Site icon IAS

לגלות את קטלוניה דרך חוויות קולינריות

מוזמנים רבים הגיעו בשבוע שחלף למלון נורמן תל אביב להשתתף במפגש קולינרי עם נציגים של משרד התיירות של קטלוניה וקוסטה ברווה בלווית שף קטלוני , Marc Descloux  ממסעדת Dr?ulic in Roses , הידועה בקוסטה ברווה. נראה היה שעיתונאים ומומחי גסטרונומיה שנכחו באירוע נרתמו במיוחד לנושא בצפייה לטעימות של המנות הטיפוסיות שהכין לנו השף המוכשר.

מרתה טקסידור, מנהלת משרד התיירות של קטלוניה פתחה את דבריה וציינה את חשיבותו של השוק הישראלי אליו נכנסו לפני 4 שנים, "אתם מדינה קטנה עם נוסעים שמרבים לטייל. אנחנו פה במטרה לחגוג את קטלוניה וקוסטה ברווה דרך יום של גסטרונומיה, נושא כה חשוב עבורנו". אכן, תיירות גסטרונומית הופכת לפופולארית ומבוקשת יותר ויותר ע"י קהל המטיילים הישראלי בשנים האחרונות. קטלוניה על כל חלקיה זכתה השנה בתואר הנכסף של "אזור גסטרונומי מוביל באירופה לשנת 2016" ובאזור הוענקו 16 כוכבי מישלן ל-50 מסעדות, הישג מרשים למדי.

"לקטלוניה יש המון מה להציע לתייר הישראלי גם בתחום הגסטרונומיה והתרבות. אצלנו ניתן למצוא חוויה קולינרית איכותית וטעימה ביותר במחירים משתלמים. אנו שמחים לראות שיותר ויותר ישראלים בוחרים לבקר בערים המדהימות, החופים הקסומים והטבע המרהיב, כמו גם באים לגלות את המסעדות והיקבים המובילים", הוסיפה מרתה טקסידור .

קטלוניה היא קהילה אוטונומית בצפון מזרח ספרד, שבירתה ברצלונה. שטחה 32,000  קמ"ר (כגודלה של בלגיה), אוכלוסייתה מונה 7.5 מיליון תושבים וביקרו בה 26 מיליון תיירים בשנת 2015. למעלה מ-600 ק"מ של חופים המחולקים לקוסטה ברווה צפונית לברצלונה וקוסטה דורדה מדרום. בקטלוניה 4 מחוזות: ברצלונה, ז'רונה, ליידה וטרגונה.

במחוז, 37 אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו, למעלה מ-500 מוזיאונים ונמל הקרוזים הגדול באירופה ממנו מפליגות אוניות נוסעים למסלולי שיט בים התיכון. בשיא העונה מופעלות 15 טיסות שבועיות בין ישראל לנמל התעופה אל פראט שבברצלונה, שהוא נמל תעופה מרכזי בנוסף ל- 3 נמלי תעופה  הממוקמים באזור. ארקיע מפעילה טיסות ישירות לעיר לרידה (Lleida) למרגלות הפירנאים הקטלוניים.

5 סיבות טובות לבקר בקטלוניה

ברצלונה: עיר קסומה ומרכז תרבותי חשוב. נוסדה במאה ה-3 לפנה"ס והפכה בשנים האחרונות ליעד פופולארי בקרב הנוסעים הישראלים. בברצלונה מגוון רחב של אטרקציות תיירותיות: פארק גואל, כנסיית הסגרדה פמיליה, פורט אוונטורה, לה רמבלס, מוזיאון פיקאסו, המוזיאון לאומנות עכשווית ועוד.

גסטרונומיה ומסעדות גורמה הן מרכיב חשוב בחוויות הבילוי . חובבי כדורגל ישראלים רבים רוכשים חבילות ספורט ומגיעים לצפות במשחקי "בארסה"- אחת הקבוצות המפוארות בעולם. אם חשקה נפשכם גם לשלב קניות, העיר מלאה במותגים נבחרים.

