Site icon IAS

יוסי פתאל: ישראל ועולם – יחסנו לאן?

יוסי פתאל מנכל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל צילום רמי חכם

כבר שנה שיחסו של העולם לישראל מתדרדר עד לשיא האחרון בסוף השבוע שחלף עם המאורעות המזעזעים באמסטרדם. המשבר הביטחוני הנוכחי הוביל לפגיעה משמעותית בתדמיתה של ישראל בזירה הבינלאומית. בעוד שאמצעי הסברה מסורתיים מתקשים להתמודד עם המציאות המורכבת, תיירות נכנסת משולבת באסטרטגיית רשתות חברתיות הינם כלי אפקטיבי בניסיון להתמודד עם המצב.

תוכניות ההסברה המסורתיות לא יועילו במציאות בה התדמית השלילית של ישראל מושפעת מהטיות פסיכולוגיות ומניפולציות תודעתיות המקודמות בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות. שדה המערכה העיקרי בו תדמיתה של ישראל מתדרדרת הינו ברשתות החברתיות ובהעדר גישה ישירה של דעת הקהל בעולם לקולה ועמדתה של ישראל.

מדוע תוכנית הסברה באמצעות כלים מסורתיים לא תוכל לסייע

לקהל המוסת כנגד ישראל יש חסמים פסיכולוגיים הנובעים מעמדתם הקשורה בשייכות לקבוצות חברתיות שדעה שלילית על ישראל מהווה מרכיב בזהותם המשותפת. אנשים נוטים לקבל ולהאמין למידע התומך בדעותיהם הקיימות. דעת הקהל בכלל נוטה לחוסר אמון מובנה במידע רשמי שמפורסם ע״י המדינה שנתפס בדר״כ כתעמולה מטעם. קשה לשנות רגשות שליליים מושרשים באמצעות עובדות בלבד.

מאפייני הרשתות החברתיות והאלגוריתמים המפעילים אותם מעודדים תוכן קיצוני ופרובוקטיבי המופץ במהירות וללא בקרה ואימות. הסברה מסורתית אינה ערוכה ולא יכולה להתמודד מול מציאות זאת. בעוד שהסברה מסורתית מטעם המדינה מתנהלת בכבדות ואיטיות הנובעים מעצם אופייה הבירוקרטי המסורבל, המידע ברשתות החברתיות מופץ במהירות ובזמן אמת.

יתרונות התיירות הנכנסת בשילוב עידוד פעילות ברשתות החברתיות של תיירים שיבקרו בישראל

שיתוף חוויה אישית ובלתי אמצעית של התיירים שיבקרו בישראל ברשתות חברתיות מהווה כלי להפצת מידע אותנטי ואמין. התיירים מהווים צד שלישי בלתי תלוי להעברת מסרים שאינם גורם רשמי של המדינה. ביקורם של התיירים בישראל ייצור שגרירי רצון טוב טבעיים, בדומה לישראלים השבים מחופשה בחו״ל ומשתפים בחוויותיהם. להעברת מסרים חיוביים באמצעות תיירים יש אפקט מכפיל המבוסס על תקשורת "מפה לאוזן" במעגלים חברתיים. נוסיף על כך הערה: שיווק ״מפה לאוזן״ שנעשה באופן מתוכנן ומובנה יעיל עד פי 10 משיווק מסורתי.

צעדים נדרשים בתוכנית פעולה משולבת

בניית קמפיינים דיגיטליים ברשתות החברתיות בישראל המוכוונים (״מטורגטים״) לתיירים המבקרים בישראל. גיוס מארגני התיירות הנכנסת לישראל לעידוד פעילות ברשתות החברתיות של התיירים המבקרים בישראל באמצעותם. היערכות מראש ליצירת חוויה תיירותית דיגיטלית בישראל מהמתקדמות בעולם כמתבקש ממעמדה של ישראל כמובילה טכנולוגית עולמית. מיתוג מחדש של ישראל המדגיש את המגוון התרבותי והדתי ומחזק את נרטיב החדשנות והטכנולוגיה.

כרטיסי תייר חכמים המעניקים הטבות ייחודיות וגישה זמינה לאינטרנט באתרי התיירות, בשילוב פעולות לעידוד תיירים לשתף חוויות הביקור בישראל בזמן אמת כולל שימוש בהאשטגים (#) ייעודיים לקמפיין הדיגיטלי. תמריצים לשיתוף תוכן, איתור ועידוד מיקרו –  משפיענים (ראשי קבוצות, מובילי דעת קהל, מנהיגים רוחניים ועוד).

תיכנון רובד הצילום בחוויית הביקור בישראל. הצילום המהווה מרכיב מרכזי בכל חווית תיירות בעולם. בתוך כך, נדרשים גם צעדים הקשורים במתן הטבות/פרסים למשתפי תוכן ויראלי חיובי ופיתוח כלים לעריכת תוכן ויזואלי איכותי בישראל.

יתרונות המודל המשולב של קידום תיירות לישראל בשילוב פעילות מבוססת רשתות חברתיות

עלות מול תועלת, מדובר בהשקעה נמוכה יחסית לקמפיינים תקשורתיים. תשואה כפולה כלכלית ותדמיתית: קידום התיירות בישראל יאפשר יצירת מקומות עבודה במקביל לשיפור תדמיתי. התיירות הנכנסת מהווה גורם חשוב בתעסוקה באזורי הפריפריה שנפגעו מאוד במלחמה. אמינות. מסרים אותנטיים מתיירים נתפשים כאמינים יותר מפרסום ממשלתי. תפוצה אורגנית וטבעית של תוכן חיובי ברשתות החברתיות תחזק את מעמדה התדמיתי של ישראל. חשיפה לקהלים חדשים ויצירת "רעש" חיובי ברשתות החברתיות.

סיכום

בעידן הרשתות החברתיות, שילוב תיירות נכנסת עם אסטרטגיה דיגיטלית מציע פתרון יעיל לשיקום תדמית המדינה. התוכן האותנטי המופץ על ידי תיירים מספק משקל נגד אפקטיבי לתעמולה שלילית ומאפשר בניית נרטיב חיובי המבוסס על חוויות אמיתיות. היתרון המשמעותי, טמון בשילוב בין האותנטיות של החוויה האישית והאפקט המכפיל של הרשתות החברתיות, המייצר השפעה ארוכת טווח על דעת הקהל העולמית.

יוסי פתאל

Exit mobile version