Site icon IAS

התאחדות משרדי הנסיעות דוחה את טענת הממונה על ההגבלים העסקיים

"התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי תיירות מופתעת ביותר מכוונת הממונה להטיל קנס מינהלי על ההתאחדות ומשרדי הנסיעות אמסלם ודיזנהאוז, בשל קיומם של כללי אתיקה ארכאיים בתקנון, שלא זו בלבד שאושרו בעבר על ידי הממונה על הגבלים עסקיים עצמו, אלא גם שהרשות בחנה שוב במהלך השנים ולא מצאה בהם כל קושי. החלטת הממונה תמוהה במיוחד, כאשר כללים אלה לא נאכפו מעולם וההתאחדות אף החליטה ביוזמתה, ולפני כל פנייה מהרשות, לבטלם. ההתאחדות דוחה כל טענה כי היא או מי מטעמה, נהגו שלא כשורה, ואינה מוכנה להטלת כל חבות בעניין זה".

כך נמסר היום בתגובת ההתאחדות על כוונתה של הממונה על הגבלים עסקיים, שנמסרה אתמול, להטיל עיצומים כספיים על התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, סוכנויות הנסיעות אמסלם תיירות ונופש ודיזנהאוז בי.טי.סי. ולנושאי משרה בהתאחדות ובסוכנויות ושהיא שוקלת לקבוע, כי ההתאחדות קבעה קו פעולה של איגוד עסקי, שהגביל את התחרות על העסקת עובדי סוכנויות נסיעות.

לדברי הממונה, קו הפעולה עולה לכאורה כדי הסדר כובל אסור. הממונה שוקלת לקבוע, כי גם אמסלם ודיזנהאוז הצטרפו להסדר. עוד הודיעה הממונה, כי היא שוקלת להטיל עיצומים כספיים וכן עיצומים אישיים על נושאי משרה הן בהתאחדות והן בסוכנויות בגין היותם צד להסדר כובל אסור. הטלת העיצום כפופה לשימוע.

מדובר בכוונה להטיל עיצום כספי בסך 126 אלף שקל על התאחדות סוכני הנסיעות, של כמיליון שקל על חברת אמסלם ושל 720 אלף שקל על חברת דיזנהאוז בי.טי.סי. כמו כן, נבדקת הטלת עיצומים אישיים על נושאי משרה הן בהתאחדות הן בסוכנויות, בסך של כ-155-140 אלף שקל.

"כללי האתיקה" בהתאחדות

במוקד הפרשה פעולות בהן נקטה ההתאחדות במטרה לאכוף "כללי אתיקה" שהיו קבועים אז בתקנון ההתאחדות, אשר אסרו על שידול עובדים של מתחרים החברים בהתאחדות ועל ניהול מו"מ עמם ללא הסכמת המעסיק הנוכחי שלהם. פעולות האכיפה של כללי האתיקה שנקטה ההתאחדות נערכו על רקע תלונות שהגישו אמסלם ודיזנהאוז על תלמה נסיעות ותיירות בע"מ ("תלמה"), המתחרה בהן, על כי תלמה הפרה את כללי האתיקה ובפרט את הכללים האוסרים על שידול עובדים ועל פנייה ללקוחות. בעקבות זאת, הוקמה תת וועדה לאתיקה לבירור הנושא אשר ערכה בירורים שונים, ובסופו של דבר המליצה לוועד ההתאחדות להשהות את חברותה של תלמה בהתאחדות – המלצה שלא התקבלה בסופו של ההליך.

הוראות תקנון ההתאחדות שאסרו על שידול עובדים, יחד עם הסנקציות הצפויות למי שהפר אותן (לרבות סילוק מההתאחדות שמשמעותו, בין היתר, מניעת גישה למכרזים), עלו, לכאורה, כדי קו פעולה שקבע איגוד עסקי לחבריו, העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים שבין חברי האיגוד.

הוראה נוספת בתקנון אסרה על ביצוע פניה ללקוחות פוטנציאליים מסוימים באמצעות עובד אשר פרש או פוטר מהעבודה אצל חבר עמותה מתחרה. כך, לכאורה, נמנע מעובדים להציע למעסיקים פוטנציאליים ליהנות מהקשרים שפיתחו במהלך עבודתם עם לקוחות אותם שירתו. זאת ועוד, קו הפעולה צפוי היה להביא לכך שכל הסכמי ההעסקה יקבעו הוראות המונעות מהעובד לפנות ללקוחות גם במקרה שיבקש להקים סוכנות נסיעות חדשה בעצמו. על כן, גם הוראה זו בתקנון עלולה היתה לפגוע בתחרות בין סוכנויות הנסיעות על העסקתם של סוכני נסיעות ואף להקים חסם כניסה לענף.

החלטת הממונה כפופה לשימוע

בתגובת התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות נאמר עוד כי "ההתאחדות מצרה על כך, שבמקום לציין לחיוב את התנהלות ההתאחדות במקרה זה, בוחרת הרשות לבזבז את משאביה, ואת משאבי ההתאחדות וסוכני הנסיעות, בהליך משפטי בגין עניין זה, שאין בו כל פגיעה בציבור או אינטרס ציבורי. ההתאחדות משוכנעת כי תעבור גם משוכה זו בהצלחה, וכי בעקבות הליך השימוע תיווכח הממונה בצדקת טענתיה ותסיים את ההליך. ההתאחדות תוסיף לעמוד על המשמר מפני פגיעות אמיתיות בסוכנים ובציבור כולו כתוצאה מפעולות גורמי הענק הפועלים באין מפריע במשק התעופה".

 

Exit mobile version