פירנאים: גוש הרים שבשיאו מגיע לגובה של 3000 מטר ומסתיים בחופים של קוסטה ברווה. גדוש בנופים עוצרי נשימה, ערים עתיקות, מנזרים מבודדים וכפרים קטנים ויפיפיים.

הפארק הלאומי איגואסטורטס, אזור ציורי עם גאווה ישראלית. מרתה ציינה בפני המשתתפים כי ישראל מדורגת ראשונה במספר המבקרים במקום אפילו בהשוואה לצרפת הגובלת בקטלוניה . מגוון רחב של אפשרויות לפעילויות ספורטיביות עומדות בפני המבקרים, 16 ריזורטים עם מסעדות טיפוסיות ומסלולי הליכה.

תרבות: מדינה עם היסטוריה עשירת שנים ואטרקציות הכוללות אתרים רומאיים, יהודיים (מוזיאון בגירונה), אתרי מורשת עולמיים ועוד.

גסטרונומיה: אזור בו מוצרים מקומיים באיכות גבוהה לצד שפים מוכשרים יוצרים "תזמורת קולינרית" ברמה בינלאומית ובלתי מתפשרת. מספר כוכבי המישלן המעטרים את מסעדות האזור מדברות בפני עצמם.

קוסטה בראווה: כאשר מתמקדים בקוסטה בראווה השרביט עובר לשתי אורחות נוספות שהגיעו במשלחת הקטלונית: אנה ונדראל ואנה קואדרט מלשכת התיירות קוסטה בראווה והפירנאים. קוסטה בראווה מוגדרת בפי האורחות "כתכשיט", יעד קטן בתוך היעד הקרוי קטלוניה. שילוב נדיר בין ים והרים וממוצע של 300 ימי שמש בשנה.

245 חופים ומפרצים מדהימים, כמו גם הנופים הייחודיים והערים האותנטיות והקסומות כמו קאדאקס, בגור, טוסה דה מאר ועוד. מעל ל-40% מהשטח נחשב לשמורת טבע ולכן טבע  זו הכותרת של האזור.

קוסטה בראווה נמצאת בצפון קטלוניה ומקושרת באמצעות נמל תעופה למספר ערים אירופאיות. רשת רכבות מקשרת את בירתה ג'רונה לברצלונה ( מרחק נסיעה של 38 דקות) מדריד (3.5 שעות) ופריז (5 שעות).

למעלה מ- 2500 ק"מ של מסלולי רכיבת אופניים. סקי תחת קרני השמש ובאחד האתרים  גם במהלך הלילה.  מרבית אתרי הסקי הופכים להיות אתרי טיולים במהלך עונת הקיץ. 13 מגרשי גולף מהידועים באירופה נמצאים בקוסטה ברווה, במרחק של 40 דקות אחד מהשני. מגוון רחב של פעילויות ספורט הכוללים כאמור: סקי, מסלולי הליכה, אופניים, צניחה ועוד.

למעלה מ-2000 שנים של תרבות כאשר כל האזור הוא מרכז של תרבות יהודית עם מוזיאונים ובתי כנסת . 

סלבדור דאלי– אומן הסוריאליזם שנולד בעיר פיגרס, שבקטלוניה. המוזיאון הנושא את שמו בפיגרס ונבנה באותו מבנה בו התקיימה התערוכה הראשונה של האמן. סלבדור דאלי רכש לרעייתו גאלה טירה, שם סיימה את חייה האחרונים. האמן הדגול נפטר ב-1989 ונקבר בתיאטרון – מוזיאון הקרוי על שמו.

במקביל, הגסטרונומיה באזור נחשבת לאחת הטובות בעולם ובשנים האחרונות התפתחה תיירות קולינרית משגשגת המשלבת גם ביקור מקיף במסעדות וביקבים המצטיינים והמגוונים- תוספת הולמת למאכלים המסורתיים. 17 כוכבי מישלן ב-30 מסעדות, זה הישג לא מבוטל. ההישג המרשים של הגסטרונומיה באזור היא כמובן הודות לשפים אך גם למוצרים המקומיים המצטיינים בטריותם ואיכותם הגבוהה.

