Site icon IAS

מבקרים בבודפשט ? אוכל הרחוב ההונגרי שאתם חייבים לטעום

השוק המקורה והמרכזי של בודפשט. צילום עוזי בכר

הישראלים אוהבים את אוכל הרחוב ההונגרי – הגולאש, הקיורטוש ועוד שלל מאפים ומנות מיוחדות שישמחו וישביעו כל אחד. ישראלים רבים יגיעו הקיץ וגם בתקופת החגים לבודפשט ובין שלל האטרקציות יחפשו לטעום ולאכול את האוכל האותנטי – במקומות שהמקומיים אוהבים לאכול. אז בואו נעבור על כל סוגי מאכלי הרחוב ואיפה ניתן להשיג אותם בעיר הבירה ההונגרית?

Langos (לאנגוש)
לנגוש הוא אחד ממאכלי הרחוב הפופולריים ביותר בהונגריה ומי שחפץ בדיאטה עדיף שלא יתקרב אליו.  הלנגוש נפוץ בכל מקום וניתן למצוא אותו בשווקים, דוכנים ובמסעדות בכל רחבי העיר. הבסיס שלו הוא בצק מטוגן (כמו של סופגניה) כשעליו עורמים שמנת חמוצה וגבינה אך קיימות גם תוספות נוספות כגון רוטב שום, בייקון ובשר חזיר.

השם "lángos" מגיע מהמילה ההונגרית ל"להבה". במקור, הלנגוס היה עשוי מבצק לחם שנאפה בתנור לבנים. את הבצק היו מותחים ומצמידים לדפנות החמות של התנור. הגרסה המודרנית של היום מטוגנת, בדרך כלל, בשמן עמוק, מה שמעניק לה את צבעה הזהוב האופייני ואת המרקם שאי אפשר לעמוד בפניו. הוא כל כך נפוץ כך שקשה להצביע על אחד ספציפי שמתעלה מעל כולם אבל אם בכל זאת צריך לבחור לכו ל – retro langos  שמציע מגוון רחב של לנגוש.

קורטוש (Kürtőskalács)
הקורטוש הוא עוד אחד ממאכלי הרחוב האיקוניים ביותר בבודפשט. מבחינה טכנית העוגה הצנועה הזו מקורה בטרנסילבניה, אך היא פופולרית מאוד בשלוש מדינות: הונגריה, רומניה וצ'כיה.

ה-Kürtőskalács הקלאסית מורכבת מבצק מתוק העוטף מקל עץ עבה ונאפה על אש פחם עד להזהבה. לאחר מכן מפזרים מעליו שלל תוספות כשהפופולאריות הן סוכר, קינמון, קקאו, קוקוס, אגוזים ועוד. ברחבי בודפשט מפוזרים שלל ביתנים קטנים שזה עיקר המוצרים שהם מוכרים במחירים של שקלים בודדים בלבד. ביתנים כאלה תוכלו למצוא במרכזים תיירותיים, ליד קניונים, תחנות רכבת ואיזורי מגורים. המלצה למקום מיוחד תהיה Molnar’s Kurtoskalacs שמציעה לא פחות מ8! טעמים שונים לקיורטוש כולל פרג, קוקוס, קקאו ועוד. המקום עצמו נמצא ברחוב ואצי התיירותי כך שלא תפספסו אותו.

בודפשט: קיורטוש – מאפה הונגרי מתוק. צילום shutterstock

גולאש

מי לא היה רוצה ביום קר וקפוא מרק כבד שמורכב מתפוחי אדמה גזר ובשר בקר? אז זה מרק הגולאש ההונגרי או כמו שהם קוראים לו "גוליאש". למרות השנים, המנה לא עברה שינויים דרמטיים ואמנם נוספו לה פה ושם תוספות כמו פלפלים חריפים, נקניקיות וכד' אבל המנה הבסיסית שמרה על עצמה. מרק הגולאש עבור רבים הוא האוכל המנחם המושלם, המהיר והממלא ביותר בימי החורף הקרים. תוכלו לראות קערות גולאש בכל מסעדה הונגרית או כוסות טו-גו בעגלות אוכל רחוב ברחבי העיר.

