Site icon IAS

העיר אשדוד עולה מבין הגלים

תצפית מסוכת המציל בחוף רחצה אורנים, על חוף לידו ונמל אשדוד. צילום שוש להב

ביקור חוזר בעיר אשדוד מזכיר שהיא מהערים המתוכננות ביותר בישראל ומטרופולין מתחדש וצומח, כוכב עולה בתחומי הקולינריה וגן עדן לאוהבי הים. חופי העיר נקיים ומטופחים, יש חנייה חינם, קרובה ובשפע והכניסה היא ללא עלות. העיר היא גם היחידה בישראל שבה נמל ומרינה פעילים, ולאורך החוף מתקיימות שלל אטרקציות כמו שיעורי גלישה, יוגה על החוף, שייט, ספורט ימי ועוד.

הסיור בן יום, אליו הוזמנו אנשי תקשורת, מלווה ע"י יוני חזיז, מנהל פרויקטים ב"תיירות אשדוד", והוא חושף לפנינו עיר של כחול בעיניים (ים ושמיים), זהוב ברגליים (חופים מופלאים) וטעים בבטן (מסעדות חוף משובחות).

נָמֵל מרכזי, מרכז מבקרים וסיורים מודרכים:

במסע ייחודי, המשלב מסלול חוויתי במרכז המבקרים וסיור בנמל, אנו נחשפים למכלול המרכיב את נמל אשדוד. הנמל החל לפעול בשנת 1965 וחזונו "להיות הנמל המוביל בישראל ומהמרכזיים והמתקדמים בים התיכון". בסיור רכוב בשטח הנמל עצמו התוודענו מקרוב לעבודת הנמל, אל מנופי הענק, האניות העצומות, המטענים המגוונים ועוד.

רינת כהן קלנג מנהלת מרכז המבקרים. מרכז עם מגוון אמצעי המחשה ומשחקים אינטראקטיביים. צילום שוש להב

בנמל פועל מרכז מבקרים, מהגדולים, המושקעים והמתקדמים בארץ. המנהל, רינת כהן קלנג, מספרת שמטרתו לחשוף את המבקרים בדרך חווייתית לפעילות המתרחשת בנמל. במרכז מוצג "עולם הנמל": סיור בעברו ההיסטורי, ההווה והעתיד, כיצד הוא בנוי, תהליכי העבודה המרכזיים המתקיימים בו והשימוש בטכנולוגיה והמחשוב המתקדמים. במרכז מגוון אמצעי המחשה ובהם סרטים, משחקים אינטראקטיביים שהמבקרים לוקחים בהם חלק פעיל, סרטים היסטוריים, תמונות נדירות ומעבר במספר תחנות הכוללות בין השאר סימולציה של ניתוב אוניה וקשירתה לרציף.  בחודשי הקיץ מתקיימים סיורים במרכז המבקרים ובנמל אשדוד, בימי שישי, אחת לחודש, בהרשמה מראש בלבד, דרך עמוד הפייסבוק: תיירות אשדוד – visit Ashdod. ההשתתפות בסיור היא ללא תשלום.

גולשים, אקסטרים ושייט חופים:

החופים הארוכים והמופלאים – שגם זכו ב"דגל כחול", הוא תו התקן הבינלאומי לחופים – והים הגדול הנושק להם, מזמנים באשדוד פעילויות ספורט ימי ושייט תענוגות או אקסטרים.

בספינת השייט 'ישראל אחת' יכולים להנות עד 185 מפליגים. צילום שוש להב

חופי אשדוד והמרינה מאפשרים מגוון של אפשרויות שיט וספורט ימי (אקסטרימי או רגוע יותר). ג'קי סבאג, הבעלים והמנהל של "שייט מעל הגלים", מספר שניתן לצאת לשייט במספר ספינות או ביאכטה, או להצטרף לפעילות ספורט ימי על גבי אבוב או בננה. שייט בספינת הוריקן מיועד לקבוצה קטנה וב'ישראל אחת' יכולים ליהנות עד 185 מפליגים. שטים לאורך החופים היפים, צופים על העיר אשדוד הצומחת מהים, נרגעים מרחש הגלים ונשזפים. לפרטים והזמנות: עדן סבאג 052-3271774 , 052-8841944

 

מועדון הגלישה "ליגל תרבות ים" – לחופי ישראל הגיעה הגלישה באמצע שנות ה- 50 והמיומנות הראשונה נרכשה ע"י מצילי הים.

שירן בוחבוט מ'ליגל תרבות ים', גולשת גלים. צילום שרונה גוטמן

ה"ליגל" באשדוד הוקם בשנת 2003 והיום נחשב לאחד מהמועדונים הבולטים בארץ, המקיים קייטנות גלישה, חוגים שנתיים, שיעורים פרטיים/קבוצתיים ועוד. חלק נוסף בפעילויות הינו תחרויות גלישה, ימי ניקיון חופים, עזרה לנוער בסיכון וקידומם ועוד. מועדון הגלישה "ליגל תרבות ים" הוקם ע"י גל דהן, מדריך גלישה בקנה מידה עולמי, מציל ים מוסמך, אלוף ישראל לשעבר בגלישה, ומנוהל בשיתוף עם אחותו – שירן בוחבוט, אף היא אלופת גלישה עתירת מדליות. המקום מציע שיעורי גלשן וסאפ, השכרה, מכירה ואחסנה של ציוד, קייטנות, סדנאות ועוד. לפרטים: שירן  054-6350086  08-8540222.

