Site icon IAS

הטרור האיסלמי פוגע בתיירות ובתעופה האירופית

בסוף יולי התברר באירופה, כי השפעות הטרור האיסלמי הקיצוני על התיירות האירופית עמוקות והן פוגעות בעסקים גדולים וקטנים. עשו זאת הזעזועים שהגיעו בזה אחר זה של הרג אזרחים בבריסל וניס, ההתפרצות הקטלנית של הטרור בגרמניה וההרג הזוועתי של כומר בכנסיה בעיירה צרפתית קטנה.

עוד לא יבשה הדיו מעל מסקנות אלה וכבר התברר, כי ביום שישי שחלף עצרה משטרת בלגיה שני חשודים איסלמיים בתכנון פיגוע בבלגיה. המעצר בוצע לאחר חיפושים ביום שישי בבתי חשודים. שני העצורים הם אחים. ממשרד התביעה הפדרלית הבלגי נמסר, כי "בהתבסס על סיכומים ארעיים מהחקירה, נראה כי הייתה כוונה לבצע פיגוע אי שם בבלגיה". בעקבות הודעה על חומרי חבלה בנמל הוגברה בשבת הכוננות בנמל התעופה סכיפהול בהולנד. מחסומים הוקמו בכבישי הגישה אליו, כלי רכב נבדקו ואנשים תוחקרו. בגרמניה ,שוב בעקבות חשד על הטמנת חומרי חבלה, פונו תחנת רכבת וקניון במינכן.

זינוק בהתקפות טרור

שני אירועים אלה מדגישים את הזינוק בהתקפות הטרור והחשש מפניהם באירופה. זינוק המעלה את השאלה – האם לאיום החדש קיים פוטנציאל יציב בשיבוש החיים באירופה, בערים, בעיירות ובכפרים? מה שבטוח הוא, שכדי למנוע זאת, עומדים היום מנהיגי אירופה בפני אתגרים פוליטיים-ביטחוניים לא פשוטים. אם הם לא ימצאו פתרונות הפגיעה בכלכלה האירופית ובמיוחד בתעשיית התיירות והתעופה עלולה להיות עמוקה.

הגדיר זאת במדוייק ג'ורג' פנאיוטיס (Georges Panayotis), נשיא קבוצת MKG, חברת ייעוץ תיירות מבוססת בפריז: "אנחנו חווים שינוי מבני, תופעה של מלחמה על סף דלתנו, שלא היה קיימת בעבר.  אם לא נפתור זאת, הבעיה תמשיך".

הפחד

הפחד מפני תיור באיזורים מוכי טרור הוא רב וגורם לתיירים להימנע מלבקר באזורים אלה. הטרור מניע גורמי ביטחון לפעול בהתאם בהוצאות כלכליות גדולות מאוד. אפשר להתגבר על הפחד כשמדובר על תופעות חד פעמיות, אבל כשהוא הופך לכמעט שיגרה הוא מכה חזקה בציבוריות ופוגע בתעשיית התיירות.

פגיעה באתר מון-סן מישל

קחו למשל את אתר מון-סן-מישל המפורסם בצרפת. זהו מנזר מרהיב מימי הביניים, וסביבו בתי מלון ומסעדות, הממוקם באזור ים של גיאות ושפל מדהימים. האתר נחשב אחד מאתרי התיירות המובילים של צרפת. במרוצת החודשים שחלפו מאז מתקפת הטרור ב-13 בנובמבר בפריז צנחו ברשת בתי מלון ובמסעדות באתר ובאיזור של קבוצת Sodetour, בשיעור של עד 70%.

התברר, בעיקר, כי מבקרים אמריקנים ויפנים ביטלו הזמנות לבקר באתר, למרות שהוא ממוקם על סלע מבודד בחוף הצפון מערבי של נורמנדי רחוק מפאריס. Gilles Gohier, מנכ"ל קבוצת Sodetour, נאלץ להוציא במשך 4 חודשים 230 עובדים לחופשה כפויה, ולסגור זמנית מחצית מחמישה מלונות וארבע מסעדות.

"אי אפשר לתכנן עסקים לעתיד"

בדיוק כשנראה היה שעסקי התיירות חוזרים לעצמם אירע הטבח ביום הבסטיליה בניס, שבה הרג מחבל איסלמי באמצעות משאית 84 בני אדם. כתוצאה מכך קפצו ביטולי התיירות ב-20%. ועתה הם צפויים לעלות לאחר הריגתו בשבוע שעבר של כומר ליד רואן בנורמנדי על ידי שני חמושים שנשבעו אמונים למדינה האיסלמית. "מה קרה ברואן מראה כי פיגוע יכול להתרחש שם, או בכל מקום," ציין   Gohier והוסיף כי כך: " אי אפשר לתכנן עסקים לעתיד".

