ילדה בת עשר, אישה בת 110 ובני משפחת שפינוזה, כולם נזכרו באזכרה שהתקיימה בתחילת השבוע, יום א׳, בטקס לזכרם של נרדפי האינקוויזיציה בפורטוגל.
ססיליה קרדוסו בת ה-110 הייתה האזרחית המבוגרת ביותר של פורטו שנרדפה על ידי האינקוויזיציה והואשמה בכך שקיימה מנהגים יהודיים. ילד בן 10, נזירים, נזירות, אריסטוקרטים, עורכי דין, עשירים ועניים, צעירים וזקנים, כולם נולדו בעיר השנייה בגודלה בפורטוגל, ושם מצאו גם את סופם המר בשל רדיפות האינקוויזיציה הפורטוגזית.
באופן דומה, שלושה גברים ממשפחת שפינוזה הועמדו מול בית הדין הדתי של האינקוויזיציה ושיטות העינוי שלו בשנים 1544, 1620 ו-1624. זמן מה לאחר מכן, בשנת 1632, נולד באמסטרדם, הפילוסוף היהודי, ברוך שפינוזה, לאחר שהוריו הצליחו להימלט מפורטוגל ומאימת האינקוויזיציה.
סיפורים אלה ואחרים של קורבנות האינקוויזיציה שנולדו בעיר פורטו נלמדים כיום על ידי המחלקה למחקר היסטורי של הקהילה היהודית המקומית. בשנה הבאה ייצא לאור ספר בנושא.
טקס חניכת האנדרטה לזכרם של 842 קורבנות האינקוויזיציה נערך במסגרת ״יום האיחוד האירופי לתרבות יהודית״ המצוין מדי שנה בקרב הקהילות היהודיות המרכזיות באירופה ביום ראשון הראשון בחודש ספטמבר. לוח מרשים עם שמות הקורבנות, שהצבתו על הקיר החיצוני של המוזיאון היהודי בפורטו הושלמה בשבוע שעבר, נחנך בטקס מרגש בהשתתפות נציגים בכירים מהאיחוד האירופי, חברי הקהילה היהודית בפורטו ואורחים רבים שהגיעו מרחבי המדינה ומאירופה לציון היום.
הדוברים בטקס חניכת האנדרטה היו ד"ר מייקל רות'וול, מנהל מוזיאון השואה והמוזיאון היהודי של הקהילה היהודית בפורטו, ד"ר פדרו בסלאר דה ואסקונסלוס, הרכז הלאומי של האסטרטגיה האירופית למאבק באנטישמיות וקידום החיים היהודיים בפורטוגל וד"ר סבסטיאו פייאו דה אזבדו, נשיא האסיפה העירונית.
בנאומו הדגיש ד"ר ואסקונסלוס כי ״פחד הוא משהו שהקהילות היהודיות התרגלו להכיר ולהתמודד איתו. נגד הפחד והפיתוי הצבוע של השכחה אנחנו עומדים כאן היום", הכריז. ד"ר סבסטיאו פיו דה אזבדו דיבר על חשיבותם של היהודים בהיסטוריה של האנושות ועל חלקם בפיתוח העיר פורטו כמו גם במגזר המסחרי והימי.
האינקוויזיציה הפורטוגזית פעלה בפורטוגל בין השנים 1536-1821. כמעט 300 שנים שבהן נאסרה האמונה הדתית היהודית בפורטוגל. ״יום האיחוד האירופי לתרבות יהודית״ הוא יוזמה של האגודה האירופית לשימור וקידום התרבות והמורשת היהודית ושל הספרייה הלאומית בישראל, והיא נתמכת על ידי איחוד הקהילות היהודיות באירופה (EJA) וארגון בני ברית' הבינלאומי.