Site icon IAS

"המדבר הידידותי" – כשהמדבר הופך לקונספט

"לַמִּדְבָּר שָׂאֵנוּ עַל דַּבְּשׁוֹת גְּמַלִּים, עַל צַוְּארֵיהֶם יְצַלְצְלוּ פַּעֲמוֹנִים גְּדוֹלִים, שָׂאֵנוּ, שָׂאֵנוּ, לַמִּדְבָּר שָׂאֵנוּ..", בעודי כותבת כתבה זו, מזדמזם לו בפי שירו של אלכסנדר פן ללחן עממי בדואי, ואני משחזרת את הסיור הקסום באזור הר הנגב ומתגעגעת לנופי המדבר הרוגעים, המשרים שלווה לנפש.

"המדבר הידידותי" הינו קונספט מאגד לקידום תיירות המדבר הישראלית. המדבר הישראלי משתרע על שטח גיאוגרפי קטן, בו מרוכזים נופי בראשית מרהיבים, אשר הושפעו מעט מאד מפעילות אנושית. המרחב עתיר תופעות גיאולוגיות מרשימות ונופים בתוליים, לצד מורשת אנושית עשירה של תרבויות קדומות, שהותירו אחריהן שפע אתרי עתיקות ושרידי חקלאות קדומה. בהר הנגב הגבוה ניתן עדיין לחוות מפגשים נדירים עם אחרוני שבטי הבדואים – בני המדבר, השומרים על מסורת עתיקת יומין של אירוח מדברי ייחודי ושל חיי נוודות למחצה.

שחר שילה, מנהל תיירות הר הנגב, מסביר שבשונה ממדבריות רבים בעולם, מציע המדבר הישראלי נגישות ונוחות, לצד היותו ידידותי, בטוח ומכניס אורחים. "אזור הר הנגב מכונה המדבר הידידותי מכמה סיבות: הוא קרוב ונגיש לאירופה ושדות התעופה הבינלאומיים במרחק נסיעה קצר (יחסית) מהמדבר. המרחב מלא ושופע שבילים מסומנים במגוון דרגות קושי – מתברר שישראל היא המדינה המסומנת ביותר בעולם, והמדבר הישראלי מסומן במאות שבילי הליכה בטוחים".

הוא מוסיף שבאיזור אילת וים המלח יש מגוון נרחב של אתרי לינה בכ-17,000 חדרי מלון, לצד כ-2,000 יחידות אכסון כפריות במגוון רמות בכל אזורי המדבר הידידותי. וגם ביטחון אישי ובטיחות – לישראל יחידות חילוץ מהטובות בעולם ושירותי הרפואה מתקדמים וזמינים לכל תייר. ברוב רובו של המדבר יש כיסוי של מספר רשתות סלולריות. המדבר מציע שפע אטרקציות והרפתקאות, לכל גיל ומחיר ואוכלוסייה ידידותית שברובה דוברת אנגלית, מסכם שילה.

האקלים המדברי היבש והצח, כמו גם העננות המועטה, הופכים את האיזור לאתר אסטרונומי מבוקש, וכשהחשיכה יורדת, הרימו ראשיכם השמיימה ותוכלו להבחין במטר מטאורים (וכמובן לבקש בקשה..). כל אלה הופכים את המדבר הישראלי ליעד תיירותי מרתק, חדשני ונגיש להפליא.

אל דרך האוהלים בהר הנגב                                                                                     

בפתחה של שנת 2018, עדיין אפשר למצוא מאהלי בדואים, בהם מתנהל אורח חיים שאינו מוכר לנו כלל. חשמל המגיע מאור השמש, מכלאות ובהן עדרי צאן, יציאה למרעה באביב, הכנת לחם בתוך גחלי המדורה, נשים עוסקות באריגה וברקמה על גבי נולים מסורתיים וחיבור עמוק לטבע ולאיתניו, אשר קובע את מהלך החיים ואת שגרת היום יום.

את המאהלים האלה אפשר למצוא במרחב המדברי הידידותי של הר הנגב. תיירות הר הנגב מזמינה משפחות, זוגות ומטיילים שרוצים ליהנות מחוויית אירוח יוצאת דופן, להכיר מקרוב תרבות אחרת ולקבל טעימות מאורח החיים של השבטים הבדואים. במאהלים, על כוס תה מתוק או קפה שנקלה ונטחן מול עיני האורחים, יספרו המארחים על המסורת הבדואית, על אורח החיים, על הקסם שבחיים המסורתיים, על המלאכות הקדומות, על חיים לצד עדרי בעלי חיים, על חוויית המרעה ועל נפלאות המטבח הבדואי ותרבות האירוח.

 

האוהלים של עיד אל קשחר

עיד אל קשחר מעניק במאהל שלו חוויה בדואית אותנטית – קבלת פנים עם הסבר על חייהם של הבדואים לאורך השנים, לינה באוהל הבדואי, קפה, תה מדבר, פיתה עם לאבנה ומגוון ארוחות מסורתיות. במקום מתחם קמפינג וניתן להקים בו אוהלים שמביאים מהבית, או להתארח באחד מששה אוהלי אירוח משפחתיים (מחוממים!) המכילים עד 6 נפשות ואוהל מרכזי גדול, היכול להכיל עד 20 איש. במקום מארגנים טיולי מדבר בליל ירח מלא ותצפיות כוכבים עם סיפורים בדואיים על גרמי השמיים. ג'מיאע, אשתו של עיד, שלהם 11 ילדים, מעבירה סדנאות הכנת חוטים, יצירת שטיחים ותכשיטים בעבודת יד. טל': 0505513212.

