Site icon IAS

לחזור אל שביל אלי כהן בגולן

נקודה 3 פסל ארבעת הפרצופים. צילום אסנת אמיתי

סיפורו של  המרגל הישראלי אלי כהן יגיע השבוע למסכי הטלוויזיה, בסדרת הדרמה החדשה "אלי" שתשודר בנטפליקס. את דמותו של אלי כהן מגלם סשה ברון כהן, לצד שחקנים ישראלים מוכרים ובהם מוני מושונוב.

נקודה 7: המפקדה הסורית ליד מרום גולן. צילום דפנה מאיר

זו הזדמנות מצוינת לטיול בשביל הייחודי בגולן "שביל אלי כהן", המנציח את זכרו באמצעות עבודות האמנות  ושלטי זכרון של האמן יובל לופן מקיבוץ גנוסר, המספרים על פעילותו בסוריה.

שביל אלי כהן בגולן הינו מיזם פרי יוזמתו של מדריך הטיולים גיל ברנר. השביל מנציח את אלי כהן באמצעות שלטי זיכרון ופסלים במקומות בהם ביקר כהן במהלך משימותיו בסוריה.

השביל מורכב משמונה נקודות הסמוכות לכביש 98, כביש אורך ברמת הגולן, שמשתרע על 70 ק"מ. הנקודות  הקשורות, כאמור, לפעילותו של אלי כהן בסוריה, מובאות כאן מדרום לצפון. נקודת ההתחלה של שביל אלי כהן היא במגרש החניה של חמת גדר ונקודת הסיום היא ליד מרום גולן.

איך נולד הרעיון לשביל? בקיץ 2011 הגיע גיל ברנר לעלי מרעי במג'דל שמס. תמונתו של סאלים חט'אב, קצין ממוצא דרוזי, משכה את תשומת ליבו והוא שאל את עלי מי בתמונה.

נקודה 8: פסל הציפיה צילום דפנה מאיר

עלי סיפר, שסאלים חט'אב היה מפקד הקומנדו הסורי והיה חברו הטוב של אלי כהן בדמשק וגם אחד השופטים שדן אותו לתליה. ברנר שאל את עלי אם שמע על אלי כהן ופעילותו בסוריה. כשמרעי שמע את השם אלי כהן קפץ כנשוך נחש ואמר "אלי כהן הוא גבר שבגברים", מתברר שעלי היה נוכח במעמד התליה של אלי כהן בדמשק.  כמקובל בסוריה, הנידון למוות היה נתלה כשכתב האישום כתוב על בגדיו. עלי מספר שאלי כהן אמר בקול רם בערבית כשכל הקהל בכיכר שמע: "אני מבקש להוריד ממני את כתב האישום.  אני לא מרגל. אני שליחו של העם שלי, של עם ישראל." הסורים נדהמו ושלא כמנהגם, הסירו ממנו את כתב האישום והוא נותר עם גלביה לבנה. רק לאחר מותו בתלייה, הניחו עליו שוב את כתב האישום.

לאחר פגישה זו עם עלי, פגש ברנר את נדיה, אלמנתו של אלי כהן והציע לה שבאין קבר לאלי, יהיה  שביל הנצחה לזכרו והיא נתנה את הסכמתה וברכתה  לכך.

השביל מתחיל בחמת גדר, ומסתיים במרום גולן. אתר אינטרנט.

 

Exit mobile version