Site icon IAS

ברלין על המים: שייט נהרות ואגמים מרענן בבירת גרמניה

המתחם המטופח של מעגני חב' השייט Stern und Kreis באגם ואנזה. צילום שוש להב

בברלין בירת ברלין ביקרתי מספר פעמים, ובכל פעם גילית עיר קסומה ומרתקת. לאחרונה התארחתי בברלין במסגרת "Bestiva Berlin", שהינו פסטיבל בינלאומי הגדול מסוגו בעולם שמארגנת עיר אחת – ברלין, באמצעות VisitBerlin. ה- Bestiva שכשמו כן הוא, מציע למשתתפיו לחוות ולהנות מהמיטב התיירותי ועיסקי האירוח שהעיר מציעה. ברלין היא עיר ענקית ומפתיעה באתריה החדשים והמתחדשים, שהתיירים והמבקרים בה מוזמנים לבלות בהם ולהתרשם מהם.

ברלין מציעה אתרים ומבנים היסטוריים מרשימים לצד גורדי שחקים ומרכזי קניות מפוארים ומלאי חיים. לצד אולמות הקונצרטים המפוארים, בתי האופרה, המסעדות והמוזיאונים שהעיר מציעה, יש לה צד רומנטי כשהיא נחצית על ידי נהר השפרה הקסום. על הנהר נמצאות תעלות השפרה שנחפרו לפני מאות שנים כדי להקל על מעבר סחורות בין ארצות אירופה וכ-1662 גשרים וגשרונים עוברים מעל תעלות נהר השפרה.

מוזיאון בודה באי המוזיאונים, משייט על נהר השפרה בברלין. צילום שוש להב

מעל גדותיו ניצבים אתריה המרכזיים של ברלין הנחשבים לאטרקציות הידועות ביותר בעיר. כדאי ללכת לאורך הנהר ולהכיר את ליבה של העיר, אך ישנה דרך מיוחדת יותר להכיר את ברלין, מזווית קצת אחרת. שיט על הנהר הוא חוויה מיוחדת וקסומה, וכייף לצפות ביופיה של העיר ובמוקדיה המרכזיים, בעוד שאנו נהנים משיט וישיבה בנחת.

אני טיילתי בה רגלית, ומאזור לאזור נסעתי ברכבת העילית, התחתית ובאוטובוסים. אבל מה שקסם לי הפעם, הוא לחוות גם שייט בנהרותיה ובאגמיה, ולגלות את אתריה מזווית אחרת. וזה גם היה מתבקש במזג האוויר הקייצי החם…

הקמפוס הישן של ביה"ח האוניברסיטאי באזור Charité בברלין. צילום שוש להב

בברלין ניתן למצוא לא מעט מקורות מים. בין אם אלו נהרות גדולים מאוד, אשר זורמים לאורך קילומטרים רבים ברחבי גרמניה ובין היתר גם חוצים את העיר, לצד תעלות ונחלים קטנים, אשר מתפצלים מהנהרות האלו ומהווים מקומות בילוי עירוניים, וגם אגמים גדולים וידועים, אשר אותם נוהגים הברלינאים לפקוד בהמוניהם, בעיקר בחודשי הקיץ, וכמובן התיירים. הנה, תראו אותי…

בגלל זמני המוגבל בברלין, בחרתי שני סוגי שייט: "סיטי תור" לקראת ערב על נהר השפרה, ושייט "שבעה האגמים" מוואנזה. כן בחרתי בשייט של Stern und Kreis – שהיא חברת שייט גדולה, שלה מזחים ומעגנים במיקומים מרכזיים ונוחים להגעה בעיר, והיצע תוכניות השייט מגוון וגדול, שממנו בחרתי את השניים האלה, שמשך השייט בהם נע בין שעתיים (באגמים), לשעתיים וחצי (בנהר).

