Site icon IAS

לטרור השלכות הרסניות על התיירות

"בצרפת יש לצפות בטווח הקצר לירידה בפעילות התיירותית בכלל ובצריכת פנאי במרחב הציבורי בפרט. ירידה זו תפגע בתעשיית התיירות באופן משמעותי, מה גם שאנו ערב תקופת החגים הנוצריים. במידה וימשיכו פיגועים מסוג זה, קיימת סכנת קריסה לתעשיית התיירות בייחוד באותן מדינות אותן תופסים הצרכנים כלא בטוחות, ככאלו שכוחות הביטחון שם לא יוכלו להתמודד עם פעולות טרור אסלאמי. לפגיעה זו יכולה להיות השלכות קשות על הפעילות הכלכלית בכלל", מסביר פרופ' יניב פוריה, ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות, מהפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, אשר באוניברסיטת בן גוריון בנגב, את אשר עלול להתרחש לאחר אירועי הטרור בפריז, העוצר בבריסל, והמתח הביטחוני בכל אירופה וגם לסכנת פגיעה במלונות אירופים באפריקה, כפי שאירע במאלי.

המחיר האנושי של התקפות הטרור בפריז, הגרוע ביותר שהיה אי פעם בצרפת, הוא נורא, אבל בנוסף צפוי שלאירוע הטרור יהיו השלכות כלכליות חמורות. יחד עם זאת, ישנם סימנים מוקדמים המצביעים על חוסן כלכלי צרפתי. צריך לזכור, כי אירוע הטרור הקשה בפריז התרחש כאשר ממשלת צרפת הודיעה, שכלכלת המדינה החלה לצמוח שוב, לאחר הרבעון השני שהיה מאוזן מבחינת הצמיחה.

תקדימים

ישנם תקדימים היסטוריים לכך, שפיגועי טרור השפיעו בטווח הקצר אך לאחר זמן לא רב חלה התאוששות. ביום הראשון של המסחר בשוק ההון האמריקני בעקבות התקפות 9/11, נפל מדד S&P 500 ב-5%, אך עד סוף אותה השנה, עלה השוק בשיעור של 5.1%. בדומה, הפיגועים במדריד,  במרס 2004 הובילו את שוק מניות של ספרד לירידה של 3.1%, אבל השוק נסגר בתום אותה השנה בעליה של 9.5%. בעקבות הפיגוע בלונדון ביולי 2005, צלל מדד FTSE 100 הבריטי ב-3.1%, אך הוא חזר לפני תום השנה עד 7.4%.

כמובן שמוקדם עדיין לקבוע מה יהיו ההשלכות של ההתקפות בפריז על הכלכלה הצרפתית, של העוצר והמתח בבריסל על הכלכלה הבלגית ושל המתח הרב במדינות האיחוד האירופי. אבל, מדד המניות הצרפתי  CAC 40 ירד בשבוע שחלף רק ב-0.08%  והיווה בכך סימן מעודד למשקיעים, הצופים ירידה כלכלית כתוצאה מפעילותו של גל כלכלי זה.  

פגיעה בתיירות וההשלכות

מעבר לכלכלה הצרפתית מה שחשוב לא פחות היא העובדה, שצרפת היא המדינה המתויירת ביותר בעולם עם 83 מיליון תיירים זרים, שביקרו בה בשנת 2013, והתיירות בה מהווה 7% מהתמ"ג. ואכן, מייד לאחר האירועים האחרונים בפריז נפלו מניות חברות מפתח בצרפת. פרופ' פוריה טוען שזו תגובה נורמלית של השוק. אולם היה ותחושת הביטחון של הצרכנים תחזור וקברניטי המשק, תוך שימוש בתמהיל שיווק חכם יצליחו להעביר מסר של חזרה לשגרה, ניתן לצפות להתאוששות במחיר המניות כמו גם בתעשיית התיירות.

לטרור בישראל עלולות להיות השלכות הרסניות

כשנשאל פרופ' פוריה האם גם במדינת ישראל ניתן יהיה לצפות להתאוששות מהירה לאחר אירועי טרור הוא מגיב באכזבה. "צרפת, לפחות עד אירוע זה, נתפסה כאזור בטוח יחסית שהיה נתון למתקפות טרור חד פעמיות. מדינת ישראל, לעומת זאת, נתפסת כאזור מוכה טרור בו מדי פעם מתקיים שקט יחסי. אצלנו טרור אסלאמי כנגד אזרחים חפים מפשע הוא עניין שבשגרה. יותר מכך, לגל הטרור הנוכחי המאופיין בתחושת חוסר ביטחון ברחובות ובמרחב הציבורי, עלולות להיות השלכות הרסניות על ענף התיירות בישראל וזאת בשל העובדה, כי ישראלים יחששו לצאת לנופש. בשל המצב הפוליטי בו אנו חיים אצלנו אין ספק, כי אנו נחווה אירועי טרור, השאלה היא רק מתי".

פרופ' פוריה מבקש להפנות את תשומת הלב לשני גורמים שאליהם לא ניתנה תשומת לב בתקשורת אך להם רלוונטיות לתעשיית התיירות. הראשון, מרחבי פנאי ובילוי ולא מקומות דתיים להם משמעות סימבולית נבחרו כיעד לפעילות. ובנוסף, דעא"ש הזהירו אודות כוונתם לבצע פעילות טרור בצרפת ועמדו בהבטחתם. ייתכן ובעתיד אזהרתם אודות פיגוע טרור, תפגע בתעשיית התיירות". 

 

 

Exit mobile version