Site icon IAS

מחלקת המלונאות והתיירות באוניברסיטת בן גוריון במקום ה-42 בעולם

מדד שנגחאי המדרג אוניברסיטאות לפי נושאים כלל את מחלקת המלונאות והתיירות של אוניברסיטת בן גוריון בין 50 המובילות בתחום זה ודירג אותה במקום ה-42. הישג נכבד למחלקה, שבראשה עומד פרופ' יניב פוריה, לצוות ולאוניברסיטה מבאר שבע. ידיעה על כך פורסמה במעריב.

מדד שנגחאי מדרג יותר מ-4,000 אוניברסיטאות בעולם לפי 52 נושאים אקדמיים, ביניהם: מדעי הטבע, הנדסה, מדעי החיים, מדעי הרפואה ומדעי החברה. דירוג זה מפורסם מידי שנה החל משנת 2009 ונחשב לאמין.

לפי נתוני המדד, לאוניברסיטאות בישראל יש במה להתגאות: מכון ויצמן התברג למקום ה-10 במדעי המחשב והאוניברסיטה העברית דורגה במקום ה-11 במתמטיקה. הטכניון שהגיע להישג מכובד והתברג למקום ה-8 בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל, למקום ה-37 בהנדסת חשמל ולמקום ה-50 באוטומציה ובקרה.

"יש מקום לגאווה"

על הבחירה המכובדת אומר פרופ' פוריה: "יש מקום לגאווה שהמחלקה שלנו נחשבת בעולם בין הטובות בתחום. דירוגה של המחלקה בדירוג שנחאי מהווה עדות לאיכות המחקר של חברי הסגל המחלקה. ניתוח של שיטת חישוב המדד מלמד כי הצלחת המחלקה מקורה בגורמים כמו שיתופי פעולה בין לאומיים, איכות כתבי העת ובייחוד מספר הציטוטים של המאמרים אותם כתבו חברי הסגל. לאור המדד האחרון, המחלקה ממוקמת במקום ה-20 בעולם. לצערי, המדד אינו מתחשב במספר חברי הסגל. אילולא כן, ייתכן והייתה ממקמת את המחלקה בעשירייה הראשונה בעולם".

המחלקה לניהול מלונאות ותיירות נוסדה בשנת 1994 והיא מהווה, מאז הקמתה, חלק אינטגרלי מהפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר. ייעוד המחלקה הוא ליצור, להנחיל ולהפיץ ידע רלוונטי לניהול תעשיית המלונאות, התיירות התעופה וההסעדה.

מסלולי הלימוד

המחלקה מציעה מסלול BA בניהול מלונאות ותיירות ו-MA בניהול תיירות ומלונאות. היא הוקמה על מנת להכשיר עתודה ניהולית לתעשיות התיירות והמלונאות. כיום הלימודים במחלקה מתאימים גם למעוניינים להשתלב בעבודה בענפים שבמרכז הווייתם ה-Service Experience  כמו גם למנהלים מתעשיית התיירות והמלונאות, המעוניינים להרחיב את תחומי המומחיות שלהם ולכאלה הרוצים בקריירה אקדמית מחקרית בתחומי התיירות והמלונאות.

תוכנית הלימודים מורכבת משלושה אשכולות עיקריים:

קורסי בסיס בניהול כגון שיווק.

קורסי המשך בניהול להם רלוונטיות לתחומי המלונאות והתיירות, כמו שיווק למלונאות ותיירות.

קורסים רלוונטיים לניהול מלונאות ותיירות, שאינם מתבססים על גוף הידע בניהול, כמו סוציולוגיה של התיירות.

התוכניות תוכננו מתוך מטרה להעניק לסטודנטים ידע ומיומנויות, אשר יקנו להם יכולת להתמודד עם אתגרי הניהול שיעמדו בפניהם עם סיום לימודיהם.

חברי הסגל מפרסמים בכתבי העת המובילים בתחומי המלונאות והתיירות והם חברים ב-EB  רבים. הם זוכים להכרה בינלאומית בתחומם, מנחים סטודנטים למסטר ודוקטורט, שופטים של עבודות דוקטורט בארץ ובחו"ל, משתתפים בכנסים ולוקחים חלק בקבוצות מחקר בינלאומיות. למחקר בו מעורבים חברי הסגל השלכות על ניהול תיירות ומלונאות בארץ ובעולם.

