Site icon IAS

להחריג את תעשיית התיירות מההצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן (מכירה מיוחדת)

השבוע נשלחה בקשה לרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, להחריג את העוסקים בענף התיירות – יאט"א, התאחדות משרדי נסיעות, התאחדות חברות השכרת רכב והתאחדות בתי מלון – מהצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן (מכירה מיוחדת) התשע"ז – 2017, שלפיה יחויבו מציעי מבצעים למיניהם להודיע על הפסקת המבצע חודש מראש.

מטרת החוק המוצע

מבדיקה של הצעת החוק בכנסת מתברר, כי מטרתה של הצעת חוק זו, לקבוע הוראות משלימות להוראות החוק הקיימות בעניין מכירה מיוחדת. החוק כנוסחו היום קובע הוראות בעניין גילוי נאות בפרסום והצגת מחירים, אולם אינו קובע כללים ותנאים המגדירים כמה זמן רשאי העוסק להציע למכירה מוצר או שירות במבצע, כמה זמן תנאי המכירה הרגילים צריכים להיות בתוקף לפני יציאה למבצע, ומהו מחיר הייחוס ממנו ניתן לגזור מבצע. המטרה של קביעת כללים כאלו היא למנוע מסחר לא הוגן, הטעיה והטיה קוגניטיבית של הצרכן באשר למשמעות האמיתית של הצעת המוצר או השירות במבצע  ובכך, של כדאיות הרכישה.

עיקרי החוק המוצע

מוצע לקבוע כי עוסק לא יוכל להציג למכירה, מוצר או שירות מסוימים במכירה מיוחדת, לרבות במחיר מוזל (להלן – תנאי המכירה המיוחדת), אלא אם כן אותו מוצר או שירות הוצעו למכירה, ללא תנאי המכירה המיוחדת, לרבות במחיר לפני הנחה (להלן – תנאי מכירה רגילים), למשך זמן שלא יפחת מ – 30 ימים עוקבים ובצמוד לפני מועד היציאה למכירה מיוחדת. בנוסף, מוצע לקבוע כי בתנאי המכירה המיוחדת, יציג העוסק לצרכן את תנאי המכירה הרגילים שהיו בתוקף 30 ימים עוקבים לפחות כאמור לעיל.

במהלך אותם 30 ימים כאמור לעיל, רשאי העוסק לתמחר את המוצר או השירות המסוימים, באופן שונה כגון, להעלות מחיר או להוריד מחיר. מוצע לקבוע במקרה זה, כי העוסק אינו רשאי, ככל שהחליט להוריד מחיר, להציג את הורדת המחיר כמבצע. זאת ועוד, כאשר יבקש העוסק לצאת במכירה מיוחדת, לאחר תום 30 ימים לפחות, המחיר ממנו תיגזר ההנחה, יהיה המחיר הנמוך מבין אותם מחירים.

מוצע לקבוע כלל לפיו, משך הזמן שעוסק רשאי להציע מוצר או שירות בתנאי מכירה מיוחדת, לא יעלה על 45 ימים ברצף – להלן התקופה המותרת. כך למשל, אם המחיר הרגיל לגבי המוצר היה בתוקף 30 ימים עוקבים, התקופה המותרת לגבי אותו מוצר הינה לא יותר מ-45 ימים. יחד עם זאת, על מנת לשמר יחס שווה לפחות בין תקופת המבצע לבין תקופת המכירה בתנאי מכירה רגילים, מוצע לקבוע כי במהלך שנה קלנדרית סך משך הזמן בו הוצע המוצר במבצע לא יעלה על משך הזמן שבו אותו מוצר, הוצע בתנאי מכירה רגילים.

