Site icon IAS

לשכת מארגני התיירות הנכנסת נגד מפקיעי מחירים לתיירים

קבוצת תיירים בפרק בסדרה "תיירים במלכודת" ששודרה בכאן 11. כולם עושים סיבוב על התיירים. צילום באדיבות כאן

לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל פנתה לשר התיירות, ח"כ יריב לוין ולממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, מיכאל אטלן, בקריאה לתקן בהקדם חוק שיאפשר לקנוס בעלי עסקים המפקיעים מחירים לתיירים .

אתמול (א') שודרה בחברת החדשות בטלוויזיה כתבה מסכמת בסדרה "וולקאם טו יזראל", על התיירות לישראל, שהתמקדה בנותני שירות שעוקצים את התיירים התמימים – החל בנהגי מוניות מפקיעי מחירים, דרך מורי הדרך הגובים 40% עמלה מבעלי חנויות מזכרות המוכרים לתיירים ובכך גורמים להעלאת מחירים ולנדידת הקניות לבית לחם – ועד להפקעת מחירי המשקאות בברים.

במכתב שנשלח בחתימתם של יו"ר הלשכה, דני אמיר והמנכ"ל יוסי פתאל, ביקשה הלשכה לתקן את חוק הגנת הצרכן באופן שיאפשר לקנוס בעלי עסקים ונותני שירותים המפקיעים מחירים לתיירים.

לדברי פתאל, קנס כספי מינהלי לכל נותני השירותים לתיירים שיוכח כי מכרו לתיירים במחיר גבוה יותר מהמחיר אותו הם מציעים לישראלים, צריכה להיחשב כעבירה המחוייבת בתשלום קנס. "חוקי הגנת הצרכן מגנים על זכויות הצרכנים הישראלים ואינם מתייחסים לתיירים. התיקון מתבקש בהקדם ויאפשר לחברי הלשכה לשמור על זכויותיהם של התיירים למסחר הוגן בביקורם בישראל."

היו"ר אמיר הוסיף כי ״הנושא חשוב ודחוף במיוחד, לאור הגידול חסר התקדים בהיקף התיירות לישראל, הפירסומים בתקשורת הישראלית והשיח השלילי של התיירים המבקרים בישראל ברשתות החברתיות. התיירות הנכנסת ממוקמת שישית בחשיבותה בין כלל ענפי היצוא של מדינת ישראל ומכאן שנדרשת מעורבות ממשלתית בהתאם."

תיירים בכנסיית הקבר בירושלים. חנויות המזכרות משתפות את המדריכים ברווחים.. צילום Depositphotos

תופעה מזיקה לתדמית הענף

במכתב מפרטים מנהלי הלשכה כי ענף התיירות הנכנסת לישראל מהווה כ-15% מסה"כ ייצוא השירותים על פי פירסומי הלמ"ס, לחודשים ינואר-מאי 2018 לבדם. לדבריהם, תופעת הפקעות מחירים לתיירים ידועה זה מכבר ולמרות שאינה מעידה על הכלל, היא מזיקה לכלל תדמית הענף מעבר להיקפה בפועל.

"הסרת הרגולציה מענף התיירות מאפשרת התגברות התופעה ובמיוחד בימים אלו של שיא כל הזמנים בתנועת התיירות לישראל. אין חולק על הנזק והצורך להילחם בתופעת הניצול לרעה של תיירים והפקעת מחירים. כיום אין חוק המגן על זכותו של התייר במעמדו כצרכן בארץ. ההוצאה של תיירים על קניות בישראל שווה לכ-4% מסה"כ הוצאות על קניות בישראל (שווה ערך לסה"כ הקניות שעושים כל תושבי חיפה בשנה). לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל סבורה שאין להשלים עם מציאות זו ויש לעשות את הנדרש בחוק ולהגן על הענף", כתבו אמיר ופתאל והוסיפו כי המלצתם היא להטיל קנסות מינהליים בכל מקרה בו יימצא כי בתי עסק ונותני שירותים בכלל, גובים מחיר הגבוה מאותו מוצר או שירות אותו הם מוכרים לאזרחי ישראל ו/או הקבוע בחוק (כדוגמת תעריפי נסיעה במונית וכו').

במכתב הם מציינים כי "כלל פשוט זה ייצור את האיזון הנדרש בין הצורך להגן על זכויות התייר כצרכן בישראל ללא העמסה בירוקרטית מיותרת. כפי שנעשה בחוק הגנת הצרכן, התייר או מי שהורשה מטעמו כדין, יוכל לתבוע בית עסק שיוכח כי גבה מחיר מופקע יחסית למחיר שגבה או פירסם עבור קהל הלקוחות הישראלי. אנו מוצאים דחיפות רבה בנקיטת הפעולות הנדרשות לתיקון חוק הקונס עבריינים המפקיעים מחירים לתיירים. נשמח לשתף פעולה ככל שיידרש".

Exit mobile version