Site icon IAS

דעה: על מורי הדרך להתנתק ממשרד התיירות

בוועדת הכלכלה של הכנסת יחל מחר בצהריים, (ב') דיון בקריאה שניה ושלישית של חוק התיירות החדש אותו מנסה להעביר שר התיירות יריב לוין. לשיטתי, מדובר בחוק גרוע, נבזי, המיועד לא רק לפגוע, אלא גם לחסל את ציבור מורי הדרך המוסמכים, בעיקר בתיירות הפנים – אך גם בתיירות הנכנסת. החוק הוא בעייתי ביותר במרבית סעיפיו והחשש הוא שנוכח הרוב הקואליציוני בכנסת, הוא יעבור בסופו של דבר, אולי עם תיקונים קלים ובלתי משמעותיים.

לכן, אני מבקש מציבור מורי הדרך המוסמכים והתומכים בהם, לשקול אפשרות אחרת: להוביל לשכנוע חברי הכנסת והציבור – בין על ידי הגשת הסתייגויות לדיון בוועדת הכלכלה ובין בדרכים אחרות – בצורך בהתנתקות מוחלטת של מקצוע מורי הדרך ממשרד התיירות. הדבר מקובל בעולם במרבית המדינות הנאורות. אין צורך יותר ברגולציה של משרד התיירות. המשרד ויתר בעבר על רגולציה בתחום מנהלי בתי מלון ומשרדי נסיעות והשאיר לעצמו רק לפקח ולשלוט במורי הדרך.

בעולם זה לא מקובל. בכלל לא. ברוב המדינות, בעיקר באלו החברות באיגוד העולמי של מורי הדרך (WFTGA), איתם אני נמצא בקשר בתוקף תפקידי על בסיס כמעט יום-יומי, הרגולציה מצויה בכלל בידי האגודות המקומיות, לא בידי השלטון. אני מציע להעתיק נוסחה עולמית מצליחה זו גם למדינת ישראל.

כלומר מספיק ודי עם משרד התיירות. לא צריך יותר את הרגולציה שלהם. לא את התעודות הממשלתיות, לא את תכניות הלימודים וההכשרה, לא את ההשתלמויות ולא את הפיקוח המופקר שלהם. די, ושכ-40 העובדים שעוסקים בזה במשרד התיירות – ילכו הביתה. יש לגרום לכך, שבהסתייגויות ע"י חברי ועדת הכללה, יקבע בחוק החדש שלא צריך יותר תעודת מורה דרך ממשלתית לאף אחד. לא בתיירות הנכנסת ולא בתיירות הפנים. את התעודות תתן מעתה אגודת מורי הדרך. האגודה תקים בית ספר למקצוע מורי הדרך (מגעים ראשונים כבר נעשו) ותיתן את ההסמכה. אגודת מורי הדרך תקיים את ההשתלמויות והיא גם זו שתנפיק את הרישיונות, ואלו הם שיקבעו. ואזי ניתן לכוחות השוק לעשות את שלהם.

כיום אין יותר פיקוח על משרדי הנסיעות. במי יבחר הצרכן השפוי לרכישת כרטיסי טיסה וחבילות תיור – אצל "חאפר" או אצל מי שלמד והוכשר? מדוע זה מתאים בכל מקום ולא יתאים אצלנו?

זאת ועוד, הארגון העולמי של מורי הדרך (WFTGA) גיבש בשנתיים האחרונות, ביחד עם האיחוד האירופאי, תקן מיוחד להכשרת מורי הדרך. זהו תקן EN15565 שאומץ על ידי מרבית אגודות מורי הדרך בעולם, תקן שמביא להכשרה למצוינות של מורי הדרך בלימודים בני למעלה משנתיים. משרד התיירות הישראלי סירב לתמוך בתקן זה ואף החליט באחרונה לקצר למינימום (כשנה) את תקופת ההכשרה של מורי הדרך. הכל כדי לפגוע במקצועיות של המדריכים. לא צריך אותם יותר.

אז חברים, קחו מידע זה לתשומת לבכם. בואו נתאחד סביב המגמה הזו. כמובן שחלק מהתהליך חייב להוביל לאיחוד מחדש של כל גופי מורי הדרך הקיימים כיום. רק איחוד כוחות ואיחוד משאבים יוביל להצלחה.  אנו נכשיר את מורי הדרך, אנו ניתן תעודות, אנו נעשה השתלמויות. לא צריך יותר את משרד התיירות. בואו נתאחד סביב קביעה זו: שר התיירות לא רוצה אותנו. אנו לא רוצים את שר התיירות – ואנו ננצח.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי  "הצעת החוק תסדיר את שירותי התיירות הניתנים בישראל, תפחית בצורה משמעותית את הרגולציה בתחום ותתאים אותה למציאות הנוכחית. השיאים שנשברים בתנועת התיירות לישראל מחייבים לשפר את המוצר התיירותי. כמו שנעשתה מהפכה בשיווק ישראל בתיירות, כך יש לפעול להתאמת שירותי התיירות בארץ לתיירים".

 

אילן שחורי הוא מורך דרך בתל אביב וסגן יו"ר אגודת מורי הדרך

Exit mobile version