Site icon IAS

"בתים מבפנים – תל אביב יפו":  גם מלון הוא בית

הסקיי בר של מלון לייטהאוס החדש של מלונות בראון, עם הרקע של תל אביב. צילום נתי גולד

"בתים מבפנים- תל אביב-יפו", הפסטיבל האורבני, חוזר זו השנה ה-12 לרחובות ומבני העיר העברית הראשונה. בימים חמישי עד שבת ה-22-20 בספטמבר, יתקיים הפסטיבל בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, שהספיק להפוך לאחד האירועים המרתקים שמתקיימים בעיר. הוא כולל תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים המסקרנים ביותר בעיר, חלקם מעולם לא נפתח לקהל הרחב. מלבד סיורים בדירות מגורים ובמבנים חדשים יתקיימו גם סיורים מרתקים במקומות בלתי שגרתיים.

בין עשרות המבנים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא בתים פרטיים, דירות, מבנים היסטוריים ומבנים עירוניים. ביניהם: מוזיאון הטבע החדש ע"ש שטיינהרדט, שני בנייני מגורים חדשים טרם אכלוס שייפתחו לסיורים עם האדריכלים המתכננים: בניין חדש במדרחוב נווה שאנן המדגים את המהפך שעוברת השכונה בימים אלו ובניין לשימור בלב תל אביב ידגים מהו בניין לשימור בהגבלות מחמירות. הדירות הפרטיות שייפתחו מדגימות שלל סגנונות עיצוב אורבניים ועכשוויים של דירות במרחבים השונים בעיר. ביניהם לדוגמה: דירת 39 מ"ר ברחוב שיר, דירת גן בבניין לשימור מחמיר בשדרות חן ובית רחב ידיים בשטח של כ-500 מ"ר ביפו העתיקה עם חצר פנימית מטופחת ושני גגות המשקיפים אל הנוף המרהיב של יפו העתיקה והים התיכון.

בית השגריר הבריטי שנפתח לסיורים במסגרת בתים מבפנים. צילום טל ניסים

עשרות סיורים ובתים פתוחים ברחבי העיר – מצפון תל אביב ועד יפו – יאפשרו למשתתפי "בתים מבפנים" להכיר את המבנים המעניינים ביותר בתל אביב-יפו, ללמוד על סגנונות הבנייה בעיר, להכיר מבפנים אייקוניים ואתרים שהכניסה אליהם סגורה בדרך כלל ולהתוודע להתמודדויות ולאתגרים שעומדים בפני האדריכלים המתכננים.

גם הלהיטים של "בתים מבפנים" חוזרים עם כניסה למנחת המסוקים שעל גג עזריאלי, הצצה למקלט האטומי בדיזנגוף סנטר, ביקור במאפייה התת-קרקעית של לחמים ובמעון השגריר הבריטי וכן באתר בניית הרכבת הקלה של תל אביב.

מלון לייטהאוס ממלונות בראון בבניין מגדלור בתל אביב. צילום אסף פינצ'וק

מלונות מעוצבים מבפנים

אולם גם מלונות הם בתים והשנה נכללים במיזם מלונות בוטיק חדשים ומעוצבים כמו מלון דריסקו, הפבריק והלייטהאוס שיפתחו לראשונה את דלתם לביקורים.

המלון החדש ביותר הוא מלון לייטהאוס החדש של רשת מלונות בראון ברחוב בן יהודה 1. תסופק הצצה למלון הבוטיק החדש שנפתח בבית מגדלור, מהבניינים האייקוניים במרכז העיר, שעם הקמתו שימש כבניין משרדים ומשכנן של קונסוליות ושל חברות תעופה זרות. בסיורים יציגו מנהלי המלון ויוזמיו את תהליך הסבתו של המבנה, שבמשך השנים ננטש והוזנח, למלון בוטיק מעוצב ששואף לחולל שינוי בסביבתו. הסיורים יתחילו מחוץ למבנה, ימשיכו ללובי, לחדרים ולקומת הגג המעוצבת בהשראת ג`ונגל אורבני. משך הסיורים כחצי שעה. .הסיורים ל-30 הבאים ראשונים. אין צורך ברישום מוקדם

הסוויטה המעוגלת של הפולי האוס. צילום אסף פינצ'וק

סיורים נוספים מתקיימים בבית פולישוק (הפולי האוס) בכיכר מגן דוד, ברחוב נחלת בנימין 1, הסיורים במלון הבוטיק, אף הוא מרשת בראון, שעוצב על ידי המעצב הבינלאומי הנודע כארים ראשיד ובו סוויטות על החזית המעוגלת ובריכת שחייה על הגג. הבניין שעבר בעשור האחרון תהליך ארוך של תכנון מחדש, שימור ושחזור, נבנה כבית משרדים הנחשב לאחת הדוגמאות המוצלחות של סגנון הבאוהאוס בתל אביב ומעוצב בהשפעת מבנים פינתיים שתכנן האדריכל אריך מנדלסון בארץ ובגרמניה. הסיורים יכללו הסבר על תפיסת המלונאות Experiential Luxury, שמנסה ליצור חוויית אירוח שמחה, יצירתית ובלתי שגרתית. 8 סיורים ל-30 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

עוד סיורים מתקיימים בשני מלונות חדשים נוספים, אך למרבה הצער, לא נותרו עוד מקומות לסיורים אלה. עם זאת, כדאי לבקר בהם באופן עצמאי: במושבה האמריקאית-גרמנית ברחוב אוארבך, נפתח לא מכבר מלון דריסקו ומתקיימים בו מפגשים וסיור מקצועי עם שי פרקש, משמר ציורי קיר מסטודיו תכלת, אשר יספר על ההיסטוריה של המלון שנקרא בעבר מלון ירושלים ועל תהליך חשיפת ושימו ציורי הקיר.

הגן במלון פבריק ברחוב נחלת בנימין. צילום אסף פינצ'וק

במלון פבריק מרשת מלונות אטלס ברח' נחלת בנימין 28, ידריכו האדריכל יואב מסר וצוות משרדו במלון שהוקם תוך בניין טקסטיל לשעבר. במלון 43 חדרים, גן אחורי, מרפסת גג ובר. הסיורים ייפתחו בשיחה קצרה על גג המלון על האתגר שבהסבת הבניין הישן למלון מודרני ועל השפה העיצובית של המלון המשדרת אורבניות עכשווית, ולאחריה יתקיים סיור קצר בחלליו השונים של המלון.

סוף השבוע של בתים פתוחים הינו חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide יחד עם ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד. הפסטיבל מעניק חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

הכניסה לכל האירועים חופשית ותושבי תל-אביב-יפו מחזיקי כרטיס דיגיתל, יוזמנו ליהנות מסיורים ייחודיים.

פירוט כל הסיורים באתר www.batim-il.org.

Exit mobile version