פגיעה בכלכלה

הטרור האיסלמי המתחדש פגע בכלכלה האירופית באחד המגזרים החיוניים ביותר שלה – התיירות, בדיוק כשהחלה להסתמן בה התאוששות קלושה. ב-2016 הייתה צמיחה כלכלית ב-19 המדינות משתמשות היורו שהגיעה לרמה שלא נראתה מאז המשבר הפיננסי ב-2008. אבל, אירועי הטרור קטעו זאת. ביום שישי שחלך דיווח האיחוד האירופי, כי הואט המומנטום ברבעון השני, כאשר הכלכלה התקדמה רק ב-0.3% בחודשים אפריל עד יוני, לעומת גידול של 0.6% ברבעון הראשון. צרפת אפילו החליקה חזרה לתוך הקיפאון עם צמיחה של 0% בשלושת החודשים עד יוני בהשוואה לרבעון הראשון.

אי הוודאות הוכפלה בחודשים האחרונים כאשר תקיפות טרור הפכו תכופות ונפוצות יותר. אומנם המשקיעים לא התרחקו, אבל עבור תיירים פוטנציאליים החלו  לחשוב שאירופה אינה עוד יעד נסיעה מרכזי. התוצאה: ענף התיירות, המהווה 10% מהפעילות הכלכלית באיחוד האירופי, החל להרגיש את עוקץ הביטולים  והפגיעה הכלכלית הכרוכה בו ואם זה לא מספיק נאלצות עתה ממשלות אירופה להוציא מאות מיליארדי יורו על אמצעי ביטחון פנימיים משופרים ועל הפעילויות הצבאיות נגד המדינה האסלאמית.

צרפת

צרפת, הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי אחרי גרמניה ובריטניה, שכבר נאבקה בעבר לצאת מתקופה ארוכה של קיפאון בצמיחה כלכלית ובאבטלה גבוהה, היא המדינה המתויירת ביותר באירופה. בשנת 2015 נכנסו אליה יותר מ-84 מיליון תיירים ואנליסטים דיווחו אז, כי הם צופים צמיחה נוספת בשנת 2016. אבל אחרי הפיגועים ב-13 בנובמבר בפריז הואט המומנטום וזרם התיירות הנכנסת אליה החל לרדת. ירידה שהתגברה במקביל לפרוץ הפיגועים הנוספים.

לדברי מארק אוקסטרום (Mark Okerstrom)  סמנכ"ל הכספים של אקספדיה (Expedia), אתר הזמנות תיירותיות ותעופתיות גדול, הצניחה בהזמנת לינות חדרים בצרפת ירדה בקצב חד סיפרתי אחרי המתקפה בפריז, התגברה אחרי הפיגועים בבריסל  ואחרי הטבח בניס החל קצב צניחת ההזמנות לרדת במספרים דו ספרתיים.  

איום הטרור הוסיף שכבה נוספת של מורכבות כלכלית לא פשוטה באירופה, המתמודדת עם זרם גדול של מהגרים ועם ההשלכות של החלטת בריטניה, בחודש שעבר, לעזוב את האיחוד האירופי.

בלגיה

בלגיה, שנפגעה קשה בפיגועים בבריסל, ספגה כבר הפסד של כמיליארד כמעט בכל העסקים ובהכנסות ממסים, כך מסרה הממשלה הבלגית בשבוע שחלף. הנפגעים העיקריים היו חברות התעופה, בתי המלון, מסעדות ואתרי התיירות. כמו כן נפגעה תעשיית הבידור, כאשר בוטלו קונצרטים, קרנבלים ואירועי ספורט.

גרמניה

לאחר מבול של התקפות נגד אזרחים ברכבת, בקניון ובקונצרט נאלצה ממשלת גרמניה להכיר בשבוע שעבר בעובדה, כי המדינה הפכה מטרה עבור המדינה האיסלמית. התוצאה: חברות נסיעות מקומיות החלו לשאול עצמן – האם הכלכלה הגדולה ביותר באירופה עדיין בטוחה. כלכלנים מקומיים אף הביעו חשש, כי הוצאות הצריכה, ממנועי הצמיחה המרכזיים, יכולות לרדת כאשר הצרכנים התחילו לצאת פחות.

תעופה

מכות הטרור מכות גם בתעשיית התעופה האירופית. אייר פראנס-קלמ ולופטהנזה, שתי חברות תעופה הגדולות ביותר באירופה חותכות עתה את התחזיות הרווח שלהן לאחרונה לשינה, לאחר שהתברר להן, כי הפיגועים החוזרים באירופה מרתיעים תיירים ואנשי עסקים מלטוס ליעדים אירופים. יש לציין, כי גם השביתות במגזרים שונים פגעו כלכלית בשתי החברות.

תעשיית המותרות

ההתקפות הטרור גזרו גם נתחים מהכנסות תעשיית המותרות האירופית, אשר מסתמכת במידה רבה על הקניות שמבצעים תיירים זרים, במיוחד מאסיה. מותגים מובילים כמו הרמס, לואי ויטון ופראדה דיווחו על שפל גבוה במכירות לתיירים.

אם פיגועי הטרור במדינות מרכזיות באירופה ימשכו, יוגבר הפחד בקרב תיירים פוטנציאליים לבקר בהן ואז יתכן, כי נתונים אלה עשויים להפנות נוסעים הרחק מהכלכלות הגדולות באירופה לעבר מקומות רגועים כמו ספרד, יוון, או סקנדינביה – בתנאי שהטרור האיסלמי לא יגיע גם לשם.

 

 

Exit mobile version