Site icon IAS

החזון והמציאות של אירוע האירוויזיון בתל אביב

ההכנות לאירוויזיון. המלונות בתל אביב חוו ירידה של 2% בלינות התיירים. צילום Andres Putting/EBU

"יש לנו יותר ממיליון תיירים בשנה במלונות, אז עוד 5-10 אלפים לא יהוו את שובר השיוויון, אבל אירוע האירוויזיון עצמו הוא שובר שיוויון". כך אומר מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב-רבתי, עודד גרופמן, ומוסיף שהמלונאים העריכו מלכתחילה שיגיעו לתחרות רק אלפים בודדים, אבל החשיבות מבחינת ישראל היא קיום האירוע והעובדה שייחשפו אליו חצי מיליארד איש בעולם.

על רקע ההסלמה בעזה, מנסים בתאגיד וכל מי שעוסק באירוויזיון להמשיך כרגיל, בתקווה שהתחרות תצא לדרך כמתוכנן.

גרופמן מספר שהתאגיד, שהפקת האירוויזיון היא בסמכותו, שריין 3,000 חדרי מלון בשביל המשלחות מ-41 מדינות. באזור תל אביב יש 11 אלף חדרים ובחודש מאי התפוסות בעיר גבוהות מאד ממילא ובמאי שעבר, למשל, הגיעו התפוסות ל-85%. כך שהתוספת הצפויה של 3,000 חדרים נראתה גבוהה. אלא שבחיים עצמם מומשו רק 750 חדרים למשלחות. "רואים את המספרים", מסביר גרופמן, "כל משלחת של 20 איש והם מפוזרים ב-35-40 מלונות. היו הערכות שיגיעו 2,000 אנשי תקשורת, אבל יש הרבה גופים עם נציגים בארץ ונציגויות ותאגידים שנכללים כבר במשלחות. וכך כשהמעגל הראשון של האנשים שהגיעו עם המשלחות נמוך מהצפוי וממה שביקשו שישריינו להם – השתחררו הרבה חדרים. מכירת הכרטיסים התאחרה מאד מכל מיני סיבות לוגיסטיות ומחירם הגבוה הרתיע הרבה אנשים מלרכוש אותם. גם העובדה שיש רק 7,500 מקומות ישיבה למכור לעומת כ-10,000 בשטוקהולם או בקייב – גרמה לעליית מחירי הכרטיסים".

מאחורי המצלמה באירוויזיון. צילום Andres Putting/EBU

אירוע של צופים נלהבים עם תקציב נמוך

גרופמן מציין את מה שבעצם ברור מאליו, שאוהדי האירוויזיון הם לא לקוחות של מלונות כמו הילטון ו-jaffa אלא אנשים עם תקציב בינוני עד נמוך, שמוכנים להוציא לכל היותר כמה מאות דולרים על אירוע כזה ואשר השילוב של טיסה, לינה וכרטיסים יקרים הוא מעבר להישג ידם והם יסתפקו בצפיה בו מעל מסך הטלוויזיה שלהם. כאן אין מדובר על אירופי שעולה לרכבת ומגיע תוך ארבע שעות כמו בליסבון ובקייב. ובכל מקרה, גם באירוויזיונים באירופה לא הגיעו 20-30 אלף תיירים.

גרופמן: "הכל ביחד באמת גרם למצב שבזמן אמת יגיעו רק בין 5,000-7,000 תיירים לאירוויזיון, אבל אני לא רואה בזה כישלון – המספר נופח ויצר באז שגרם בהתחלה למצב שאנשים חשבו שהעיר תהיה מלאה עד אפס מקום ודיברו על עיר אוהלים ואניות שיעגנו מול תל אביב.  מי שהיה בודק מה קרה בערים אחרות בתקופת האירוויזיון, אז כן, היתה הצלחה, אבל לא בהשוואה למה שציפו כי הצפי לא היה ריאלי. בשיקולים של התאגיד שימשו המלונאים בתפקיד מרכזי והחדרים הוקצו במחירים תחרותיים ואטרקטיבים. המשלחות כבר נמצאות במלונות, עושות את החזרות והמסיבות שלהם".

