Site icon IAS

המיטב בצפון בוואריה, גרמניה: לגלות את פרנקוניה בחורף

נירנברג בירת מחוז פרנקוניה משופעת בנהרות, אגמים וצמחיה ירוקה. צילום שוש להב

פרנקוניה? מה זה והיכן? גם אני לא הכרתי, עד שהתוודעתי לראשונה למחוז זה שבצפון בוואריה בגרמניה, בנובמבר 2019, כשהגיעה משלחת של בכירי התיירות מפרנקוניה לפגוש עיתונאים ותיירנים ישראלים, כדי להציג בפנינו את המקומות אותם הם מייצגים.

פרנקוניה (Franconia) היא מחוז בדרום גרמניה, המשתרע בין מינכן לפרנקפורט. עיר הבירה שלו היא נירנברג, וביירוית' היא אחת הערים הידועות במחוז. את העיר הגרמנית נירנברג היכרתי בגלל חוקי הגזע ו"משפטי נירנברג" שנערכו לפושעי המלחמה הנאצים לאחר מלחמת העולם השנייה. על העיר ביירוית' שמעתי בשל פסטיבל האופרה הקייצי המפורסם והמלחין ריכרד ואגנר שפעל בה, ובישראל עדיין נמנעים מלהשמיע אותו. אזור פיכטלגיברגה Fichtelgebirge היה עבורי תעלומה. לשמחתי מה רבה, זכיתי להשתתף בסיור עיתונאים חורפי במקומות אלה וגיליתי את נירנברג וביירוית' כערים יפות, המציעות שפע אתרי תיירות ואירועי תרבות, ופיכטלגיברגה התגלה כפנינת טבע ומרכז לספורט חורף. נכון, לא שכחתי את "הקשר היהודי" אבל נהניתי מכל רגע.

ארכיטקטורה ססגונית בבנייני עץ ואבן. רחוב אופייני בנירנברג בירת מחוז פרנקוניה. צילום שוש להב

תשאלו מדוע עלתה פרנקוניה על מפת התיירות מישראל? זאת בעיקר בגלל הטיסות הישירות לנירנברג של חברת הלואו-קוסט ריינאייר, וכך הדרך לביקור במחמדיו של מחוז פרנקוניה נעשתה זולה ונגישה ביותר. 4 שעות טיסה מבן גוריון ונוחתים בשדה התעופה המודרני אלברכט דירר בנירנברג. אלא שבנושא זה איני אשת בשורות… סילביה אריי הופמן, מנהלת שיווק בכירה של שדה התעופה אלברכט דירר, מספרת ששירותי הטיסות של חברת רייאנאייר יתקיימו רק עד סוף מרץ 2020 ויופסקו בגלל המחסור במטוסים בחברה. אבל, היא מרגיעה, החל ממאי 2020 ואילך, חברת התעופה הטורקית-הולנדית קורנדון Corendon תפעל כמוביל חדש ותציע טיסות ישירות TLV-NUE. אז כדאי למהר ולתפוס את החורף ואת תחילת האביב בפרנקוניה.

הנקניקיות עם הכרוב הכבוש, הן פאר הקולינריה הפרנקונית. צילום שוש להב

מחוז פרנקוניה – מגוון של ערים ועיירות, הרים וטבע

שמו של החבל נגזר משמו של שבט גרמני, הפרנקים, ששלט על פני שטחים נרחבים של גרמניה, ארצות השפלה וצרפת, החל מהמאה החמישית ועד למאה התשיעית. חבל פרנקוניה משתרע כיום בדרום גרמניה וכולל את החלקים הצפוניים של מדינת בוואריה, לצד תורינגיה ובאדן־וירטנברג שכנותיה. בתחומה של פרנקוניה מצויות ערים ידועות ובהן וירצבורג, רוטנבורג, נירנברג, ביירוית', קולמבך ובמברג, שבהן מצויים אתרי תיירות אטרקטיביים, אתרי מורשת עולמיים של יונסק"ו, שפע טירות לביקור ולאירוח, מבשלות בירה וויסקי, ותבשילי הנקניקיות עם כרוב כבוש, שהם פאר הקולינריה הפרנקונית. מרבית תושבי פרנקוניה אינם רואים עצמם כבווארים ויש להם דיאלקט גרמני משלהם. והקשר היהודי – שלוש ערי שו”ם (קהילה יהודית על גדות הריין), שפיירא, ורמיזא ומגנצא היו מצויות בפרנקוניה. הקהילה היהודית שנספתה ברובה במלחה”ע ה-2, התחדשה אחרי המלחמה, בעיקר ביהודים מברית המועצות שהתפרקה.