בגין סטנדרטים גבוהים לרמת ההוראה ומוניטין חברי סגל המחלקה יש בחו"ל ביקוש רב ללימודי מלונאות ותיירות במחלקה. כרגע הלימודים של הסטודנטים מחו"ל מתקיימים בקמפוס אילת.

למחלקה קשר עם גורמים בתעשיית המלונאות והתיירות, כולל משרד התיירות, עיריות שונות וגורמים נוספים שונים בתעשיית התיירות. חברי הסגל של המחלקה מעורבים בקביעת המדיניות בנושאים שונים בתחום התיירות והמלונאות.

המחלקה מציעה לסטודנטים אפשרויות להתמחות מעשית בחו"ל והיא מהיחידות בארץ בהם סטודנטים יכולים להתקדם ללימודי דוקטורט בתחומי המלונאות והתיירות. כשקיים בה מסלול

המאפשר לסטודנטים ללמוד לתואר שני עוד במהלך לימודי התואר הראשון.

המחלקה העלתה לסדר היום המלונאי תיירותי בארץ כמה נושאים חשובים נזכיר רק כמה מהם:

ארנונה יחסית ואפילו הורדת מחיר הבירה באילת – פרופ' יניב ממליץ לצאת מהקופסה ולחשוב על אסטרטגיות וטקטיקות חדשות כדי שהתיירות לאילת תשרוד. לטענתו אילת צריכה להמציא עצמה מחדש, כי היא לא תצליח להתחרות אל מול יעדי בטן גב בעולם. בין המלצותיו תיירות מדברית ותיירות ספורט ימי כיעד ראשוני, שיצור בידול אל מול אתרי נופש בעולם.

בוחרים יעדים בעולם לפי האוכל המוצע בהם – חובבי אוכל – פודיז – הבוחרים יעדים בעולם בהתאם לטעמי האוכל השונים וההרגשה המתקבלת מהם. לפודיז לא משנה אם האוכל המקומי קשור, או לא קשור לתרבות המקומית, העיקר שהארוחות תהיינה טעימות, מיוחדות ומושכות. תיירות מזון, כוללת בין היתר ביקור בתערוכות מזון, פסטיבלי מזון, מסעדות ומקומות ספציפיים, המספקים לתיירים חובבי אוכל טעימות וחוויות מזון מזון איכותי והם הגורמים העיקריים לפעילותם התיירותית.

ההתנהגות המינית במסגרות תיירותיות – מחקר ייחודי באוניברסיטת בן גוריון שבדק את התנהגותה המינית של האישה במסגרות תיירותיות מעלה שהשהיה בבית מלון ו/או בצימר מהווה הזדמנות להתנסות בחוויות מיניות שדורשות אומץ ומצב רוח ייחודי. חלק מהמרואיינות במסגרת המחקר ציינו כי הסכימו לראשונה לקיים יחסי מין לא קונבנציונאליים בעת השהיה במלון או בצימר, בזכות ההרגשה הייחודית שעודדה אותן "לא לחשוב, לחיות את הרגע". המעניין הוא כי שינוי זה יכול להתרחש ללא צורך לעבור את ה-Duty Free ולפעמים אף ללא קשר למרחק הפיסי מהבית.

המעבר מלראות ללעשות – על פי מחלקת המלונאות והתיירות האוניברטיסתת בן גוריון, קיימים בהווה הנוכחי מעברים ממצבים שבהם התייר רוצה לעבור מלראות (Seeing) ללעשות (Doing) ולבצע מעברים מחייב לראות (Must See) לחייב לבקר (Must Visit), לחייב לחוות (Must Experience) ולחייב לקבל השפעה (Must Impact). מעברים אלה יוצרים בקרב התייר את הרצון לקבל חוויה בלתי נשכחת (Memorable Experiences), כי התייר חייב לקבל תחושה, כי הוא יזכור את החוויה התיירותית לאורך זמן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version