Site icon IAS

היום העולמי לשמירה על בתי הגידול המימיים

בריכת החורף בגן לאומי ירקון-תל אפק. צילום יניב כהן, רט"ג

מדי שנה ב-2 בפברואר, היום בו נחתמה אמנת רמסר (Ramsar) בעיר רמסר שבאירן בשנת 1971, מציינים בעולם ובארץ את היום העולמי לשמירה על בתי הגידול המימיים: האגמים, הנחלים, הביצות ובריכות החורף. השנה, רשות הטבע והגנים תציין אותו בסימן "שיקום בתי הגידול המימיים", במטרה להדגיש את הדחיפות הקיימת ואת הצורך לתעדף את השיקום של בתי הגידול האלה. במסגרת ציון יום זה, תתקיימנה מגוון פעילויות לכל המשפחה בשמורות טבע וגנים לאומיים נבחרים, החל מיום שישי ה-3 בפברואר ולאורך חודש פברואר כולו.

לדברי דנה מילשטיין, אקולוגית בתי גידול מימיים ברשות הטבע והגנים: "במהלך 300 השנים האחרונות, התרחשה פגיעה והתדרדרות במצבם של יותר מ- 80% ממערכות המים המתוקים בכדור הארץ, כאשר 35% ממערכות המים המתוקים אבדו רק במהלך 50 השנים האחרונות. קצב הפגיעה במערכות אקולוגיות של בתי גידול מימיים ממשיך להיות גבוה, למשל, גבוה פי 3 מאשר קצב האובדן של יערות. הנתון הזה מפתיע לאור העובדה, שבתי גידול מימיים הם מערכות אקולוגיות בעלות חשיבות רבה, שתורמות למגוון ביולוגי, ממתנות השפעות של שינויי אקלים, חיוניות לזמינות מים, לכלכלה עולמית ועוד. נדרשת מודעות ברמה מקומית ועולמית במטרה לעצור את התדרדרותן המהירה של מערכות חשובות אלה ואת אובדנן, ולעודד פעולות לשימור ושיקום.

שמורת החולה. צילום שרית פלצ'י מיארה, רט"ג

מזי מגנאז'י מוסקוביץ, מנהלת ההסברה ברשות הטבע והגנים: "ביום בתי גידול מימיים העולמי עוסקים בנושא, יחד, אנשים מכל העולם וגם לנו חשוב לרתום ולהעלות את המודעות לנושא זה בקרב הציבור בישראל. אנו מזמינים את הציבור לקחת חלק בפעילויות, להיחשף לנושא מקרוב ולהיות חלק בהבנה, בתמיכה ואף בעשייה בצורך לשמר ולשקם בתי גידול מיוחדים אלה".

כמה מהסיורים המוצעים הם חלק מפרויקט ההדרכות של משרד התיירות, במטרה לסייע למורי הדרך בארץ.

מומלץ להירשם לביקור באתרים מראש, באמצעות מערכת ההזמנות באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים, כדי להבטיח בוודאות כניסה לאתר במקרה של עומס, ולקבל הודעות ועדכונים חשובים על פעילות האתר, הקשורים לתנאי מזג אוויר ובכלל.

פרטים נוספים והרשמה באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים: https://www.parks.org.il/ramser/

Exit mobile version