עליה במחירי המלונות במדינות השונות לקראת האירוויזיון. מקור STR

לדבריו, בכל עיר בחמש השנים האחרונות שבהן התקיים אירוויזיון היה גידול בביקושים והמחירים התייקרו. גם בישראל, בימים הראשונים להכרזה, המחירים קפצו ומאז יש ירידה במחירים ל-700-800 שקל ללילה במלון בדרגת 4 כוכבים וב-1,100 שקל במלון ברמה של 5 כוכבים. "מה שמשקף שהביקוש לא גדול מההיצע".

גרופמן מספר עוד שמהיום הראשון שתל אביב נבחרה לקיים בה את התחרות, המלונאים נערכים עם חבילות לינה, מנהלי קבלה וקונסיירג'ים עם מידע, אתרי אינטרנט, תיאום עם כל הגופים, כשהמלון הוא הממשק המרכזי למה שקורה בעיר. המלונות לקחו על עצמם את נושא הרב-קו, את התיאום הבטחוני בכל מקום עם משטרה וכיבוי אש – המלונאים רואים באירוע חשיבות מאד גדולה, אירוע שאם באמת יצליח, יראה את האטרקטיביות של העיר ויוכל לדחוף את תיירות התערוכות, הירידים והקונגרסים. "מאד חשוב לנו שנצליח בטווח הקצר ובטווח הארוך להראות שישראל מסוגלת,  שנוכל להביא אירועים וכינוסים לארץ. ב-78 ישראל זכתה בזה לראשונה וזכתה פעם נוספת והתחרות היתה אמורה להיות שוב בירושלים והוחלט לוותר, שכן ישראל אמרה אז שהיא לא יכולה לקחת על עצמה עוד אירוויזיון".

ההשקעה של 140 מליון שקל על שעתים של שידור היא חסרת תקדים: הצוותים המכינים את המישדר כולם של גופים אירופיים שזו המומחיות שלהם ומדובר בסטנדרד שלא נראה כמוהו בארץ עד היום. "בטווח הקצר חשוב שהכל ידפוק כמו שצריך, אבל החשיבות האמיתית היא בטווח הארוך: מבחינת העיר והתיירות אליה זהו אירוע שיכול למנף אותה כמו אולימפיאדה שמתרחשת פעם בכמה שנים וכל העיניים נשואות אליו. אם התפוסה במלונות תהיה 92% או 83% זה שולי. מה שחשוב הוא שאותו גוף שידור מקיים את האירוע בארץ ומאות מיליוני אנשים ישמעו 'הלו תל אביב' ויראו קליפים על ישראל", אומר גרופמן.

מתיחת פנים לעיר

עודד גרופמן, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל איב-רבתי. צילום עירית רוזנבלום

מעבר לאירוע הנקודתי, התחרות האירופית דירבנה את העיריה ושאר הגופים למתיחת פנים תיירותית בעיר – השילוט באנגלית באטובוסים, המפות לתייר ומדריכים כתובים במלונות, אתרי האינטרנט שעלו לאוויר, התחבורה שצריך להפעיל בסוף השבוע כאשר אין תחבורה ציבורית, תיאומים בין הרבה מאד גופים – התאגיד, העיריה, המלונות והכוחות שבשטח, משטרה וכיבוי אש, תיירות ירוקה, שדה התעופה ושאטלים לתל אביב ולמלונות שלא היו בעבר, לשכות מידע וכו'.

בסוף השבוע של האירוויזיון, בין ה-16-18 באפריל, מגיעים לתל אביב גם 20 מחליטנים בכירים מחברות בינלאומיות מאירופה ומצפון אמריקה, ביניהם מחברות בתחומי ההייטק והקוסמטיקה שיקבלו תצוגת תכלית של ההיערכות לקראת האירוויזיון. זאת, בנסיון למנף את תחום הכנסים הבינלאומיים בתל אביב.

לשכת הכנסים של תל אביב – המשותפת לעיריה, התאחדות המלונות של תל אביב, האקספו ומשרד התיירות – מארחת אותם בתל אביב. בנוסף יעשו חצי יום בירושלים ומשם רובם ממשיכים לתערוכת IMEX (איימקס) שבפרנקפורט, התערוכה הגדולה והחשובה בעולם לתיירות הכנסים והאירועים, בה יש לתל אביב תצוגה בתוך הביתן של ישראל.

Exit mobile version