Site icon IAS

היסטוריה בחיפה: נפתחה הדרך אל חוף הים בבת גלים

הדמיה של טיילת בה"ד החדשה. צילום גרינשטיין-הרגיל אדריכלות נוף

בשכונת בת-גלים בחיפה נרשמה אתמול (א') היסטוריה, עם תחילת העבודות להפלתה של החומה אשר הקיפה את בסיס ההדרכה המיתולוגי של חיל הים מאז הקמתו בתקופת המנדט הבריטי עבור הצי המלכותי.

עם הריסת החומה, יוסר לראשונה החיץ שמנע במשך עשרות שנים מעבר תושבים לחוף הים, וכך ייווצר גם קשר בין שני חופי הרחצה העירוניים, שהיו עד היום מנותקים זה מזה – החוף השקט וחוף בת גלים לטיילת הבה"ד. הסרת החיץ מתאפשרת הודות להסכם תקדימי שנחתם בין עיריית חיפה למשרד הביטחון, במסגרתו עבר השטח ששימש עד כה את חיל הים לבעלות עיריית חיפה.

הריסת חומת בסיס חיל הים בבת גלים בחיפה. צילום דוברות עיריית חיפה

הטיילת בין שני החופים תוקם באמצעות חברת "יפה נוף" בעלות כוללת של כ-20 מיליון שקל והעבודות להקמתה יחלו כבר השבוע ויימשכו כשנה. הטיילת החדשה, שתחבר בין טיילת בת גלים ההיסטורית לחוף השקט, תואר בתאורת לד ייחודית וחסכונית ותכלול, בין היתר: שביל אופניים, שביל להולכי רגל ופינות ישיבה ותצפית ייחודיות אל עבר מפרץ עכו, הרי הגליל וראש הנקרה. לאורכה של הטיילת ישולבו משטחי דשא ויבוצעו עבודות גינון נרחבות. כמו כן יוקמו לאורך הטיילת מתקני כושר ובמקום רחבת המסדרים ההיסטורית תוקם רחבת גלגליות.

עם הקמת טיילת הבה"ד יושלם רצף טיילות החוף הכולל מסלולי הליכה ומסלולי רכיבה על אופניים לאורך של כ-10 ק"מ מחוף "זמיר" שבמבואות הדרומיים ועד לחוף השקט בשכונת בת גלים בעלות כוללת המוערכת בכ-74 מיליון שקל. רצף הטיילות המוארות לכל אורכן חוצה את חופי דדו-זמיר, חוף הכרמל, פארק שקמונה, פארק הכט, רחוב יוברט המפרי ושכונת בת גלים.

עוד שלב במימוש תוכנית "חזית הים העירונית"

חזית הים העירונית המתוכננת. הדמיה מן שנער אדריכלים

פתיחת רצועת החוף לים והקמתה של הטיילת החדשה מהווה חלק במימוש תכנית "חזית הים העירונית", כפי שעוגנה בתכנית המתאר הארצית (תמ"א 13/ 3/ א) ואושרה ע"י הממשלה, בצירוף הבנות שהושגו בנושא עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ובכלל זה נמל חיפה וחיל הים. חזית הים – שתכלול עם השלמתה טיילות חוף, שטחי ציבור פתוחים ומבני תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש, לצד מתחם מגורים – מבוצעת בשלבים בד בבד עם פינוי הדרגתי שכבר החל של פעילויות נמליות שונות, לרבות הנסיגה אותה מבצע כיום חיל הים מקו רצועת הים בבת גלים.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "הפלת החומה מסמלת רגע היסטורי ושלב אחרון ביישום המטרה, אותה הצבנו לעצמנו, לשחרר ולפתח את רצועת החוף שהיא נכס ציבורי עליון בחשיבותו. לאחר שהקמנו את פארק הכט ופארק שקמונה, חידשנו את טיילת חוף הכרמל, חוף הסטודנטים וחוף כאן, אנו עומדים כיום בפני השלמת רצף של הליכה ונסיעה באופניים לאורך כל חופי העיר.
לא היה פשוט לשחרר את רצועת החוף של בסיס חיל הים, אבל לשמחתי זכינו לשיתוף פעולה ממשרד הביטחון ואנשי חיל הים ובהרבה רצון טוב הגענו להסכמות בזכותם עבר השטח לבעלות העירייה או הוחזר לאחר קרוב למאה שנים לציבור הרחב, שיזכה ליהנות ממנו כאתר ייחודי עם איזור תצפית יחיד במינו בארץ".

