוסף, ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו לאשר תוספת של עד 20% לזכויות הבניה של מלונות לטובת מגורים, מהלך אשר יפחית ליזם את הסיכון בפרויקט, יגדיל את מקורות המימון שלו ויקצר את זמן החזר ההשקעה הראשונית ב-5 שנים.

ממשרד התיירות נמסר, כי התוכנית תביא לייעול, קיצור ופישוט משמעותי של הליכי תכנון הבניה של מלונות בישראל, הגדלה דרמטית של מספר חדרי המלון, תוספת משמעותית של מספר יחידות דיור ובסופו של התהליך – להוזלה של כ-20% במחירי החופשות.

לפי הערכת אנשי המקצוע במשרד התיירות, בתוך כ-5 שנים יתווספו כ-15 אלף חדרי מלון בישראל, ובתוך 10 שנים כ-27 אלף חדרי מלון – דבר שיגדיל את התחרות בין בתי המלון ולהוזלה במחירים עבור הצרכן.

רקע: קשיים בירוקרטיים ומחסור חמור בחדרים

כיום קיים מחסור חמור בחדרי המלון בישראל ויזמים רבים נמנעים מבנייה חדשה בגלל הליכי תכנון ארוכים ומסורבלים וסיכון כלכלי גבוה. בעשור האחרון נבנו בישראל רק כ-3,000 חדרי מלון חדשים (עליה מזערית של 6%). ההיצע הנמוך של חדרי מלון בישראל הוא הגורם העיקרי לעליית מחירי הלינה בישראל בעשור האחרון (2004 – 2015) בכ-70%.

הימשכות וסרבול הליכי התכנון וקבלת היתרים מהווים חסם עיקרי בבניית מלונות חדשים בישראל, כאשר לא אחת נדרש למעלה מעשור לצורך השלמת הליכי הבניה.

חסם נוסף הוא הפער שבין התשואה הממוצעת בענף ובין רמת הסיכון הגבוהה, דבר הגורם לקשיים בקבלת מימון מגופים פיננסיים ולהגדלת עלות ההון בפרויקט.

בעקבות התוכנית: הגדלת היצע והוזלת מחירים

לדברי משרד התיירות, מטרת התוכנית היא לתת מענה אמיתי ומיידי לחסמים הללו, להגדיל את היצע חדרי המלון בישראל, להוות מנוף לתחרות בשוק ולהביא להוזלת מחירים. בנוסף, הדבר יביא להגדלת היצע המגורים במלונות, מהלך אשר משתלב עם מאמצי המדינה להרחבת היצע הדיור.

"מהלך אשר ישפיע על הכיס של כל אחת ואחד מאיתנו"

שר האוצר אמר לאחר אישור החוק כי "זהו מהלך אשר ישפיע על הכיס של כל אחת ואחד מאיתנו, ולפי הערכות הגורמים המקצועיים, יוזיל את מחירי החופשה בישראל בכ-20% בתוך חמש שנים. התוכנית תביא לכך שיזמים לא יאלצו לעבור הייסורים הבירוקרטי, והקמת מלון בישראל לא תהיה בגדר חלום. אנו נותנים מענה ופתרון ליזמים ומשקיעים מהארץ ומחו"ל, שנמנעו עד כה מלהשקיע במלונות בישראל, ומורידים את הסיכון הכלכלי הכרוך בהשקעה".

 

התוכנית תובא לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

 

 

 

 

 

Exit mobile version