במסגרת התקופה המותרת, אין מניעה להפסיק את המבצע וכמו כן, אין מניעה כי העוסק יחזור ויציע לצרכן מבצע נוסף ביחס לאותו מוצר או שירות (להלן – מבצע נוסף), הגם כי רצף המבצעים הופסק באמצע. מוצע לקבוע כי הימים בהם נמכר המוצר או השירות בתנאי מכירה רגילים, יבואו במניין התקופה המותרת וכמו כן, מוצע לקבוע כי המבצע הנוסף יהיה בתוקף כמניין הימים שנותרו מתוך התקופה המותרת. בכל מקרה מובהר כי לגבי המבצע הנוסף, תנאי מכירה רגילים יהיו אלה שהיו בתוקף לפחות 30 ימים ורק מהם ייגזר מחיר המבצע או תנאי המבצע.

מוצע להבהיר כי אין מניעה כי העוסק יציע לחבר מועדון מחיר, בתנאי מכירה רגילים, השונה ממחיר לכלל הצרכנים, כלומר במהלך 30 הימים של מכירה רגילה יהיו שני מחירים למוצר, אחד לכלל הצרכנים ואחד לחברי מועדון. ואולם ככל שהעוסק מבקש להציע לחברי מועדון מכירה במבצע (כמובן בתוך התקופה המותרת), מחיר הייחוס הוא המחיר שהוצע לחברי מועדון ולא מחיר הייחוס שהוצע לכלל הצרכנים.

לגבי מוצרים ושירותים עונתיים, מוצע לקבוע כי סך משך הזמן בו הוצע מוצר או שירות מסוימים בתנאי מכירה מיוחדת, לא יעלה על משך הזמן בו אלו הוצעו בתנאי מכירה רגילים ומשך זמן זה ייבחן לאור משך הזמן של מוצר עונתי. זאת ועוד, מכיוון שמדובר במוצר עונתי מוצע להקל ולקבוע כי במהלך כל עונה, רשאי העוסק לייחס למבצע את מחיר הייחוס שהיה קיים בתחילת העונה.

המכתב מציג את הייחודיות של מוצרי התיירות, אשר מחיריהם עשויים להשתנות תכופות ובעיקר ככל שמתקרב תאריך היעד למימושם, ואת היתרון התחרותי הבלתי הוגן לעסקים הזרים, כמו גם הפגיעה הקשה והבלתי הוגנת בעוסקים הישראלים, אשר הצעת החוק האמורה תחול רק עליהם, כך שהצרכנים הישראלים יוכלו להמשיך ולבצע הזמנות דרך אתרים זרים, עליהם לא חל החוק הישראלי.

"חשוב לציין" נכתב במכתב, "כי שיטת פרסום המחירים הנהוגה כיום בענף התיירות בישראל, תואמת את הנהוג בעולם. שינוי והגבלת פרסום המחירים יפגע בגמישות התפעול והשיווק של חברות זרות רב לאומיות הפועלות בישראל באופן שעלול להרתיע חברות זרות מכניסה לפעילות תחרותית בישראל. כן, ההגבלות הקבועות בהצעת החוק יחולו רק על העוסקים הישראלים כך שיתאפשר לצרכנים הישראלים להמשיך ולבצע הזמנות באמצעות אתרים זרים, עליהם לא חלות הגבלות החוק הישראלי, באופן שיפגע אנושות בעוסקים הישראלים ויעניק יתרון תחרותי לא הוגן לאתרים זרים".

החותמים על המכתב הדגישו: "משאלו פני הדברים ומאחר ומחיר המוצרים התיירותיים משתנים תדיר, בהתאם למשתנים רבים, יחד עם העובדה שאין 'מחיר אחיד' ואין 'מוצר אחיד בתעשייה זו, בטח לא מחיר אחיד למשך 30 ימים רצופים, מעידים, כי התיקונים המוצעים, לא נועדו ואינם יכולים לחול על מוצרי ושירותי תיירות".

לטענת החותמים, "דחיית עמדתנו, משמעה פגיעה קשה בצרכן שלא יוכל להיחשף למבצעים אמיתיים שאינם עומדים בקריטריונים של הצעת החוק, למשל, מבצעי הרגע האחרון, יחד עם פגיעה אנושה ובלתי מידתית בתעשיית התיירות על ענפיה השונים ועל מאות אלפי המועסקים בה".

 

Exit mobile version