אצל סלמן סדאן, בכפר אריכא                                                                            

סלמן סדאן רהוט שיחה בעברית קולחת. הכפר אריכא בו הוא גר ומארח, נמצא כמה דקות צפונית למצפה רמון. האוהל הגדול איננו אתר תיירותי מלאכותי, אלא נטוע בכפר בדואי אמיתי בו רוב התושבים עדיין מקיימים אורח חיים מסורתי. ביקור רגיל מורכב משני חלקים: פותחים בסיפור על הכפר ועל אורח החיים הבדואי, כולל הדגמת אפייה של לחם בגחלים (ליבה) וטעימת קפה ותה. ואז עוברים לחאפלת הארוחה, הכוללת מגשים משותפים של מנסף ומטפונה (עוף, אורז וירקות) עם סלטים ופיתות תוצרת בית, ושתייה קלה. ארוחת מלכים! ניתן להוסיף סיורים באזור ולהישאר ללון כאן. טל': 0546001357. 

 

בן המדבר – לטייל עם עאדל וואלידי                                                                       

את האהבה של עאדל וואלידי למדבר, לאנשים ולמסורות העתיקות, מבינים רק כשיוצאים לטייל איתו עם ועל שיירת גמלים. עאדל הוא מומחה בגידול גמלים ואילופם, על גבם נישאים הרוכבים והציוד לטיול שהוא חוויה, לשבילים עתיקים ידועים וגם נידחים. עם עאדל אפשר להתנסות באופן אקטיבי בדרכים ובצורות חיי הנוודים במדבר, ללקט צמחי מדבר ולהכין מהם מזון שהיו אוכלים במשך שנים, להריח פריחות מדהימות ולישון באוהל צמר בדואי או תחת מיליון כוכבים, ולשמוע סיפורים ואגדות סביב המדורה עם רדת החשיכה, עם מוזיקה מסורתית שמנגנים על השומשומים והרברבה. טל': 054-4609027.   

 

נופש לנפש ב"סוכה במדבר"                                                                              

ייחודה של סוכה במדבר הוא ביכולת לספק חוויה של נופש לנפש, בדידות ושקט, כמו שיש רק בלב הטבע המדברי, אך בתחושה של בית, עם צוות עובדים נפלא. זו החווה האקולוגית המדברית הראשונה בישראל, בשאיפה לשמש מודל לתיירות ולקיימות מדברית, לאור מגמת המדבור העולמית. היא ממוקמת על פתחה של שמורת טבע הר הנגב, 8 ק"מ מערבית למצפה רמון, 890 מ' מעל פני הים ולכן מזג האוויר בה נפלא ונעים לאורך השנה. במקום ישנן 8 בקתות אירוח, בריכה, מוגשות ארוחות בוקר וערב צמחוניות ואפשר גם לשבת בבית קפה שהקימו במקום – 'קפה יורט'. טל': 08-6586280.

 

חוות נאות – צימרים, גבינות עזים ובני הזוג נחימוב                                                           

חוות נאות הוקמה באוקטובר 2003 ברמת הנגב, על כביש 40, בואכה שדה בוקר, על ידי לאה וגדי נחימוב, זוג אידיאליסטים מקסים שרואה כחלוציות את השהות במדבר. הם הקימו   חווה מלאת פינות חמד מזמינות – נווה מדבר ירוק ושלו. החווה יושבת במובלעת שסביבה גבעות חשופות, ולמרגלותיה עובר נחל באר-חיל עם המצוקים הטבעיים המרשימים. העזים בדיר מספקות חלב שמנו מגבן הזוג גבינות משובחות המכרות רק בחווה, לצד מוצרי איכות מהסביבה. המקום מציע אירוח מותאם לזוגות, משפחות וחבורות גדולות, בצימרים המרוחקים אחד מן השני ומרווחים. טל': 054-4218789.

חדש!! מסלול טיול פארק חרוטות הסלע – הר מחייה (מסלול לקבוצות בלבד)

בסמוך למדרשת בן גוריון ומעיינות עין עבדת, נפתח ממש לאחרונה שביל הליכה, המשלב תרבות, קהילה והתיישבות מיוחדת. 4 אתרים במתחם אחד, במרחק של 3 ק"מ סה"כ, של חוויה תיירותית במדבר. השביל מתחיל בכפר הפזורה הבדואית בעבדת, שם נפגשים עם סאלם אל וואדג באוהל הפרטי שלו, "יאאהלה קמפ", בחוויה ושיחה על התרבות והחברה הבדואית. משם עולים במעלה שביל חדש לפארק חרוטות הסלע (ציורי הסלע), דרכן מכירים את חיי המתיישבים הקדמונים, שחרטו בסלעים ציורים של בעלי חיים ואת חוויות הצייד שלהם. הפארק משופע בחרוטות סלע וביניהן כמה מהנדירות בעולם. מהתצפית המרהיבה של "מצפור ליפא גל" יורדים בנקב קדום לחוות "כרמי עבדת", שם מחכים בעלי החווה המספרים על ההתיישבות בחוות הבודדים וייצור היין במדבר כולל טעימות. מהחווה עולים לתצפית על בקעת צין וממשיכים ל"כפר בית השנטי – שנטי במדבר", מתוודעים אל הפרויקט והפעילות הקהילתית המדהימה הנעשית כאן עם נוער חסר בית ומסיירים בגן המרהיב ע"ש שניאור חשין ז"ל. ניתן לשלב ארוחת צהריים בכל אחת מהתחנות בתאום מראש ובתשלום בנפרד. לפרטים – אירוח אצל סאלם: 054-3510824, חוות כרמי עבדת: 052-2705328, סיור ב"בית השנטי": 03-5195410.   

 שוש להב – עורכת ראשית של כתב-העת "עולם הצילום" ושל פורטל   GoodTimes                                                           

Exit mobile version