תצפית על נירנברג ממרומי טירת העיר. צילום תיירות נירנברג/Uwe-Niklas

נירנברג – אטרקציות, חיי נישואין ו"הקשר היהודי"

נירנברג היא העיר השנייה בגודלה בבוואריה (אחרי מינכן) וגרים בה כחצי מיליון תושבים, וכאן מארחת אותנו שרה מורסדורף מהוועד המנהל של לשכת התיירות נירנברג. העיר העתיקה מושכת את עיקר התיירות בעיר, שפע מוזיאונים ובהם המוזיאון לזיכרון מלחמת העולם השנייה. בשולי העיר ישנן חוות פרטיות, היא עטופה בטבע ירוק ובנופים מרהיבים, הרים מוריקים מכל עבר, יובלים שעוברים בין עצי ענק ומערות טבעיות. משפחות יבלו בגן החיות העירוני הגדול ובפארק פליימוביל הנמצא במרחק של כרבע שעה נסיעה ממרכז העיר. בעיירה הסמוכה לנירנברג יושבות שתיים מחברות ציוד הספורט הידועות בעולם, אדידס ופומה, ובפרבר דרומי שלה נמצא את המפעל והארמון של פאבר-קאסטל – חברת ענק משפחתית לייצור עפרונות, כלי כתיבה וציוד לאמנים.

נירנברג מרובת גשרים רומנטיים עם השתקפויות יפות. צילום שוש להב

כאמור, העיר העתיקה מרכזת את עיקר האטרקציות התיירותיות. ממלון הולידיי אין נירנברג הנעים שבו שהינו, מגיעים בהליכה לכל אתר מעניין. חומות העיר ומגדליה המרשימים, כנסיית "גבירתנו" הגותית במרכז הכיכר המרכזית והשעון במגדל הגבוה שבה, מושך תשומת לב במכניקה שלו. מזרקת קרוסלת הנישואין מסקרנת בפסליה המתארים סצינות לא כ"כ שמחות מחיי הנישואין. טירת נירנברג מימי הביניים מעניינת וממרומיה תצפית מרהיבה על גגות העיר. ביתו של אלברכט דירר – מגדולי האמנים הגרמנים – הפך למוזיאון והעניק את שמו לשדה התעופה בעיר. נירנברג מרובת גשרי אבן יפהפיים, שהשתקפויותיהם בנהרות החוצים את העיר מוסיפים לה חן. הרחובות המתפתלים ומבני העץ המשולב באבן בצבעוניות עשירה, שובים את העין. לא ארחיב הפעם על "הקשר היהודי", שהוא זיכרון נורא ומר על התקופה הנאצית, חוקי הגזע, ההשמדה, משפטי נירנברג ושימור הזיכרון – הראויים לכתבה נפרדת.

את הדרך מנירנברג לביירוית' כדאי לעשות דרך "פרנקוניה השוויצרית", שהיא דרך הטבע המרהיבה לצידי כביש 470 המקומי, או ברכבת המהירה שתוך כשעה מגיעים מכאן לשם.

בניין האופרה הססגוני בבירוית', בו מתקיים פסטיבל וגנר מידי קיץ. צילום שוש להב

ביירוית' – מוזיקה ואופרה, וגנר ווילהלמינה

ביירוית' היא עיר ידידותית לתייר, כשבמרחק הליכה ניתן להגיע מאטרקציה לאטרקציה, והכל קרוב למלון "גולדנר אנקר" בו התארחנו, בבניין בן 250 שנים שאותו עדיין מנהלת אותה משפחה. בביירוית' מארח אותנו פרנק ניקלאס, מנהל השיווק בלשכת התיירות בעיר. את פרסומה רכשה ביירוית' בעיקר   בזכות פסטיבל האופרה שנערך בה מדי שנה בקיץ. את הפסטיבל המתקיים בבית האופרה הססגוני שמושך אליו את חובבי הז’אנר, ייסד והקים המלחין ריכרד וגנר.

שדרת ההנצחה לזכר המוזיקאים היהודים בביירוית'   בתקופת השואה, כשבמרכז פיסלו של ריכרד וגנר. צילום שוש להב

למרגלות בית האופרה ממוקמת שדרת ההנצחה לזכרם של המוזיקאים והזמרים היהודים שגרו בביירוית', שנאסר עליהם להופיע ולנגן או לשיר בפומבי  ורובם נספו בשואה, או נפטרו כניצולים. לא ניתן להשאר אדישים אל מול תמונות האמנים והכיתוביות שלהן, שמעליהן מתנשא פיסלו של וגנר, שהיה אנטישמי ואומץ כמלחין המועדף ע"י הנאצים, החלטה תמוהה עד מקוממת של מעצב אתר הזיכרון. גם בית וגנר שהוא מעין מוזיאון מושך מבקרים רבים.

פנים בית האופרה של ביירוית', שהוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. צילום שוש להב

גאוותה הגדולה של ביירוית' היא על בית האופרה שלה, שנמנה עם אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. הבניין מבחוץ אינו מרשים במיוחד אבל בפנים, קריאות ה"וואו" שלנו אמרו הכל. פאר והוד והדר, מעוטר, מצוייר ומעוצב להפליא. סרט קצר מתאר את תולדותיו והאחראית להקמתו, כמו גם לטירה, לגנים ופארקים מרהיבים בעיר, הינה המרקיזה סופיה וילהלמינה, אישה נשואה אך נבגדת, שיצרה חיי חברה אינטלקטואלית בביירוית' והשאירה מבנים ארכיטקטונים מרשימים. כדאי גם לבקר במוזיאון הפסנתרים, שהוא מפעל ליצור פסנתרים ובו ניתן לפסנתרנים צעירים להתאמן בנגינה. ואם מזג האויר מאפשר, תקפצו לבקר בהרמיטאז שהוא פארק פורח ובו גם טירה כמו מהסרטים. מבשלות הבירה והוויסקי והסיורים סביבם יספקו עניין.

