Site icon IAS

השפעות פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי

ברוב של כ-52% החליטו אזרחי בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי. ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון התפטר מתפקידו והוא אמור לפרוש באוקטובר השנה. השווקים הפיננסים בעולם הגיבו בנפילות גדולות; הפאונד צולל ונחלש; מחיר הנפט עלה מעל 50 דולר לחבית; בצרפת נפתחה שביתת פקחי טיסה ועמיתיהם בפורטוגל ובאיטליה מתכננים לשבות גם הם; השמים הפתוחים לגבי כמה חברות כמו איזי ג'ט מתקדרים; לא ברור מה יהיה גורל 4 מיליון אזרחים ממדינות האיחוד המתגוררים בבריטניה וגורל אזרחים בריטים המתגוררים במדינות האיחוד, באיירבוס החלו לעשות שיעורי בית לקראת העתיד המעורפל; המלונאים בבריטניה שמחים על החלשות הפאונד והמלונאים האירופים חוששים מאותה הסיבה.

ההשלכות

ההשלכות של כל ההתרחשויות האלה על תעשיית התיירות והתעופה עמוקות ואם הם תמשכנה השפעתם תגרום לשינויים מרחיקי לכת בתנועת התיירים העולמית ולהשפעה גדולה על מאזני הרווח וההפסד של חברות התעשייה. אבל, לפי סעיף 50 של האיחוד האירופי, הדן בהליכי פרישת מדינה מהאיחוד, פרישתה של בריטניה מהאיחוד תמשך שנתיים לפחות ועד אז היא חייבת להמשיך לפעול על פי כללי האיחוד האירופי, מלבד אי השתתפות בקבלת ההחלטות באיחוד. פסק זמן כזה יכול ליישר את ההדורים ולבטל הרבה מתופעות הפאניקה הראשוניות של הברקזיט.

יחד עם זאת מסביר ניר חצב, אנליסט אירופה באופנהיימר, כי: "תגובת השווקים הפיננסיים לא מותירה מקום לספק ומלמדת על צפי, כי המהלך יפגע משמעותית בכלכלה הבריטית במיוחד, אך גם בשאר מדינות אירופה. הפאונד מאבד כ-10% מול הדולר לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1985!, וכ-6% מול האירו. החוזים העתידיים מלמדים על צפי לירידה של כ-9% ב-FTSE100  ושל כ-5% ב-S&P500 האמריקני. במקביל, נרשמת בריחת משקיעים לנכסים שנתפסים כ"מלקטי בטוחה" ("Safe Havens"), דוגמת אג"ח ממשלתיות בארה"ב, גרמניה, שוויץ ויפן, כאשר גם היין היפני עולה בכ-6% והזהב עולה בכ-8%, שני נכסים עם תפיסת סיכון נמוכה במיוחד, נהנים מביקושים עצומים".

ההשפעות על השווקים הפיננסיים

לברקזיט ישנן השפעות על השווקים הפיננסיים. מסביר חצב מאופנהיימר:  "את ההשפעות על השווקים הפיננסיים  ניתן לראות כבר עכשיו והיא באה לידי ביטוי בצניחה של הפאונד, ירידה חדה בשווקי המניות ועליית תשואות בבריטניה. לתנודות אלו יש השפעות משמעותיות, בין השאר על המדיניות המוניטארית והפיסקאלית בבריטניה. כאמור, ישנה מנגד תנועה לכיוון נכסים עם תפיסת סיכון נמוכה, שנהנים מביקושים גבוהים מצד משקיעים המחפשים מקום להתגונן עד יעבור זעם. השוק אומר Risk Off, ובאגרסיביות".

חצב מציין, כי "האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של בריטניה, והיא מייצאת כחצי טריליון פאונד בשנה בשירותים ומוצרים לאיחוד. יציאת בריטניה מהאיחוד תגרור הסכם סחר חדש בין הצדדים, שבוודאות יוביל למכסים והיטלים חדשים על מסחר בין הצדדים ולכן, גם צפוי לפגוע בייצוא הבריטי לאיחוד. ההערכות הן כי בריטניה תפלוט כ-3 מיליון משרות בתחום המסחר בלבד בעקבות המהלך. למספר זה יש להוסיף את האזהרות של חברות תעשייתיות רבות, דוגמת איירבוס, סימנס ו-BMW, שהודיעו כי יציאת בריטניה מהאיחוד תשפיע משמעותית על ההיקף ההשקעות שלהן בבריטניה ובנוסף, עלולה גם לגרום לקיצוץ בכוח האדם המועסק במדינה.