מסעדות לצד חופי אשדוד:

הקולינריה באשדוד לא מפסיקה להתפתח לרגע, ומציעה מגוון של מסעדות מעולות, רבות מהן נמצאות בסמוך לחופי העיר. בשתיים משובחות כאלה סעדנו, התמוגגנו ולא הותרנו..

מסעדת אראמיס – נמצאת בחוף לידו, על שפת הים ממש, ובה הכרנו את רומן קבילוב, מנהל המסעדה, שעלה עם משפחתו מאוזבקיסטן כשהיה בן שנתיים. מאז ומתמיד הוא אהב את הים ולפני שנתיים הוא פתח ביחד עם עוד 3 שותפים בני משפחה, את מסעדת אראמיס – המוסקיטר ההרפתקן השלישי מבין הארבעה. המסעדה מגישה ארוחות בוקר מגוונות ומצויינות (איתה פתחנו את היום) וארוחות צהריים וערב עם מנות מהמטבח הצרפתי. טעים, רוגע ורומנטי.

לפרטים: http://aramis.rest.co.il/?menuId=3479659 טל': 08-6270440

מנות אוכל מעוררות תיאבון במסעדת vox. צילום שוש להב

מסעדת VOX RESTO-BARנמצאת בחוף הקשתות. אליסיה, מנהלת המסעדה, מספרת לנו שזו מסעדת ביסטרו ים תיכונית, המציעה גם מגוון מנות מן המטבח הגיאורגי והאוזבקי. לצד מנות ים תיכוניות, נמצאים גם חאצ'פורי (מאפה גרוזיני עם 3 סוגי גבינה וביצה), חינקלי (כיסוני בצק עם בשר), צ'יבורטי, פלטות בשרים ועוד. המנות נדיבות ושבענו חיש קל, אך לא ויתרנו על המנות עתירות הגבינה, הבשרים המצויינים והקינוחים המדהימים. מומלץ בכל פה!!

לפרטים: http://vox.rest.co.il/  טל':   055-665-56-56

אטרקציות לאורך החופים היפים:

שילוב של ים כחול, חולות זהובים, שמש חמימה וארגון נכון, העניקו לאשדוד רצועת חוף מהיפות בישראל. רמת השירותים בהם גבוהה, לצד שפע מתקני החוף, נגישות לנכים והיצע אירועים ופעילויות. לאורך כ-6 ק"מ של חוף רחב, ישנם 7 חופי רחצה מוסדרים, בהם חוף הקשתות המפורסם, הלידו, חוף נפרד לדתיים וחוף ב"ש המותאם לנכים. אריה תורג'מן, מנהל אגף החופים, מארח אותנו בסוכת המציל בחוף אורנים, כאשר מצפון לנו אנו רואים את חוף לידו ובאופק את נמל אשדוד. תורג'מן מספר על פרויקטים חינוכיים המתבצעים כאן ובהם, הכשרת בני נוער להצלה ימית, לעוזרי מציל וכמתנדבי מד"א. לאורך החופים גם פגשנו פרויקטים יחודיים:

פרויקט הטטריפודים – תערוכה חדשה ומפתיעה של שוברי גלים מעוצבים, עם אליסף מיארה המנהל האמנותי. צילום שוש להב

פרויקט הטטריפודיםתערוכה חדשה ומפתיעה של שוברי גלים מעוצבים. החברה לתיירות אשדוד הקימה פרויקט אמנותי לאורך חופי העיר, המורכב משוברי הגלים אשר היו זרוקים בקרבת המרינה שנים רבות. שוברי הגלים זכו לעיצוב ע"י אמנים שונים, והפכו למיצגים אמנותיים בכניסה לכל חוף ובין חוף אורנים לחוף הקשתות. שינוע שוברי הגלים והצבתם בחוף היה פרויקט בפני עצמו. שובר הגלים (או בשמו המקצועי – "טטריפוד") עשוי מבטון יצוק, בגודל של 3 מטרים ושוקל מעל ל-12 טון. מטרת הפרויקט היא העמקה והצגת החיבור בין העיר ותושביה לבין הים ויצירת מרחב תרבותי בחופים. המנהל האמנותי של הפרויקט הוא האמן האשדודי הצעיר, אליסף מיארה, ונטלו בו חלק בין היתר האמנים: ראובן כהן, ויטלי יעקב, אינה קצב, עוז מדר, אדוארד דולקרט , עידו בטלבי, הרצל דוסטיר ועוד.

"סיפורי חוף" – ספרייה בחוף טו'. לאלה המגיעים לחוף הים ושמחים להשאיר את הסלולארי מאחור, או סתם נהנים לחזור ולקרוא ספר טוב כמו פעם, ממתינה ספרית חוף מעוצבת (ע"י האדריכל אדם כהן), במטרה להנגיש לציבור הרחב, ללא עלות, את כל אותם ספרים אשר נתרמו לצורך הפרויקט ע"י הספרייה העירונית, הצוללת הירוקה ותושבי העיר.

פרוייקט חופיקס – פרוייקט המעסיק בני נוער במהלך חופשת הקיץ, ומציע לרוחצים השכרה של כיסאות, שמשיות, ציליות, בריכות לילדים ושולחנות, במחיר של 2 שקלים בלבד, ובנוסף מוכרים גם בקבוקי מים מינרליים תמורת 5 שקלים.

סרטון על תערוכת שוברי הגלים (צילום ועריכה: מייק אדרי):

https://www.youtube.com/watch?v=cTAON36V7wU&feature=youtu.be

שוש להב עורכת ראשית של כתב העת "עולם הצילום" ושל פורטל  GoodTime

Exit mobile version