המסעדה של האחים דה לה רוקה ( El Celler de Can) ראויה לתשומת לב מיוחדת. המסעדה זכתה אשתקד בתואר  היוקרתי מכולם: "המסעדה הטובה בעולם". באזור גם מסעדות עממיות יותר עם אוכל מסורתי מעולה לצד אוכל רחוב טרי ועסיסי הנמכר בשווקים הרבים.

באזור גם קמו מלונות בוטיק מושקעים המתמחים בגסטרונומיה ומציעים אירוח, לימוד והדרכה על טהרת המסורת המקומית.

שיא המפגש שכותרתו גסטרונומיה קטלונית, הייתה כמובן טעימות מהתפריט שהכין לנו השף המוכשר Marc Descloux  ממסעדת Dr?ulic in Roses הידועה בקוסטה ברווה. השף המחונן נשא דברים:"הכנתי עבורכם תפריט המבוסס בעיקר על מוצרים טיפוסיים של האזור, חלקם יוצרו במו ידי כמו לדוגמא שמן זית או גבינות ע"י חברי הטוב המגדל כבשים באזור, מקווה שתיהנו מהארוחה".

כבר בתחילת הארוחה התרשמתי מהפרודוקטים הבסיסיים והפשוטים לכאורה שנראו מהאיכות הטובה ביותר, מאותם מוצרים שאנו כה כמהים להם ומוגדרים בימנו "טעמים של פעם". שילוב של מוצרים ממלכת הים וההרים המאפיינים את אזור קוסטה בראווה. חלק מהמוצרים עברו ק"מ של טיסה הישר מאדמתה המבורכת של קטלוניה.

פתחנו בקונצ'רטו של טכניקות יצור שמן זית המופק מזיתים מעולים ע"י השף הצעיר והמוכשר בחווה המשפחתית. מימין לשמאל הוצבו דוגמיות של שמן זית, המרכיב המרכזי במטבח הים תיכוני, בוריאציות שונות ובדרגת חומציות מדויקת. שמן זית נוזלי רגיל, שמן זית גבישי צהבהב מרשים, שיוצר בטכניקה מולקולרית ושמן זית במרקם מחיתי מסקרן. פלח של תפוז שהוצב ביניהם דאג לשמור על דומיננטיות הטעמים במעבר מאחד למשנהו. כחסיד ומשתמש על בסיס יומי של שמן זית, הייתי מגדיר אותו מהמעולים שטעמתי בשנים האחרונות.

מה כבר ניתן ליצור מלחם כפרי קלוי, ירקות מבושלים, נתחי אנשובי, ורדים ארומטיים ורוזמרין מקושט בשמן גבישי ? מתברר שהמון, חגיגה לעין ולחך. זו המנה הבאה שהוגשה ונעלמה במהירות מהשולחן.

מנה נוספת שהוגשה, דג בקלה לבן ובשרני עטוף בבלילה פריכה ואוורירית לצד עגבניות קצוצות, רוטב שום, חוטי גזר ומטבל צ'אטני ג'ינג'ר. מנה מעולה ושילוב נדיר של מוצרים מבלי לפגוע בטעמים הבסיסים ובדומיננטיות מדויקת.

מנה של אורז פלנקטון עם גבינת כבשים מייצור ארטיזנלי ביתי (שהופק עם מי ים) לצד נקניק ברווז מגירונה, הייתה מנה נוספת של חגיגת צבעים וטעמים.

לקינוח הוגש יוגורט מחלב כבשים עם טקסטורות תפוח.כל המנות הוגשו בליווי יין מבעבע קאווה קסטל דה פרלדה ויינות קטלוניים נוספים.  

מוצרים מעולים..טכניקות מתוחכמות.. וידי אמן יצרו מנות בטעם של עוד..נתראה בקטלוניה…

Exit mobile version