Site icon IAS

ירידה בלינות ישראלים בארץ בעקבות נהירתם לחו"ל

ירידת בלינות ישראלים בבתי המלון בארץ מאפיינת את החציון הראשון של השנה ואת חודש יולי, בעקבות נהירת הישראלים לחו"ל כתוצאה מהסכם השמים הפתוחים. לינות ישראלים בחציון הראשון של השנה הסכמו ב-7.4 מיליון לינות, ירידה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בלינות הישראלים, שהסתכמו בחודש יולי בכ-1.4 מיליון לינות, חלה ירידה של 9% גם בהשוואה ליולי 2016 וגם בהשוואה ליולי 2015. כך פרסמה היום המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות והשלכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

הירידה בלינות הישראלים פגעה במיוחד באזורים מוטי תיירות פנים: אילת, ים-המלח, טבריה וסובב כנרת מכיוון שהגידול בתיירות הנכנסת לא הצליח לקזז במקומות אלה את הירידה בלינות הישראלים.

נטל הרגולציה ממשיך להכביד

הממשלה לא מצליחה במשך הרבה מאוד שנים להוריד את נטל הרגולציה המושתתת על כל אמצעי הלינה בארץ- מלונות, אכסניות וצימרים. לעומת זאת נרשמה הצלחה גדולה מאוד, בכל הקשור ליציאות לחו"ל, בגין השמים הפתוחים. אנומליה זו מקבלת משנה תוקף כשנהירת הישראלים לחו"ל גדלה על חשבון הלינות בארץ. המשמעות היא שתיירות הפנים של ישראל נמצאת בנסיגה ויפה שעה אחת קודם כדי לתקן.

נתוני הלינות – ישראלים ותיירים

בלינות התיירים חל גידול הן בחציון הראשון של השנה והן בחודש יולי. סך לינות התיירים שנרשמו בחציון הראשון היה 6.1 מיליון לינות, שזה גידול של 27% לעומת אותה התקופה אשתקד. בחודש יולי נרשמו כ-2.3 מיליון לינות תיירים וישראלים, גידול של 2% בהשוואה ליולי 2016 ו-3% גידול בהשוואה ליולי 2015.

בחודש יולי נרשמו כ-864 אלף לינות תיירים, עליה של 29% בהשוואה ליולי אשתקד ועליה של 32% בהשוואה ליולי 2015. לינות התיירים היוו כ-37% מסה"כ הלינות. מרבית לינות התיירים נרשמו בירושלים (כ-32%) ובת"א (כ-29% מכלל הלינות).

13.5 מיליון לינות של ישראלים ותיירים היו בחציון הראשון של השנה, שזה גידול של 9% בהשוואה לתקופה ינואר-יולי אשתקד.

נתונים מנוכי עונתיות ומגמה

לינות תיירים – על פי הלמ"ס בלינות התיירים מנוכי עונתיות נרשמה בינואר-יולי השנה עלייה של 22% מהממוצע החודשי של שנת 2016. הרמה השנתית של מספר לינות התיירים מנוכי העונתיות שחושבה על סמך שלושת החודשים מאי, יוני ויולי השנה הייתה 10.7 מיליון לינות, בהשוואה ל-10.3 מיליון בשלושת החודשים הקודמים. בחישוב המגמה לפי שלושת החודשים מאי, יוני ויולי השנה נרשמה עלייה שנתית של 10%.

יש לציין, כי יצוין כי החל ביולי 2014, כתוצאה ממבצע "צוק איתן" התקבלו נתונים נמוכים במיוחד במספר לינות תיירים, והם הביאו לירידה ברמת הנתונים ולשבר במגמת הסדרות ((trend break. לכן, חישוב נתונים מנוכי עונתיות ומגמה, בתקופה שהחלה ביולי 2014, נערך בלמ"ס לאחר התאמת נתוני הסדרה עד יולי 2014 לרמה הנמוכה שהתקבלה בחודשים הראשונים של המשבר.

לינות ישראלים – על פי הלמ"ס הרמה השנתית של מספר לינות הישראלים מנוכי עונתיות שחושבה על סמך שלושת החודשים מאי, יוני ויולי השנה הייתה 13.1 מיליון, בהשוואה ל-14.1 מיליון לינות בשלושת החודשים הקודמים. חישוב המגמה ברמה שנתית לפי שלושת החודשים מאי, יוני ויולי מצביע על ירידה שנתית של 7%.

תפוסת החדרים הסתכמה בכ-69%, עליה של 2% לעומת יולי 2016 וגם לעומת 2015. התפוסה הגבוהה ביותר נרשמה באילת, כ-82%, אח"כ ת"א עם 79%, חיפה עם 73%, נתניה עם 68%, הרצליה 67ֵ' ים המלח 64%, ירושלים 60% וטבריה 57%, נצרת 42%.

מצבת החדרים עמדה על 52,741, עליה של 2% לעומת אשתקד וכ-5% לעומת 2015 זאת בעקבות פתיחת מלונות חדשים ותוספת חדרים. תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-65% לעומת כ-61% ב-2016, שזה גידול של 7%.

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: ״ניתן לראות כי מדיניות השיווק של משרד התיירות נושאת פרי ומעודדת הגעת תיירים מחו״ל, נתוני הלינה של תיירות החוץ במגמת עליה. יחד עם זאת, ע״פ הנתונים, ישנה ירידה בכמות הישראלים הלנים בבתי מלון, זאת עקב התחרות הגוברת שיצרו השמים הפתוחים ושער חליפין נמוך״.

 

 

 

Exit mobile version