בית הכנסת היהודי בביירוית' עם פליקס גוטהארט, ראש הקהילה היהודית בעיר. צילום שוש להב

בביירוית' קיימת מורשת יהודית שאפשר להכיר באמצעות סיורים מודרכים, ובלשכת התיירות בעיר ניתן לקבל מפה ובה כל המידע על האתרים היהודיים. בית הכנסת הוותיק ביותר בגרמניה שעדיין בשימוש (1760) צמוד לבית האופרה, ובתקופת השלטון הנאצי שרד מחורבן השריפות כדי שלא לפגוע בבניין האופרה. כך גם לא הופצצה האופרה ע"י הכוחות האמריקאים, כדי לא לפגוע בבית הכנסת. איזה שילוב מדהים. ראש הקהילה היהודית, פליקס גוטהארט, מארח אותנו בבית הכנסת, מספר על קורותיה המופלאות של משפחתו, אומר שבעיר חיים כמה מאות יהודים ומתקיימות פעילויות של הקהילה. אנו מסיירים בקומות השונות של בית הכנסת המתוחזק היטב והגילוי שמרגש אותנו במיוחד הוא "הגניזה" – שרידי מסמכים וכתבי קודש שנמצאו בבית הכנסת לאחר מלחה"ע ה-2 ויועברו למרכז היהודי החדש שנבנה ממש בימים אלה במגרש הסמוך לבית הכנסת, ויהיו בו מוזיאון, מסעדה כשרה וכנראה גם חדרי ארוח.

 פיכטלגיברגה – טבע ונופים, ספורט חורף ושלוות הנפש

מנהל לשכת התיירות של פיכטלגיברגה, פרדיננד רב, המארח אותנו באזור שלו, מסביר שפיכטל הוא עץ האשוחית ועל שמו נקרא האזור, שברובו הינו שמורת טבע, הרים נישאים, נהרות ואגמים, מרכז נופש וספא ומשמש כמרכז לספורט חורף. Fichtelgebirge ממוקם בצפון מזרח בוואריה, בפרנקוניה העליונה, ויש בו 30 אתרי תיירות, כך שהמטיילים יכולים לבלות בו ימים רבים בפעילות מגוונת. באזור יש גם שני קומפלקסים של ספא, שבאחד מהם התארחנו -"שבעה המעיינות", או כפי שרשום שם גם בעברית "עין שבע". בנוסף, באזור אתר הבריאות האקלימי היחיד בצפון בוואריה וכן שמונה אתרי נופש שאושרו על ידי המדינה. ניתן להתרשם מיפי האזור באמצעות מסלולי הליכה פנורמיים, שלכל אחד מהם הייחוד שלו. על פארק הטבע פיכטלגיברגה שבפרנקוניה מוטלת המשימה לשמר ולדאוג לנוף המגוון באזור ולאזן בין האזורים המיוערים והמישורים החקלאיים.

אזור פיכטלגיברגה כמרכז ספורט חורך וסקי איכותי. צילום Tourismuszentrale Fichtelgebirge/Florian Trykoswki
פארק חיות הבר, בו שומרים ומגנים על בעלי החיים באזור פיכטלגיברגה. צילום שוש להב

ההרים המיוערים של האזור נישאים לגבהים מעל 1000 מ' וסחלבים פראיים הם חלק מהצמחים הנדירים שבאזור. הנהרות הטבעיים מנקזים את העמקים וזה חשוב לשמירת הטבע, בהיותם בתי גידול חשובים לדגי המלכה, צדפות פנינים, בונים ולוטרות. הרי פיכטל הם יעד לאומי חשוב לחופשה בחורף, והם מושכים תיירים רבים לאורך כל השנה. בחורף ההרים מבוקשים ע"י אנשים החפצים בספורט ופנאי תחת כיפת השמיים, כמו סקי אלפיני, סקי קרוס קאנטרי ומזחלות, וזה נעשה במיוחד במרומי אתר אוקסנקופף, שבו רכבל, בית ספר לסקי, רכבת אלפינית, אזור קפיצות סקי וכו'. בחודשי הקיץ החמים יותר, יוצאים לרכיבה על אופני הרים, טיולים רגליים וצפייה בנוף בין שלל תצורות הסלע הגדולות. אטרקציה נוספת הוא פארק חיות הבר, בו שומרים ומגנים על בעלי החיים באזור.

* הכותבת היתה אורחת לשכות התיירות של מחוז פרנקוניה: נירנברג, ביירוית',  פיכטלגיברגה

Exit mobile version