Site icon IAS

התחזקות הדולר בזירה הגלובלית גוררת לפיחות השקל

"התחזקות הדולר בזירה הגלובלית גוררת לפיחות השקל", טוען יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות. לדבריו, "הביקוש לדולר אל מול המטבעות המרכזיים ובראשם הליש"ט, האירו, היואן הסיני, היאן היפני, הפר"ש והדולר הקנדי תרמו במהלך השבוע החולף להתחזקות הדולר בזירה הגלובלית. הציפייה הגוברת לעלייה בריבית הדולר לצד הבחירות הקרבות בארה"ב תומכים בפוטנציאל הביקוש לדולר ובהתחזקותו".

התחזקותו של השקל פוגעת ביצואנים הישראלים, ביניהם גם כל העוסקים בתחום התיירות הנכנסת. כך קרה, למשל, שבשנת 2014 קרא שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת, לנגידת בנק ישראל לקבע את שער הדולר ולהגן על היצואנים ותעשיית התיירות הנכנסת מהתחזקות השקל שהתעצמה באותה התקופה ונמשכה בשנת 2015 וברבעונים הראשונים של 2016. לטענתו, "השחיקה המתמשכת בשער החליפין הריאלי מובילה לפגיעה קשה בתיירות הנכנסת".

תנודתיות שערי המטבעות

באופן טבעי תקדם תעשיית התיירות הנכנסת את הליך החלשות השקל מול הדולר (וגם מול היורו) בברכה, במיוחד על רקע העובדה שהתיירות הנכנסת קופאת על שמריה ולא גדלה במספרים הדרושים. אבל לפעול בתבונה כלכלית נמשכת בגלל התנודתיות הרבה בשערי המטבעות, כפי שהתרחש ביום שישי שחלף, כאשר הדולר התחזק בשיעור של 0.34% ושערו היציג נקבע על 3.84 שקלים ולעומתו היורו נחלש מול השקל בשיעור של 0.46% ושערו היציג נקבע על 4.18 שקלים. כמו כן אסור להתעלם מהנתונים שפרסם בנק ישראל שלפיו מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-28/8/16, ועד ל-23/9/16, התחזק השקל מול הדולר ב-0.2%. בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי נרשם ייסוף של 0.3%. ב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף אפקטיבי של 4.9%.

מדינה ישראל קטנה עם נתונים כלכליים שהרבה מאד אירופאים מתקנאים בה. אבל, הכלכלה הישראלית הנוכחית תלויה במצב הכלכלי העולמי וביכולת של הצרכנים בחו"ל לרכוש תוצרת כחול-לבן כולל כמובן להגיע לביקור בישראל, לטייל בה וללון במלונותיה. כ-30% מהייצוא שלנו הוא לאירופה (רוב העסקאות במטבע דולרי) והמצב שם משפיע עלינו, עוד כ30% (אולי יותר) לארה"ב  ושאר הייצוא מתחלק באופן שונה בין מדינות בעולם. 

על פי נתוני סחר החוץ, ביולי-אוגוסט התיירות הנכנסת מתקשה להתאושש, ובינואר-אוגוסט היה מספר כניסות התיירים נמוך בכ-3% ממספרן בתקופה המקבילה אשתקד. כך שהתחזקות הדולר מול השקל יכולה לתרום רבות לשיפור הפדיון מהתיירות הנכנסת. 

ואכן, התחזקות הדולר רושמת לאחרונה שיאים כאשר הדולר רשם שיא של 31 שנים אל מול הליש"ט ורמת קיצון של 6 השנים האחרונות אל מול היואן הסיני אשר צלל אמש לרמת 3.7882 יואן לדולר. אבל פריימן לא שוכח לציין, כי מדובר בטווח קצר. "להערכתנו טרם מוצה פוטנציאל החלשות היאן היפני, האירו, הליש"ט והפר"ש, דבר התומך במבט לטווח הקצר בפוטנציאל התחזקות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים", הוא מסביר.

בלימת מהלך של פיחות משמעותי

להערכתו, "כפי שפירטנו רבות בחודשים האחרונים בזירה המקומית, הצע דולרים מצד משקיעים זרים (FDI) לצד היצואנים צפוי לאתגר מהלך פיחות הדולר בתחום 3.86-3.88 שקלים לדולר. אבל, לדעתנו, פוטנציאל פיחות השקל מוגבל בתנועה בתחום רמות הקיצון של החצי הראשון של השנה. להערכתנו פיחות השקל לעבר רמת ה 3.90 שקלים לדולר ויותר יפגוש מוכרי מט"ח רבים. ההיצע המשמעותי הצפוי מצד יצואנים השבים מחופשה ממושכת והנדרשים לגידור חשיפות מטבעיות לקראת שנת הכספים הקרובה צפוי לבלום בימים הקרובים מהלך של פיחות משמעותי.

"ראוי לציין כי פיחות חד בשער השקל מזמן ליצואנים רמות שערים נוחות לגידור תמורות היצוא העתידיות. במבט לעבר רמות הקיצון של השער היציג של הדולר במהלך שנת 2016, נמצא, כי הדולר נבלם בתקופות השונות בתחום 3.89 – 3.9850 שקלים לדולר. פעילות סוף/תחילת החודש הקלנדרי צפויה לתרום בטווח המידי להיצע המט"ח. להערכתנו בראיה לטווח הארוך לשקל פוטנציאל התחזקות משמעותי".

 

Exit mobile version