המלצה חמה היא על Gettó Gulyás, מסעדה הונגרית נעימה ברובע המסיבות של בודפשט, הידוע גם בשם הרובע היהודי. תוכלו למצוא שם גולאש מסורתי אמיתי לצד שלל מנות מהמטבח ההונגרי המסורתי.

קרמשניט ושטרודל (רטש, בהונגרית)
חובבי המתוקים חייבים לנסות את הקרמשניט שניתנת להשגה בכל קונדיטוריה ומסעדה. עוגה זו עשויה משכבות דקות של בצק עלים עם מלית קרם וניל מתקתקה. מקורו של הקרמשניט אינו ידוע, אך כיום זהו קינוח פופולרי מאוד במדינות אוסטרו-הונגריה לשעבר.
ברחבי העיר ניתן גם להשיג רטש (שטרודל), עוד ייבוא מוצלח מהאימפריה האוסטרו-הונגרית לשעבר, וכיום קינוח שהפך להונגרי ייחודי. המאפה הטעים הזה עשוי משכבות רבות וקלילות של בצק פילו שעטוף במילוי מתוק. המליות הפופולאריות הן פרג, דובדבן, גבינה ותפוחים.

כאן ההמלצה החד משמעית היא על קונדיטוריית ruszwurm הוותיקה שנחשבת מוסד קולינרי בזכות עצמו וקיימת מאז – 1827!

לטקס (לביבות)
לביבות הן עוד מאכל רחוב פופולרי בבודפשט. הן אולי פחות מפורסמות כמו הלנגוש אך אין ספק שהן טעימת חובה אם אתם מחפשים טעם אותנטי מהמטבח ההונגרי.

הלביבות, כמו שאנחנו מכירים מחג החנוכה אצלנו, עשויות מבלילה פשוטה המורכבת מתפוחי אדמה מגורדים, קמח, ביצים ולעתים קרובות מעט בצל לתוספת טעם. הן מתובלות במלח ולפעמים בשום, ואז מעבירים את התערובת בכפית לשמן חם ומטגנים אותה עד הוא הופך לחום זהוב יפהפה, עם קצוות פריכים ופנים רכים ומלוחים. כמו הלנגוש, הן מוגשות, לרוב, עם תוספות כמו שמנת חמוצה, גבינה, נקניקיות, ביצה ואפילו בשר וירקות מוקפצים.

המלצה חמה למסעדה שבה תוכלו לטעום גם את הלטקס המקומי כמו גם מגוון רחב מאוד של אוכל הונגרי מסורתי היא מסעדת מנזה.

נקניק הונגרי וכרוב ממולא
הנקניק מוהכרוב הממולא הן שתי מנות הונגריות מסורתיות שמצאו את דרכן לסצנת אוכל הרחוב של בודפשט, ומציעות טעימה ממורשתה הקולינרית של המדינה למקומיים ולתיירים כאחד.

הכוונה בנקניק (קולבס בהונגרית) היא למגוון נקניקיות הונגריות המתובלות בתערובת תבלינים ייחודית, בעיקר פפריקה. בהקשר של אוכל רחוב, הקולבס יוגש, בדרך כלל, אחרי שנצלה בגריל או טוגן, פרוס, ולעתים קרובות מלווה בפרוסות לחם טרי, חמוצים וחרדל.

הכרוב הממולא מורכב מעלי כרוב עטופים סביב מילוי העשוי מתערובת של בשר טחון (בדרך כלל חזיר), אורז, בצל, ותערובת של עשבי תיבול ותבלינים. בעוד שהכרוב הממולא היא באופן מסורתי מנה המוגשת במפגשים משפחתיים או במסעדות, היא הותאמה גם להגדרות אוכל רחוב עם מנות קטנות יותר או אפילו גרסאות בגודל ביס.

בביסטרו "כרתים" החדש והטרנדי תוכלו למצוא מגוון מנות מעניינות מאד כמו מרק דג שפמנון, מרק דגים וכמובן – כרוב ממולא.

Exit mobile version