Site icon IAS

ועדת הכלכלה פועלת לסגור פרצות ב"חוק טיבי"  

נתב"ג (צילום: עוזי בכר)

נתב"ג. הצעת החוק נועדה להטיב עם הצרכנים. צילום: עוזי בכר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ אחמד טיבי ואוסאמה סעדי לתקן את חוק שירותי תעופה, המכונה "חוק טיבי", העוסק במתן פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. ההצעה נועדה לתקן את החוק שיזם ח"כ טיבי ואושר לפני כ-5 שנים, שמסדיר את הפיצוי והסיוע להם זכאי נוסע שטיסתו בוטלה או עוכבה. בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה, הסביר ח"כ טיבי כי מדובר באחד החוקים הצרכניים ביותר, שאף הביא לירידה משמעותית במספר הטיסות שעוכבו או בוטלו. עם זאת, חברות התעופה מנצלות פרצות בחוק ומכרטסות רק 24 שעות לפני הטיסה ופוגעות ביכולת של הצרכנים לתבוע פיצוי ולכן הוא מציע לתקן את החוק. היו"ר, ח"כ איתן כבל, שקיים ישיבות רבות כדי לקדם את ההצעה – למרות התנגדות עזה מצד חברות התעופה – הבהיר בישיבות הקודמות שהצעת החוק נועדה להטיב עם הצרכנים.

בדיון היום עסקה הוועדה, בין היתר, בהצעה להוסיף סעיף הקובע במפורש כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תמונה לאחראית על אכיפת החוק. זאת בניגוד למצב כיום, לפיו אין רגולטור שתפקידו לפקח על יישום החוק והאכיפה נעשית באמצעות הגשת תביעות פיצוי, לדוגמה, על ידי נוסעים נוספים שנפגעו.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וישנטוק טירי, אמרה כי כיום לרשות יש קושי לבצע את האכיפה. לדבריה, הרשות כבר פנתה למשרד האוצר בבקשה לקבל תוספת של חמישה חוקרים, תוספת של עו"ד וכן נציג בחצי מישרה שיטפל בפניות הציבור.

ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה בדיון כי באה "לפרגן לח"כ טיבי בפעם הראשונה ובתקווה שלא האחרונה", וסיפרה כי בזכות "חוק טיבי" הגישה תביעה נגד חברת תעופה שטיסתה אחרה ב-8 שעות וזכתה לפיצוי. לדבריה, כדי שלציבור תהיה יכולת לדעת איזו חברה אינה עומדת בזמנים, יש צורך בגוף שיפרסם נתונים בצורה מרוכזת. נציגי חברות התעופה, הישראליות והזרות, טענו כי הגורם המפקח צריך להיות משרד התחבורה. לטענתן הוא זה שיוכל לבצע אכיפה טובה יותר מהרשות להגנת הצרכן על חברות תעופה זרות, שחלקן טוענות שאינן כפופות לחוק. עם זאת, הצעתם העלתה חשש מפגיעה במדיניות השמים הפתוחים וחברי הכנסת דחו אותה וקיבלו את ההצעה להטיל את האחריות על הרשות להגנת הצרכן. עוד הוחלט כי נושא האחריות יידון שוב לעומק בעת הכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית.

לוח טיסות בטרמינל 1. נוסעים רבים לא מודעים לזכויותיהם צילום עירית רוזנבלום

למסור לנוסע את הכרטיס תוך 72 שעות ממועד התשלום

בדיון הקודם אישרה הוועדה את הסעיפים שימנעו מחברות התעופה לפגוע ביכולת של הצרכנים לתבוע פיצוי במסגרת "חוק טיבי". כיום קובע החוק כי החברות חייבות לתת לנוסעים שירותי סיוע במקרה של עיכוב בטיסה, שירותי לינה במקרים של עיכוב ממושך בשעות הלילה ואפילו החזר של עלות הכרטיס ופיצוי כספי נוסף במקרה של ביטול טיסה. עם זאת, בישיבות הקודמות הסביר ח"כ טיבי שנוסעים רבים התלוננו על כך שהחברות נהגו לבצע את הכרטוס סמוך מאוד למועד הטיסה, כך שלעיתים מועד הטיסה הרשום בכרטיס לא תאם למועד הטיסה בעת ההזמנה והלקוח לא היה זכאי להטבות, שכן למעשה לא מדובר בעיכוב.

לכן אישרה היום הוועדה תיקון המחייב את החברות השונות למסור את כרטיס הטיסה לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה, ובמקרים בהם ההזמנה עצמה בוצעה פחות מ-14 יום לפני הטיסה – יימסר הכרטיס תוך 72 שעות ממועד התשלום או אישור ההזמנה ומתן אמצעי תשלום. עוד אושר היום, כי במקרה שהחברות לא ינהגו כך, רשאי בית המשפט לפסוק פיצויים לדוגמה, ללא הוכחת נזק, של עד 10,000 שקלים לטובת הצרכן.

בעיה נוספת שעלתה בישיבות הקודמות נגעה לכך שנוסעים רבים לא מודעים לזכויותיהם. כיום חייבות חברות התעופה והתיירות לידע את הנוסעים בדבר הזכויות לסיוע ופיצוי, בהתאם למקרים השונים של עיכוב או ביטול טיסה, הן בעת רכישת הכרטיס והן באתר האינטרנט שלהן. אולם לנוכח העובדה שבשעת המקרה מרבית הנוסעים לא מודעים לזכויותיהם, אישרה הוועדה תיקון שמחייב את חברות התעופה למסור את המידע על הזכויות פעם נוספת, סמוך למקרה של עיכוב או ביטול טיסה במקרה שהתרחש.

Exit mobile version