מתוך סרטון הדמיה של עיריית חיפה על רצף הטיילות החדש

רצף הטיילות שהושלם עד כה כולל את הטיילות הבאות: 

טיילת "דדו" – הוקמה בסוף שנות ה-80 וחודשה ע"י עיריית חיפה בשנת 2012 בעלות של כ-15 מיליון שקל. אורכה כשני קילומטרים והיא משתרעת לאורכם של חופי הרחצה הדרומיים של העיר: "חוף הכרמל", "חוף זמיר", "חוף דדו" ו"חוף דדו דרום". בקיץ מתקיימים באמפיתאטרון הופעות ואירועי קיץ, ובה גם, בין היתר, מתחמי כושר, מתחם מתקני מתח הגדול בארץ בו תתקיים בקיץ אליפות ישראל השנייה במתח, פינות ישיבה, שירותים ומלתחות. כמו כן ניטעו לאורך הטיילת עצים המתאימים לסביבת ים, ובהם: אשלים ודקלים, צמחים עונתיים ומשטחי דשא.

טיילת חוף הכרמל – הוקמה לפני כשלוש שנים בעלות של כ-5 מיליון שקלים כהמשכה הטבעי של טיילת דדו מחוף הכרמל ועד לטיילת פארק שיקמונה. הטיילת באורך של כ-400 מטרים, נבנתה לאורכו של קטע חוף ייחודי ובו תופעות גיאומורפולוגיות עשירות בצמחיה ובבעלי חיים אשר התהוו בעקבות תופעה של "חדירת" ראש הכרמל לים. מגע הים עם סלע הגיר הקשה יצר טבלאות גידוד (סלעים שטוחים). לאורך הטיילת המוארת בתאורת לד מודרנית, נבנו מדרגות פנורמיות מהן נגלה נוף הים והיא  כוללת שביל אופניים.

טיילת שקמונה – חוצה את פארק שיקמונה שהוקם לפני כ-7 שנים בעלות של כ-10 מיליון שקלים. הפארק האקולוגי משתרע על שטח של כ-80 דונם בחזית החוף. הטיילת הוקמה בד בבד עם שיקום ושחזור צמחיית החוף, שמירה על ערכי הטבע, הארכיאולוגיה והנוף הייחודיים. אורכה של טיילת הולכי הרגל כ- 1.5 ק"מ. הטיילת הופרדה משביל האופניים המקביל ולאורכה שלושה מוקדי פעילות: מוקד אחד, בכניסה הדרומית לחוף, מהווה מעין שער כניסה לחוף שקמונה והוא כולל רחבת התכנסות, תצפית נוף אל הים ומקומות ישיבה. המוקד השני ליד נחל לוטם והמוקד השלישי ליד נחל עלייה.

טיילת פארק הכט – נמצאת בין הגן הלאומי "תל שקמונה" מעברה השני של מסילת הרכבת ובין חוף דדו. הטיילת הוקמה בשנת 2008 במסגרת פיתוח הפארק בעלות של כ-14 מיליון שקל במימון קרן ראובן הכט.  אורכה כ-1.2 ק"מ והיא כוללת מגוון אטרקציות בהם מתחם "סקייטפארק" מהגדולים והיפים בישראל, מתחם פאמטראק לרוכבי אופניים, מגרשי ספורט וכושר ומתחם משחקים אתגרי מוצלל לילדים בגילאים שונים.

הדמיה של גשר בה"ד החדש. צילום הדמיה גרינשטיין-הרגיל אדריכלות נוף

טיילת יוברט המפרי – מושלמת בימים אלה בהמשכה של טיילת פארק שקמונה. הטיילת באורך של כ-2 ק"מ מוקמת בעלות של כ-5 מיליון שקלים ונמשכת מסוף טיילת שקמונה והמכון לחקר הימים והאגמים לאורך הרחוב עד מחלף אלנבי. הטיילת כוללת פינות ישיבה שביל אופניים רגל ואופניים, מדשאות תאורה וגישה לחוף ייחודי המשמש לגלישת קייטסרפינג.

טיילת בת גלים – הוקמה ע"י העירייה בשנות ה -70 בין התחנת התחתונה של רכבל סטלה מאריס ובבסיס ההדרכה של חיל הים. הטיילת מהווה המשך ישיר לטיילת יוברט המפרי והיא הראשונה ברצף טיילות החוף הפונה צפונה אל עבר מפרץ חיפה. תחילתה של הטיילת משטחי דשא והיא כוללת מתחמי כושר, מסעדות פינות ישיבה מוצללות ודקורטיביות. הטיילת מחודשת ע"י העירייה בימים אלה.

טיילת בה"ד – עלות הקמת הטיילת החדש אשר יוצאת לדרך בימים אלה כ-20 מיליון שקל. הטיילת תחבר בין טיילת בת גלים והחוף השקט. הטיילת תכלול ריצוף משולב בדק-עץ, מדרגות ישיבה, ספסלי צפייה לים ושביל אופניים וכן גשר תחתיו יעברו סירות בה"ד חיל הים אל הים.

כתבה קודמת: נסללה הדרך להארכת להארכת מסלולי שדה התעופה בחיפה

Exit mobile version