Site icon IAS

היום מציין העולם את "יום כדור הארץ הבינלאומי"

חנוכת הפח הכתום בחוף סוסיתא בכינרת. צילום איגוד ערים כינרת

היום (22.4) מציין העולם את "יום כדור הארץ הבינלאומי", המחדד את חשיבות השמירה על הסביבה והמוכנות למשבר האקלים, אשר כבר מראה אותותיו בעולם, באקלים קיצון, שיטפונות ושרב. מטרת יום זה הינה להעלות את המודעות והאחריות של כל אחד מאיתנו, להשפיע באמצעות התנהלות שגרתית ביום יום, על גורלנו, ועתיד המערכת האקולוגית בעתיד.

עם פתיחת עונת הרחצה בכינרת, השנה, בפעם הראשונה בכינרת, ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים כינרת ותמיר מיחזור, נפרסו כ-55 פחים כתומים ב-11 (מתוך 15) חופי איגוד כינרת: צינברי, ברניקי, שקמים, צמח, סוסיתא, חלוקים, לבנון, כורסי, דוגית ומפרץ אמנון, המיועדים לפסולת אריזות פלסטיק, מתכת וקרטוני משקה. האריזות שיאספו מהפחים הכתומים בחופים, יופנו לתחנת המיון של תמיר מיחזור בעפולה, ומשם למפעלי המיחזור.

בנוסף להצבת הפחים הכתומים, ובניסיון לצמצם את השימוש בכלי חד"פ (חד פעמי) בחופי הכינרת, נחנך פיילוט ראשוני בחוף סוסיתא, כחוף ללא חד"פ, במטרה לבחון את התגייסות הציבור בשמירה על ניקיון הסביבה, המים והחופים. במידה שהפיילוט יצלח, יועבר גם לחופי האיגוד הנוספים, זאת בהתאם להתגייסות הציבור למהלך. באיגוד ערים כינרת מציינים כי 80% מהפסולת בים ובחופים בעולם, מגיעה משימוש בכלים חד פעמיים, העפים עם הרוח, מהשולחנות ולעיתים מתוך פחי אשפה פתוחים, או שאנשים משאירים אחריהם בחופים, הגורמים לזיהום אדיר, פוגעים בחיות המים והצמחייה.

חוף סוסיתא ללא כלים חד פעמיים. צילום איגוד ערים כינרת

הפיילוט בחוף סוסיתא יתוגבר בפעולות הסברה של צוותי "המסבירנים" באיגוד ערים כינרת, הפועלים בחופים, בהסברה אינטנסיבית לנופשים, על חשיבות השמירה על ניקיון הסביבה והמים והשלכת האשפה רק לפחים, ואף יציעו להחליף את "שרוולי" כוסות החד"פ, בכוסות רב פעמיות, ללא תשלום. בנוסף, הקים איגוד ערים כינרת בחוף סוסיתא מתקנים נוספים לשטיפת כלים רב פעמיים, והציב שילוט המעודד את הנופשים לשימוש בכלים רב פעמיים.

באיגוד ערים כינרת אומרים כי פריסת הפחים הכתומים והפיילוט בחוף סוסיתא, הוא המשך מתבקש למודל הייחודי של האיגוד, שכל חופיו הוכרזו כחופים שקטים, בהם אסורים מוסיקה רעד ומגברים, מאחר וגם רעש נחשב לזיהום והפרעה. כיום קיימת כבר אכיפת תקנת הרעש, המוסיקה והניקיון, והנופשים מוזהרים ואף נקנסים במידה וחרגו מההנחיה.

מודל החופים השקטים שומר על איכות הנופש של הקהל הרחב, ולכן גם השמירה על הניקון, השלכת אשפה לפחים בלבד, וצמצום השימוש בחד"פ המזהם, יכול להצליח רק בשיתוף פעולה של הציבור, במטרה לשמור על איכות וניקיון האגם הלאומי של כולנו, כחלק מהכבוד שחובה עלינו להעניק לטבע שסביבנו ולשמור עליו בהווה ולעתיד.

בתקוה לעונת רחצה שקטה, נקיה ובטוחה, ולבשורות טובות. אמן.

Exit mobile version