Site icon IAS

יחסי ציבור יוצרים תמונה תיירותית-תעופתית ורודה מידי

יחסי ציבור יוצרים תמונה תיירותית-תעופתית ורודה מידי. צילום Depositphotos

עונת הקיץ בעיצומה וכתמיד, כמעט כל הידיעות הקשורות לתעופה ותיירות הן פרי יחסי ציבור אגרסיביים – עוד מטוסים, אתרי נופש, מלונות, טיולים, השכרת רכב וכו' – הכל צבוע בוורוד. כאשר התעשייה התיירותית-תעופתית מנצלת עד תום את רצונם של כלי התקשורת להיות עדכניים ולא לפספס ידיעות שפורסמו אצל המתחרים. כתוצאה מכך מתקבלת תמונה ורודה מהמציאות, שעלולה להשפיע על מקבלי ההחלטות בתעשייה לא לנקוט במועד בצעדים הנכונים והמתבקשים.

דוגמה לתמונה הוורודה

התיירות הנכנסת הבינלאומית גדלה ב-4 החודשים הראשונים של השנה ב-6%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בואינג צופה, כי הגידול בתנועת הנוסעים ופרישת מטוסים עתידית יתרמו לביקוש  של 42,730 מטוסים חדשים בעלות מוערכת של כ-6.3 טריליון דולר ב-20 השנים הקרובות, שזה גידול בתחזית החברה של 4.1% בהשוואה לתחזית שלה ב-2017.

בסלון האווירי בפארנבורו, קיבלה בואינג כ-500 הזמנות למטוסים חדשים. גם איירבס מעריכה כי צי מטוסי הנוסעים בעולם יגדל ב-20 השנים הבאות ל-48,000 מטוסים, כאשר התנועה תגדל ב-4.4% בשנה, ותגדיל את הצורך ב-37,390 מטוסים חדשים. בפארנבורו קיבלה החברה הזמנות ל-321 מטוסים.

תחזיות אופטימיות של שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם בנושא התיירות. צילום Depositphotos

התפתחות מלחמת הסחר הבינלאומית

תחזיות אופטימיות אלו של שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם – שיש ללמוד מהן פרק לא קטן ביחסי ציבור, שיווק ומכירות – נאמרו, כשברקע מתנהלת מלחמת סחר בינלאומית בין ארה"ב לבין סין, אירופה וקנדה, שאם תועמק, היא תשפיע על כל המשק הבינלאומי ובתחום תעשיית התעופה והתיירות וכנראה שזה הכיוון שאליו היא צועדת.

ביום שישי בשבוע שחלף רמז הנשיא דונלד טראמפ, כי בכוונתו להטיל במקרה הצורך מכסים על כל מוצר סיני, בשווי של 500 מיליארד דולר. עד כה הטילה ארה"ב מכסים על מוצרים סיניים בשווי 34 מיליארד דולר וסין הגיבה בהטלת מכסים על מוצרים אמריקנים בשווי זהה.

שינויי מטבעות – התגובה המיידית הייתה ירידה בשווי הדולר, ירידה ב-0.7% מול היורו האירופי, ירידה ב-0.9% מול הין היפני וירידה של 0.8% במדד ICE  העוקב אחרי שער הדולר מול המטבעות של שש שותפות סחר גדולות של ארה"ב – בהן היורו, הין והליש"ט. באותו יום שישי היה השווי של המטבעות בישראל: דולר 3.6470 לאחר ירידה של 0.055%, ליש"ט 4.7431 לאחר ירידה של 0.032% ויורו 4.2454 לאחר עלייה של 0.412%. ירידה בשווי הדולר והליש"ט משמעותו התחזקותו של השקל מולן ועלייה בשווי היורו משמעותו היחלשות השקל מולו, והשפעתו על היוצאים לנופש או טיולים באירופה.

יתרה מכך, הנשיא טראמפ האשים באותו יום שישי שעבר את סין ואת האיחוד האירופי בביצוע מניפולציות בשערי המטבע והריביות שלהם, באמצעות הורדת המטבעות והריביות שלהם, בעוד ארה"ב מעלה את הריביות. כך קורה, כתב בחשבון הטוויטר שלו, שהדולר הולך ומתחזק בכל יום שעובר, ולוקח מאיתנו את היתרון התחרותי הגדול שלנו.