"השפעה נוספת צפויה להגיע מסקטור הפיננסים, כאשר גם במקרה זה ישנן אינדיקציות רבות לגל פיטורים בבריטניה במקרה של יציאה, מצד בנקים גדולים דוגמת HSBC, דויטשה בנק ואחרים. לבריטניה יש גרעון של כ-5% בחשבון השוטף, מה שאומר שהיא מייבאת הרבה יותר ממה שהיא מייצאת. לכן, גם היבואניות הגדולות לבריטניה צפויות להיפגע מהעזיבה והכוונה פה היא בראש ובראשונה לשאר מדינות האיחוד האירופי – גרמניה בעיקר, אבל גם צרפת, איטליה, ספרד ועוד".

פגיעה תדמיתית של האיחוד האירופי

"הפגיעה התדמיתית שחטף האיחוד האירופי, שכעת מאבד את חברות הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת", טוען חצב, "במידה מסוימת, מדובר במכה קשה ללגיטימיות של האיחוד האירופי. החשש הגדול הוא כמובן שמדינות נוספות, שאינן רוות נחת מהחברות באיחוד האירופי או בגוש האירו, ילכו בדרכה של בריטניה. מועמדת אפשרית היא איטליה, שנאבקת עם שיעורי אבטלה גבוהים וחובות עצומים. במקרה של איטליה, היציאה היא מורכבת הרבה יותר, שכן היא כידוע חלק מגוש האירו וצריכה עקרונית לאמץ מחדש מטבע משלה. במידה וכלכלת בריטניה תעבור בשלום יחסי את היציאה מהאיחוד, איטליה, ואולי גם מדינות נוספות, עשויות לשקול מהלך דומה ברצינות".

יציאה איטית מהאיחוד

לסיכום מסביר חצב, כי "בריטניה לא יוצאת מהאיחוד האירופי מחר בבוקר. שני הצדדים ייכנסו עכשיו למו"מ ארוך, שעשוי לארוך שנתיים ואפילו יותר, שמטרתו גיבוש תנאי יציאה, כולל הסכם סחר חדש. עם זאת, את השוק זה כמובן לא מעניין והוא מתמחר כבר היום את ההשפעות ארוכות הטווח של התהליך. בנוגע לכלכלה הבריטית, היא נכנסת עכשיו לתקופת אי וודאות גדולה מאוד. צריך יהיה לראות כיצד יגיבו החברות הבריטיות (והחברות הבינלאומיות הפועלות בבריטניה) להחלטה לצאת מהאיחוד, כאשר החשש הוא שהם יקפיאו השקעות עד שיקבלו רמזים בנוגע לאייך תראה בריטניה ביום שאחרי". 

אלדד תמיר מנכ״ל תמיר פישמן אומר בתגובה על הברקזיט, כי "הברקזיט הפתיעה את העולם כולו , בניגוד לתחזיות ולסקרים. תהליך היציאה של בריטניה  מאירופה הוא איטי  ויעשה דרך הסדרים חדשים לאורך שנים . ההשפעה על הכלכלה העולמית היא שולית, והנפגעת  העיקרית היא בריטניה. מומלץ  לא לעשות מהלכים  ושינויים בזמן כזה של פאניקה. נפילות השערים האלו במניות הם הזדמנות . ההיסטוריה מראה לנו כי התיקון מגיע לאחר שפאניקה מתפוגגת. התחזקות הדולר בעולם חדה , ואנו צופים כי התחזקות משמעותית של הדולר אל מול השקל".

שינויים בשערי המטבעות

השינויים בשערי מטבעות משפיעים מאוד על תנועת התיירים הבינלאומית, כשהכלל הוא פשוט – אזרחים עם מטבע חזק מחפשים יעד עם מטבע חלש, המוזיל עבורם את ההוצאה התיירותית. בעקבות כך אם הפאונד לא התאושש  תגדל זרימת התיירות לאי הבריטי, על חשבון מדינות היורו באירופה. מצד שני צניחת מדדי המניות הגורמים הפסדים למשקיעים מהציבור יכולים לגרום להאטת הרכישות התיירותיות.

