Site icon IAS

חבל אילות לנתניהו: שקול את ההחלטה לסגור את שדה דב

שדה התעופה דב בתל אביב צפוי להפסיק את פעילות הטיסות האזרחיות, בעוד פחות משנה, ללא חלופה. בעוד שחלק משמעותי של הדיון דן (ובצדק) בקשיים הרבים שייגרמו לתושבי העיר אילת, והעיר נמצאת בקדמת השיח התקשורתי והציבורי בנושא – הרי שתושבי חבל ארץ שלם, המשתרע על 13% משטחה של מדינת ישראל, צפויים לסבול גם הם ממש באותה המידה. כך טוענים במועצה האזורית חבל אילות-ערבה דרומית, בה מתגוררים כמה אלפי תושבים בעשרה קיבוצים ובשני יישובים קהילתיים.

בחזית המאבק ניצבים ראש העיר אילת ותושביה, וחבל אילות – על ההנהגה והתושבים – מתגייס ומצטרף ליוזמות השונות העולות בעיר הדרומית, לא רק בגלל היות האזור מרוחק מכל מקום יישוב כולל אילת (יחסית), אלא גם, בין השאר, בהיעדר לאזור משקל אלקטורלי ברמה הלאומית.

עם כל זאת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת, לא מוותר ולפני ימים אחדים שיגר מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניסיון נוסף להבהיר את כובד ההחלטה ומשמעותה. במכתבו התייחס ד"ר גינת לנזקים בטווח המיידי והרחוק שייגרמו לתושבים במועצה, החל בקשיי התניידות של סטודנטים ותיירים ועד לחולים אונקולוגיים ואנשי רפואה.

טיול אופניים בקיבוץ קטורה. אזור פריפיאלי בלי השפעה פוליטית. צילום מאתר קרן קולות קטורה

החלטה שתסיג את הערבה הדרומית עשרות שנים לאחור

במכתבו כותב ד"ר גינת כי אילת והערבה הדרומית, חבל הארץ הדרומי ביותר, הפריפרילי ביותר – נחשב בשביל רוב המדינה בדרך לאילת ובאתרי נופש, "אבל בשביל עשרות אלפי אנשים, מדובר בבית ובחיים שלמים המתקיימים על הגבול המרוחק ביותר של מדינת ישראל, למרות הקשיים הרבים . עם הזמן והקידמה, נמצאו לתושבים דרכים לקיום בסיסי, גם אם רחוקים באיכותם מאלה להם זוכים תושבי המרכז – שירותי רפואה איכותיים, מוסדות לימודים גבוהים ועוד הפכו נגישים מעט יותר, בזכות האפשרות להגיע אליהם בטיסה ישירה וקצרה יחסית. לסגירת שדה-דב השלכות ברורות ידועות ומשמעותן אחת – הסגת הערבה הדרומית, על כל תושביה, עשרות שנים אחורה".

אירוע קהילתי אזורי בסוכות בחבל אילות-הערבה הדרומית

ד"ר גינת טוען כי שירותי הרפואה בערבה, הלוקים בחסר מלכתחילה, ייפגעו פי כמה עקב קשיי הגעה של אנשי רפואה לאזור, כך גם סטודנטים הלומדים באוניברסיטת תל-אביב ובמוסדות הגבוהים בתל-אביב רבתי, יימצאו עצמם ללא פיתרון תעבורתי נאות. פגישות עבודה המתקיימות בגוש-דן, ביקורי חולים, ביקורי משפחה – כל אלה ייוותרו ללא מענה. "מדובר באחריות כבדה מדי, שאסור למקבלי החלטות לקחת על עצמם בקלות ראש. תהיה זו בכייה לדורות, ולא תועיל לנו העובדה שנבוא בעוד עשר שנים, מפריפריה חולה וכושלת, ובידינו השלט 'אמרנו לכם'".

לדבריו, הם לא לבד בביקורת על המהלך של סגירת שדה התעופה בתל אביב: כ- 70 חברי כנסת, בעלי מקצועות רלוונטיים הבקיאים במהלך ובתוצאותיו החמורות לטווח הקצר ובעיקר הארוך, ראשי הרשויות המעורבות, תושבי המרכז העושים שימוש תדיר בשירותי שדה התעופה דב-הוז, גורמי תיירות פנים וחוץ, אנשי רפואה העושים דרכם לטפל בתושבי הדרום ובחזרה – כל אלה ועוד רבים מתריעים נגד סגירת השדה כבר זמן רב, ולא בכדי. "לאור העובדה שהשיקול המרכזי בעד סגירת השדה הינו כלכלי גרידא ואינו נוגע לטובת הציבור, ולנוכח קיומן של תוכניות חלופיות פרקטיות, שהוגשו על ידי גורמים שונים, כמו עיריית ת"א, הוועדה הציבורית לעניינו של שדה-דב ועוד, יש לשאול – מהי ההצדקה למהלך כזה, שפוגע בפריפריה הרחוקה פגיעה קשה?"

לסיכום, פונה מועצת חבל אילות-ערבה דרומית אל ראש הממשלה בבקשה לשוב ולשקול את ההחלטה לסגור את שדה דב.

כתבה קודמת: צוות השרים בראשות נתניהו החליט ששדה דב יפונה

Exit mobile version