Site icon IAS

טורקיה על מסלול ההמראה: 32 מיליון תיירים ונמל תעופה חדש

ריזורט באנטליה. התיירות התאוששה אחרי המשבר הפוליטי עם רוסיה. צילום Depositphotos

נראה שטורקיה השאירה מאחוריה את השפל בתיירות: בין ינואר לספטמבר רשמה טורקיה 32 מיליון כניסות של תיירים, המהווים עלייה של 23% לעומת 2017. אלה צפויים לאפשר לה להגיע ליעד של 40 מיליון תיירים בשנת 2018 ולהופכה לשנת שיא. בתוספת של אזרחים טורקים המתגוררים בחו"ל מגיע המספר ל-37 מיליון.

ברבעון השלישי של השנה נרשמו בטורקיה 18.8 מיליון תיירים – עלייה של 12.7% לעומת הרבעון השלישי ב-2017.

לדברי שר התיירות הטורקי, אל תיירי ה"בטן גב" חובבי השמש והחול, הצטרפו גם תיירי תרבות שחזרו לתייר ברחבי טורקיה. מירב התיירים לטורקיה הגיעו מרוסיה – 5.12 מיליון, אחריהם הגרמנים עם 3.6 מיליון מבקרים ואחריהם האנגלים, הבולגרים והאיראנים.

העיר המובילה בתיירות בתקופה זו היתה אנטליה עם קרוב ל-11 מיליון מבקרים ואחריה איסטנבול עם 10.1 מיליון.

דווקא מישראל נרשמה עלייה צנועה בחודש ספטמבר, וכבר דווח שהישראלים העמידו את יוון ואייה במקום הראשון לבילוי בחגי תשרי.  לפי נתוני משרד התרבות והתיירות הטורקי, לטורקיה הגיעו בספטמבר 49.462 ישראלים לעומת 48.245 בספטמבר 2017 – גידול של 3.25%. לעומת זאת, בחודשים ינואר-ספטמבר 2018 הגיעו לטורקיה 349.462 ישראלים לעומת 304.5 באותה תקופה ב-2017, המהווים עלייה של כ-15%.

התיירות בטורקיה הכניסה בתקופה הזו 11.5 מיליארד דולר, המהווים עלייה של אחוז אחד לעומת השנה הקודמת ו-81% ממנה היתה הכנסה מתיירים מחו"ל. ההכנסה הממוצעת מתייר עומדת על 612 דולר ועיקר ההוצאה של התיירים מתמקדת במזון ומשקאות, לינה ותחבורה.

אולם, בנוסף, תיירים הוציאו קרוב למיליארד דולר על נעליים וביגוד ו-354 מיליון דולר על מזכרות ועוד 23.9 מיליון דולר על שטיחים ומרבדים.

הסיבה העיקרית שמסרו התיירים לביקורם בטורקיה היה לטייל – בידור, ספורט  ופעילות תרבותית  (57.5%) – ואחר כך ביקורי קרובים וחברים – כ-10%. אחד מענפי התיירות החזקים בטורקיה היא התיירות הרפואית. בשנת 2017 הגיעו לטורקיה לצרכים רפואיים כ-433 אלף איש, המהווים עלייה של 62% לעומת 2013 והשנה אמורה התמורה מתיירות זו להגיע ל-1.5 מיליארד דולר. כידוע, גם ישראל מחזרת אחר התיירות הרפואית והסדירה אותה לאחרונה בחוק.

טקס הפתיחה של שדה התעופה באיסטנבול. יותר מ-5000 איש. צילום iGA

שדה התעופה החדש של איסטנבול נחנך השבוע

ואילו השבוע, ב-29 באוקטובר, הושקה הטיסה הראשונה משדה התעופה החדש באיסטנבול לאנקרה במטוס בואינג 777 רחב גוף של טורקיש איירליינס.  השדה החדש ישמש כביתה של חברת התעופה הלאומית של טורקיה וימצב את איסטנבול בתור בירת תעופה ותיירות עולמית. לשדה התעופה, הממוקם באופן אסטרטגי בצומת שבין מזרח ומערב, פוטנציאל אדיר בעבור טורקיש איירליינס ותעשיית התעופה הגלובלית וישמש למעלה מ-200 מיליון נוסעים מדי שנה עם השלמת בנייתו.