מדיניות סחר הגנתית עלולה לסכן את ההתאוששות העולמית. Depositphotos

אזהרת קרן המטבע הבינלאומית

בעניין זה, מסרה כבר בחודש מרץ השנה קרן המטבע הבינלאומית (IMF – International Monetary Fund), כי הסחר תורם תרומה חשובה לצמיחה הכלכלית העולמית ולכן הקרן הזהירה שוב ושוב שמדיניות סחר הגנתית עלולה לסכן את ההתאוששות העולמית. "הגבלות היבוא שהכריז נשיא ארה"ב, עלולות לגרום לנזק לא רק מחוץ לארה"ב, אלא גם לכלכלת ארה"ב עצמה", אמר אז דובר קרן המטבע הבינלאומית, ג'רי רייס.

אזהרת ביל גייטס

ביל גייטס אמר בסוף פברואר השנה, כי "בוודאות יהיה לנו עוד משבר פיננסי כמו בשנת 2008", שכלכלנים ראו בו את המשבר הפיננסי הגרוע ביותר מאז ימי השפל הגדול. על פי גייטס, ארה"ב נעה בדיוק לכיוון הזה. את הדברים אמר מייסד מיקרוסופט כאשר נשאל "האם אתה חושב שבעתיד הקרוב, יהיה לנו עוד משבר פיננסי דומה לזה של שנת 2008?". הוא השיב באזהרה חמורה – אך עדיין אופטימית: "כן, קשה לומר מתי – אבל זה בטוח", אמר גייטס. "למרבה המזל עברנו את זה בצורה טובה" והוסיף כי המיליארדר וורן באפט דיבר על כך "והוא מבין את התחום הזה הרבה יותר טוב ממני".

מלונאות – מה שהיה הוא שיהיה

בכנס תיירות של כלכליסט שהתקיים בשבוע שעבר, התברר כי המחסור בעובדים זרים ממשיך להציק למלונאים, שנושא Airbnb עדיין לא נפתר, שהוצאות הביטחון ויוקר המזון גבוהים בארץ בהשוואה לאירופה והקושי הבירוקרטי להקים בית מלון חדש נשאר על כנו. דברים אלה ונוספים יוצרים מצב של אין תחרות. לכן, אם לא תהיה תחרות מלונאית, המחירים יישארו כפי שהם ולא יהיה חדש תחת השמש.

קשיים אצל הסוכנים: ביטול עמלות הבסיס, גידול בלואו קוסט ובהזמנות און ליין (OTA) . צילום Depositphotos

הקשיים של סוכני הנסיעות

הקשיים שעמם מתמודדים סיטונאי התיירות והקמעונאים בארץ הם בכמה תחומים: מתגברת המגמה של חברות התעופה לבטל את עמלות הבסיס, הלקוחות מתוחכמים ובעלי ידע תיירותי רב יותר, כשמטרתם לשלם את המחירים הנמוכים ביותר, והגידול בלואו קוסט ובחברות להזמנות און ליין (OTA) מגביר את ההזמנות הישירות. מצב זה, שבו הערך המוסף ליצירת רווחים נמוך, הוא זה שהוריד את מספר סיטונאי וקמעונאי התיירות, מ-600 לפני כמה שנים לכ-400 היום.

מחיר הנפט

בתום השבוע שחלף, החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה באוגוסט, נסגרו בבורסה של ניו יורק במחיר של 70.46 דולר לחבית, שזו עלייה של 1.4%, אבל בסיכום של השבוע כולו ירד הנפט ב-0.8%. כך שמבחינה תעופתית עדיין מדובר במחיר דלק גבוה. כמו כן ב-ICE מחיר נפט ברנט למסירה בספטמבר עלה ב-0.26% למחיר של 72.77 דולר לחבית, כאשר המרווח בין מחיר חוזה ברנט ולייט סוויט קרוד עומד על 4.55 דולר לחבית. ברבעון הראשון של השנה עלה מחיר הדלק הסילוני (דס"ל) בכ-25%. מחיר נפט שינוע ב-2018 בין 70 דולר ל-80 דולר לחבית עלול להכניס חברות תעופה קטנות למצוקה כלכלית ואפילו לקריסה, אם הן לא ינקטו בצעדי גידור נכונים של מחיר הדס"ל.

Exit mobile version