Site icon IAS

כשכנס משתבש: "אם משהו קורה – עדיף שזה יהיה בישראל"

כנס הרופאים כשעדיין היה באולם לאגו בראשון לציון. צילום ארטרא

בצד האירועים הדרמטיים שהתרחשו היום בחלקים רחבים של המדינה, היתה גם הסטה של כנס רפואי בינלאומי מראשון לציון בירושלים. מדובר בכנס ה-14 של ארגון מחלות נדירות ותרופות יתומות – International Conference on Rare Diseases and Orphan Drugs – ICORD.

ICORD היא חברה בינלאומית לכלל האנשים הסובלים ממחלות נדירות ו/או תרופות יתומות, לרבות שירותי בריאות, מחקר, אקדמיה, תעשיה, חולים, קבוצות חולים, רשויות פיקוח, רשויות בריאות ואנשי מדיניות ציבורית. מדובר במחלות שחברות התרופות לא צפויות להרוויח מהן כסף רב ולכן אין מי שדוחף למצוא להן מזור.

דף הכנס עם ההתראות על השינויים הצפויים לאור המצב הבטחוני

הכנס מתקיים לראשונה בישראל ועל ארגונו הופקדה חברת ארגון הכנסים הוותיקה ארטרא. מנכ"ל ארטרא, ליאור גלפנד, מספר את השתלשלות העניינים שבעקבותיה מצא את עצמו הכנס מועבר מראשון לציון לירושלים דווקא. גלפנד: "זהו כנס בינלאומי שאנו מופקדים על ארגונו חודשים ארוכים בנושא של מחלות נדירות ותרופות יתומות, שנפתח אתמול במרכז הכנסים לאגו בראשון. הבוקר (ג') בשעה שש, הבנו שאנחנו נכנסים למצב חדש. עוד לפני שראשון לציון חטפה את היירוטים, הבנו שצריך להכין חלופה. חשבנו על צפון הארץ או נתניה ואז החלטנו להיפרד מקו החוף. עשינו סבב טלפוני במלונות בירושלים, הערנו ממיטתם מספר מנכ"לים של מלונות ולשמחתנו מלון רמדה הירושלמי נמצא פנוי וזמין ופרטנר יעיל וידידותי למשימה. בשלב זה הגענו כבר לשעה 07.30, שזו הייתה כבר כבר שעת האיסופים מהמלונות, הוצאנו הודעה לאתר של הכנס, מיילים ומסרונים לכל המשתתפים שיישארו במלונות ודחינו את שעת הפתיחה לעשר. האורחים פשוט מצאו עצמם נוסעים לעיר אחרת ולכנס מוכן מחדש".

ליאור גלפנד מנכ"ל מארגנת הכנסים ארטרא. צילום חן גלילי

גלפנד מוסיף ומספר שברגע ההחלטה נשלח לירושלים צוות חליפי שיכין את הכנס במקום החדש בעוד הצוות המקורי אורז את עצמו תוך כדי ריצה למרחבים מוגנים. בסיום ההתרעה עלה הכנס בשיירה לירושלים. האוטובוסים עם האורחים מחו"ל שלנו בתל אביב והרצליה נסעו ישר לירושלים. הם הגיעו בעשר והחלו בכנס במיקומו החדש.

כל כמה זמן יש כנס כזה והאם היה קשה להשיג אותו?

"הכנס הוא שנתי והוא הובא לארץ לראשונה לפני כשנתיים על ידי משרד הבריאות. משתתפים בו כ-500 אנשי רפואה מתוכם כ-20% אורחים מחו"ל מכעשרים מדינות שונות.

כבר קרה לכם מקרה כזה בעבר?

"יצא לנו לדחות ולהעביר כנסים בסמיכות לקיומם, אך לא להעביר 'כנס חי', שיומו הראשון התנהל כבר באתר אחד ולהעבירו תוך כדי התרחשותו לאחר. תכננו ארוחת ערב חגיגית להערב במסעדה C2 בעזריאלי לוועדה מצומצמת מתוך הכנס ונעביר גם אותה לירושלים. ההפתעה הגדולה היא שהאורחים מחו"ל נראים מרוצים: בחו"ל אין דבר כזה לארגן כנס תוך שעות בעיר אחרת. הם הופתעו לחלוטין ושאלו אותנו אם הכנו תוכנית ב'. אז האמת היא שלא הכנו, אבל הוכחנו שחברת כנסים בישראל עם צוות מקצועי, יוזמה וקשרי ספקים טובים – יודעת לעשות מבצע כזה בשעתיים וזה אכן היה מבצע מאתגר".

יש לכך היבט כלכלי?

ברור שנצטרך לראות איך אנחנו סופגים את מה שכבר שולם כשכרגע יש הוצאה כפולה בירושלים. אך מכיוון שזהו כנס בהזמנת משרד הבריאות וארטרא זכתה לארגנו במכרז, אנו צופים שיהיה לו גיבוי ממשלתי. העיקר מבחינתו כרגע הוא שהאורחים מחו"ל ייצאו מרוצים ולא תהיה הסלמה בדמות חוויה מפוקפקת כגון הסלמה שתגרור את סגירת נתב"ג".

כנס הרופאים. המלונות בתל אביב ובירושלים נהפכו לשוק מוכרים בלבד. צילום ארטרא

זה לא קצת אירוני שאחרי עשורים של התמודדדות עם הדימוי של ירושלים כעיר של פיגועים וטרור מפנים אליה כנס מראשון לציון?

"אני מוכן להעיד על כך שבירושלים, שם אנו עורכים לא מעט כנסים בינלאומיים בהצלחה גדולה – הפיל כבר יצא מהחדר. כיום לא מתייחסים בעולם לירושלים כאתר לכנסים עם בעיות בטחון. ירושלים יודעת להתמודד – והנה אפילו הפכנו אותה היום למקלט שלנו. יד המקרה היא שבדיוק אתמול התקיים בירושלים סיור היכרות של ראשי ארגונים ומנהלי חברות כנסים בעולם שארגנה הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) בראשות אילנית מלכיאור. הצגתי שם פרזנטציה על נושא הבטחון בירושלים ויד הגורל גרמה להם גם לחוש זאת. בדיוק דיברנו על כך איך ישראל מוכנה להתמודד והמשפט האחרון שלי היה 'אם משהו קורה – עדיף שזה יהיה בישראל'. בפריז או בלונדון לא בטוח שהמארגן היה יודע להתמודד עם המצב במהירות כזו. החוזקה שלנו, בין השאר, היא מהירות התגובה והגמישות בהתמודדות במצבי קיצון".

איך נראית כל השנה הזו מבחינתכם?

"שנה מצוינת, אך עם מלחמה על חדרי מלון. רק בנובמבר יש לנו 7 כנסים מכובדים – מחציתם בינלאומיים – והבעיה המרכזית החוזרת על עצמה היא מלונות. המלונות בתל אביב ובירושלים נהפכו לשוק מוכרים בלבד – הן בלינות והן באולמות לכנסים. את מיקום הכנס אנחנו סוגרים בד"כ כשנתיים מראש. גם הכנס הזה, ה- ICORD, שעובדים עליו רק שנה, נקבע במרכז הכנסים לאגו ראשון לציון שאין לו שירותי הלנה מסביב כמוצא באין ברירה, כי לא נמצא מרכז כנסים פנוי בתל אביב בתאריך קשיח זה. המסקנה – אנחנו חייבים עוד ועוד תשתיות. עם עניין תדמית הביטחון של ישראל כיעד כנסים, אנחנו כבר יודעים להתמודד".

Exit mobile version