השדה מתפרס על פני שטח של מעל 76 מיליון מטרים רבועים, כאשר השלב הראשון של שדה התעופה ישרת 90 מיליון נוסעים. ההערכות על העלות הכוללת בניית הפרויקט המונומטלי נעות בין 11 ל-51 מיליארד יורו.

הנשיא ארדואן ורעייתו חונכים של שדה התעופה החדש של איסטנבול. צילום יח"צ

שדה התעופה החדש, שעורר ציפיות רבות, הושק ביום היווסדה ה-95 של הרפובליקה הטורקית במהלך טקס חגיגי במעמד הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן, שגם חשף את שמו – "שדה התעופה של איסטנבול" (Istanbul Airport). נוסעי הטיסה הראשונה של טורקיש אירליינס שנחתה בשדה החדש זכו לכרטיסי טיסה למזכרת.

בשלב הראשון, עם פתיחתו הרשמית של השדה, תפעיל טורקיש איירליינס באמצעותו מספר מצומצם של טיסות ליעדים מקומיים ובינלאומיים, בעוד שלוח הטיסות הקיים ימשיך לפעול כסדרו משדה התעופה אטאטורק באיסטנבול. טיסות חדשות יתווספו ויופעלו מהשדה החדש לאנקרה, אנטליה, איזמיר, אזרבייג'ן (באקו) ולצפון קפריסין עד ה-30 בדצמבר. בהמשך, על פי התכנון, החל מה-31 בדצמבר יעברו כל הטיסות משדה התעופה אטאטורק לשדה התעופה של איסטנבול.

פרויקט הענק יושק בארבעה שלבים, כאשר השלב הסופי יושלם בשנת 2028. בסך הכל, המתחם ישתרע על שטח של 76.5 קמ"ר, עם שישה מסלולים, ארבעה טרמינלים ו-233 מקומות חניה למטוסים, עם יכולת לשרת עד 200 מיליון נוסעים בשנה עם יותר מ-500 עמדות צ'ק-אין ו-225,000 עובדים. עם השלמת השלב הסופי, הוא יכלול משרדים, בתי מגורים, מלונות, מרכז בריאות, מבני תרבות ואמנות, קניון, חנויות מעצבים, מרכז כנסים EXPO ומתקנים לפגישות ואימונים. בשדה החדש יפעל הקומפלקס הגדול בעולם של דיוטי פרי, בהיקף של 53,000 מ"ר, כולל חנויות יוקרה לצד בזאר טורקי.

דיילות טורקיש איירליינס בשדה התעופה החדש של איסטנבול. צילום יח"צ

עד סוף השנה, צפויים 2,000 מטוסים לעבור דרך שדה התעופה בכל יום ליותר מ-350 יעדים על ידי למעלה מ-250 חברות תעופה.

הפרויקט נבנה על ידי קונסורציום של חמישה קבלנים ושמו iGA ויופעל במודל של Build-Operating-Transfer – BOT – שיטה של שותפות ציבורית-פרטית למימון פרויקט, לפיו גוף פרטי מקבל זיכיון כדי לממן, לתכנן, לבנות ולהפעיל מתקן ציבורי לתקופה קצובה.

הקונסורציום זכה במכרז לאחר שהציע 25 מיליארד דולר עבור הזכות לבנות ולהפעיל את המתקן במשך 25 שנים. את השלב הראשון בהשקעה של כ-6 מיליארד דולר, מימן התאגיד מהלוואות.

"בעוד שדה התעופה איסטנבול הוא הרכזת החדשה של טורקיש איירליינס, יש לנו גם התעניינות משמעותית מצד חברות תעופה אחרות על האפשרויות של השקת קווים ותדירות טיסות נוספות, במיוחד בשל קלות הגישה שנוצרה בזכות העלייה הדרמטית בזמינות סלוטים – בתוך 16 חודשים יהיה לנו מסלול שלישי, שיכפיל את הקיבולת האווירית לעומת שדה התעופה הקיים", אמר קאדרי סמסולו, מנכ"ל iGA בראיון ביום הפתיחה.

הוא הוסיף כי מאחר ושדה התעופה של איסטנבול הוא השדה הראשון שנבנה לחלוטין מהתחלה במאה ה-21, הוא נהנה מהטכנולוגיות הטובות ביותר, חוויית נוסעים יעילה במיוחד ומייצג חממה טכנולוגית עולמית בפני עצמה.

Exit mobile version