ריבית

יתכן שהברקזיט ישפיע גם על החלטת הבנקים המרכזיים בעולם להגדיל את הריבית, נושא העומד על הפרק כבר הרבה זמן (גם אצלנו), אך נבלם בתוכניות הרחבה. אם כך יהיה נציין, כי חשיפה לשינויים בשערי  הריבית, שהיום היא סביבות אפס אחוז תשפיע על ההלוואות לטווח ארוך של חברות התעופה הישראליות ובראשם אל על, כאשר עלייה של ריבית הליבור עלולה להשפיע על רווחיותן. באל על למשל, ברמת ההלוואות הנוכחית , כל עלייה של 1% בריבית הלייבור במשך שנה שלמה תגדיל את הוצאות המימון שלה בכ-8.4 מיליון דולר.

מחיר הדלק

ביום שישי (24.6.16) נסגר מחיר הנפט מעל לרמה של 50 דולר לחבית. החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה באוגוסט נסגרו במחיר של 50.11 דולר לחבית, עלייה של 2%, בבורסת הסחורות של ניו יורק. החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט למסירה באוגוסט נסגרו במחיר של 50.91 דולר לחבית, עלייה של 2.1%, בבורסת ICE בלונדון.

שינויים במחירי הדלק הסילוני (דס"ל) מהווה מרכיב מרכזי בהוצאות התפעול של חברות התעופה הישראליות ובראשם אל על והוא משפיע מהותית על רווחיותן. להערכת אל על, ברמת הפעילות הנוכחית, כל שינוי של 1 סנט אמריקני במחירו של גלון דס"ל במשך שנה שלמה משפיע על הוצאות החברה לדלק בכ-2 מיליון דולר. לפיכך נוקטת החברה בצעדי הגנה להקטנת החשיפה לשינויים אלה. הנפט קפץ מכל 50 דולר לחבית.

איזי ג'ט: להישאר חלק משוק התעופה של האיחוד

תנועת התיירות הבינלאומית מושתתת על טיסות. הסכם השמים הפתוחים (במקום הסכם בילטראלי בין כל מדינה ומדינה) בתוך איחוד האירופי ובין האיחוד למדינות מחוץ לאיחוד, כמו ההסכם עם ישראל, הגדיל את תנועת הנוסעים במטוסים בצורה משמעותית ויצר גורם בולט נוסף של חברות טיסות מוזלות – לואו קוסט. פרישת בריטניה מהאיחוד עלולה לפגוע בטיסות הלואו קוסט של החברות הבריטיות ובראשן איזי ג'ט, אם במו"מ עם האיחוד לא ישמרו כללי השמים הפתוחים עבורם.

איזי ג'ט בתגובתה להחלטת הברקזיט טוענת ,כי היא בטוחה שלתוצאות המשאל, שהצביעו על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, לא תהיה השפעה מהותית על האסטרטגיה שלה ועל יכולתה לספק גידול ברווחים והחזרים לבעלי המניות שלה.  לדבריה, היא התכוננה לאפשרות הזו, ועבדה על מספר אופציות שיאפשרו לה לפעול בכל השווקים בהם היא פועלת כיום. 

מתברר, כי הצעדים הראשונים שהחברה תבצע, הם להאיץ את הדיונים בין בריטניה לממשלות האיחוד האירופי והרגולטורים, על מנת להבטיח שבריטניה תישאר חלק אינטגראלי משוק התעופה של האיחוד. הדבר יאפשר לחברות תעופה בריטיות לטוס בחופשיות בבריטניה ובין בריטניה למדינות האיחוד, ולהבטיח שלקוחות ימשיכו ליהנות ממחירים זולים. למעשה, לאפשר לאיזי ג'ט ולחברות תעופה נוספות, להמשיך לפעול כפי שהן פועלות כיום. אזי ג'ט תמשיך לפתח את האופציות האלטרנטיביות, שיאפשרו לה לשמר את הרשת שלה ופעילותה. 

איזי ג'ט בטוחה שהרשת הייחודית שלה, המובילות הדיגיטלית, ואיתנותה הפיננסית, יאפשרו לה להמשיך לקיים את התכנית האסטרטגית שלה, כדי לספק צמיחה בת קיימא לטווח ארוך ורווחים לבעלי המניות.

"אנו ממשיכים להאמין בחוסנו של המודל העסקי של איזי ג'ט ויכולתנו להמשיך לקיימו בהתאם  לאסטרטגיה המוצלחת שלנו. כתבנו היום לממשלת בריטניה והנציבות האירופית וביקשנו לתעדף את הישארותה של בריטניה חלק משוק תעופה אירופי אחד, בשל חשיבות הדבר לסחר ולצרכנים", סיכמה מנכ"לית איזי ג'ט קרולין מקול.

 

 

 

Exit mobile version