Site icon IAS

יוסי פתאל: השפעת התקיפות תהיה זניחה עד אפסית

צימר ברמת הגולן. תיירות הפנים נפגעה. צילום עירית רוזנבלום

צוות של משרד התיירות בראשות מנכ״ל המשרד, אמיר הלוי, יקיים ביום ראשון סיור עבודה בצפון, על מנת להיפגש עם התיירנים ולשמוע מהם על כל קושי או פגיעה בעסקים. במשרד התיירות יבדקו האם ואיך ניתן לסייע להם במקום שבו הדבר יידרש.

שר התיירות יריב לוין עוקב אחר מצב העסקים התיירותים בצפון ונמצא בקשר רציף עם משרד האוצר על מנת לבחון לגופו כל נזק אשר נגרם או יגרם לתיירנים בצפון.

עד כה מי שמלקקים את פצעי המתח הבטחוני בצפון הם התיירנים ברמת הגולן, שהתיירות אליו מתבססת על תיירות פנים ותיירות חינוכית. הנזק מביטולים בימים האחרונים ולקראת סוף השבוע באתרי האירוח של הגולן מוערך כבר ב-10-15 מיליון שקל.

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, יוסי פתאל, אמר היום (ה') כי "להערכתי, אם האירועים לא ידרדרו, ההשפעה של התקיפות על התיירות הנכנסת תהיה זניחה עד אפסית. מה שחשוב הוא מה שקורה בשטח ואיך הוא ישתקף בתקשורת בארץ ובחו"ל".

לדברי פתאל, בזכות הגידול המאסיבי בתיירות הנכנסת, הביטולים, אם יהיו, לא יורגשו באופן בולט. "אנשים לא מבקשים לקצר את השהייה ואין שינוי בתוכניות. הגולן זניח מבחינת תיירות נכנסת, לצערנו. אז אולי יש טיפה דאגה, כרגע יש אכן טלפונים מודאגים וככל שיחלוף השבוע, נצטרך לעבור גם את נושא העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. נקודת החוזקה היא שאנחנו בימים של ביקושים גדולים ולכן בסך הכל התיירות לא אמורה להיפגע".

עם זאת פתאל מודה ש"הכל טוב עד הטיל הראשון".

כבר לא גידול "עד המשבר הבא"

לפי נתוני משרד התיירות, חודש אפריל הסתיים ב- 408,4 אלף כניסות תיירים לעומת 349,2 אלף באפריל 2017 – עליה של 17%.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל. צילום עוזי בכר

פתאל מציין ש"אין מדובר בגידול של תנועת התיירות עד המשבר הבא כפי שהיינו רגילים. היא עולה מדרגה ונמצאת בעידן חדש. זו לא התאוששות זמנית".

עוד לפי הנתונים, המדינות המובילות בתיירות בחודש אפריל היו ארה"ב – עם 80,3 אלף תיירים עליה של  15% ועוד 8,3 אלף מקנדה – עליה של 14%, רוסיה עם 37,9 אלף – עליה של 15%, צרפת – עם 33,6 אלף תיירים – ירידה של 5%, גרמניה – 23,2 אלף – גם כן עליה של 15%, הממלכה המאוחדת – 19,6 אלף – ירידה של 13%, אוקראינה – 13 אלף – ירידה של 1%.

צמיחה נרשמה גם מהולנד ל-11,4 אלף – עליה של 30%, הודו – 9,4 אלף – עליה של 45% ויפן – 1,4 אלף עליה של 40%.

הפולנים באים

מי שהראתה זינוק מטאורי היא פולין, שהגיעה ל-17,7 אלף תיירים, המהווים עליה של  146%.

לדברי פתאל, אין ספק שהתמריץ של משרד התיירות, עשה את השינוי בתיירות מפולין. "המבחן יהיה אחרי שהתמרוץ ייפסק. אבל בינתיים ישראל עלתה על המפה בשוק הזה והטיסות מלאות בתיירים והישראלים הם מיעוט". אמנם, לדבריו, מדובר בתיירות שלא מבזבזת הרבה, אבל המצב הכלכלי של פולין משתפר והיא משתלבת באיחוד האירופי "והדברים מתחברים".

תיירים סינים בירדנית. העליה התמתנה. צילום משרד התיירות

שוק חשוב נוסף לתיירות הנכנסת הוא השוק הסיני. מסין נרשמו באפריל 2018 9,7 אלף תיירים, עליה של 24%. זו עליה צנועה-יחסית לתחילת הטיסות בין בייג'ינג לישראל ותוספת הטיסות של היינאן איירליינס ליעדים נוספים בסין.

פתאל מעריך שהביקור החשוב של ג'ק מא, מייסד ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא בישראל בשבוע שעבר, יחזיר את התיירות מסין לנתיב הצמיחה כפי שהיה טרם אינתיפדת הסכינים.

ככלל, פתאל סבור שכל מה שמתרחש כיום בעולם, מהעימותים עם איראן, דרך עליית מחיר הדלק, ועד מלחמות הסחר של ארה"ב – הוא לטובת ישראל, כי "הבלגן הוא בכל העולם ואם בעבר אנחנו היינו המצורעים היחידים, בעידן של חוסר ודאות פוליטית ובטחונית בעולם, אנחנו מהווים שורה זניחה בשולי העיתונים".

Exit mobile version