Site icon IAS

הצעת חוק חדשה: חידוש תעודת זהות ודרכון מהבית?

דרכון ישראלי. צילום Depositphotos

הצעת חוק חדשה של שר הפנים משה ארבל שהוגשה ביום חמישי (ה-25 בינואר, 2024) עתידה להקל על בעלי דרכונים ותעודות זהות שפגו תוקפן ולהזמין תעודה חדשה באמצעות האינטרנט.

מדובר בהוראת שעה שתהיה תקפה לחצי שנה עם אפשרות הארכה לחצי שנה נוספת. יש בה מספר סייגים – הראשון הוא כי מדובר אך ורק במחזיקי תעודות בגירים והיא אינה רלבנטית לקטינים, שנית השינוי תקף רק למחזיקי תעודות ביומטריות, ושלישית התעודות החדשות שיונפקו יהיו בתוקף ל-5 שנים בלבד ולא לעשר שנים.

כמו כן לא ניתן יהיה לעשות זאת מחו"ל, ורק מי שנמצא בארץ יוכל להזמין תעודה חדשה. מי שהמסמך שבידיו פקע בחצי השנה האחרונה או שמועד הפקיעה שלו היא בשנה הקרובה יהיה רשאי לעשות שימוש בהוראת השעה החדשה. בהצעה מפורט כי המלחמה הביאה לסגירת חלק מלשכות רשות האוכלוסין באופן שמקשה על הציבור להגיע אליהן, וכי נעשה מאמץ למצוא דרך שתאפשר הנפקת המסמכים מרחוק בהסתמך על תיעוד הביומטרי הקיים. לצד דרך זו ימשיכו לשכות רשות האוכלוסין להנפיק תעודות גם באמצעות פגישות כפי שנהוג כיום.

בחוק מוסבר כי "מצב הלחימה ונסיבותיו, גרמו לסגירת חלק מלשכות רשות האוכלוסין, ובלשכות שנשארו פתוחות לקבלת קהל ניתן היה להיווכח כי תושבים רבים נמנעו מלהגיע לקבלת שירותי הנפקת מסמכי זיהוי אף שהוזמנו תורים לשם כך. בשנה הקרובה עומדות לפקוע מעל 2 מיליון תעודות זהות ישנות (בנוסף לתעודות ביומטריות הפוקעות באופן מדורג מדי חודש. נוכח המצב האמור, יחד עם צורך של רבים מהתושבים המפונים בתיעוד חדש במקום תעודות זהות ודרכונים שאבדו, נבזזו או נשרפו בבתים שנפגעו, הנחה שר הפנים את רשות האוכלוסין לבחון כיצד ניתן לאפשר הגשת בקשות והנפקת תיעוד ללא התייצבות בלשכות, על בסיס נתונים ביומטריים שניטלו והוכללו בתיעוד קודם שהונפק בשנים האחרונות. אפשרות כזו תסייע גם למאות אלפי חיילי מילואים שגויסו ללחימה ומשימות שונות ובמשך חודשים אינם נמצאים בשגרה המאפשרת התייצבות בלשכות רשות האוכלוסין לצורך הגשת בקשות להנפקת תיעוד".

Exit mobile version