בניין הפרלמנט הגרמני (רייכסטאג), בשייט על נהר השפרה, ברלין. צילום שוש להב

שוטי שוטי ספינתי

הספינות בהן שטתי הן בעלות שתי קומות: החלק התחתון הוא חלק מקורה, אשר כולו מוקף בחלונות שקופים ומתאים למי שלא רוצים להיות חשופים מדי לשמש בימים לוהטים, או למי שמעדיפים הגנה מפני הרוח בימים קרים. בנוסף, למטה ישנם שולחנות שבהם אפשר לאכול ולשתות מהתפריט המוצע במהלך השיוט. החלק העליון הוא החלק הפתוח, שכולל רק שורות של כסאות, והוא בד"כ גם החלק הפופולרי יותר, כיוון שבו הנוסעים יושבים תחת כיפת השמיים ויכולים לראות ולהרגיש את הנהר של ברלין ואת הרוח באופן ישיר. מתאים גם לחובבי הצילום.

במהלך השייט רואים את כל המבנים הידועים של מרכז העיר הלוך חזור, באופן שמאפשר לראות את המבנים משתי גדותיו של הנהר. הסיור מלווה במדריך קולי במספר שפות, המסביר על האתרים שעל פניהם חולפים, כשהמשתתפים על הספינה יכולים לגלות את מסתרי העיר, דרך השייט הרוגע על הנהר המרכזי שלה או על האגמים היפים, וגם לצפות בפעילויות ימיות של אלה שבוחרים לעשות ספורט ולהזיע, וביניהן גם שיט בקיאקים.

קתדרלת ברלין ומסדרון העמודים של אי המוזיאונים. צילום שוש להב

נהר השפרה: הנהר הגדול והמפורסם של ברלין

הנהר המרכזי והמפורסם ביותר בברלין הוא נהר השפרה (Spree). השפרה הוא נהר ענק המתחיל באזור לאוזיץ שבגבול גרמניה וצ’כיה, זורם לאזור ביצת שפרוולד, דרך העיר ברלין אל נהר ההאבל במערב ברלין, ואורכו הכולל הוא 400 קילומטרים. הוא מוכר בעיקר בזכות החלק המרכזי שלו שחוצה את מרכז ברלין, בחלק זה ניתן למצוא מאות גשרים אשר מחלקים בין שתי גדות הנהר, וגם כמה מן המבנים המרכזיים, המפוארים והחשובים ביותר של עיר הבירה.

בין נקודות הציון החשובות ביותר לאורך נהר השפרה, ניתן למנות את  גלריית איסט סייד (East Side Gallery) – האנדרטה הגדולה והמפורסמת ביותר של חומת ברלין, אשר חצתה את העיר למזרח ומערב בשנות המלחמה הקרה. האנדרטה ניצבת ממש על גדות הנהר והיא אזור פופולרי לישיבה על שפת המים.

פלאז'ה על גדות נהר השפרה, מעין חוף שיזוף על שפת ים שאין לברלין. צילום שוש להב

 בשיט חולפים על פני ארמון בלוו, בית תרבויות העולם, גשר לותר, עמוד הניצחון, רובע ניקולאי (אזור המגורים העתיק ביותר בעיר). מערבה משם, בחלק המרכזי של הנהר החוצה את רובע מיטה (Mitte), הרובע המרכזי של ברלין – ניתן למצוא את אי המוזיאונים (Museum Island), בו נמצאים כמה מן המוזיאונים החשובים, הוותיקים והיפים ביותר בברלין, וביניהם גם קתדרלת ברלין (Berliner Dom) היפה, שניצבת על גדות הנהר.

מחלק זה מתחילה טיילת ארוכה שעוברת גם באזור קריית הממשלה החדשה של ברלין, בה שוכנים מבני השלטון המרכזיים של גרמניה, כמו בניין הרייכסטאג. נחמד לראות מהשייט כלפי גדות נהר השפרה, שחלקים מסויימים שלו משמשים כמעין פלאז'ה – חוף שיזוף וסתלבט על שפת ים שאין לברלין.

מעגנים פרטיים וטירות נסתרות, תצפית מהשייט. צילום שוש להב

וגם בתעלות נהר השפרה

מלבד החלק המרכזי והרחב של נהר השפרה, הוא מתפצל לכמה תעלות קצרות יותר, המהוות מקומות בילוי ואזורים טבעיים לרווחת תושבי העיר. בין אלו ניתן למנות את תעלת ווסטהאפן (Westhafen Canal) – הנמצאת בחלקו הצפוני של מרכז העיר, ואת תעלת שרלוטנבורג (Charlottenburg Canal) – אשר חוצה את הרובע היוקרתי שבמערב. התעלה החשובה ביותר שכדאי להכיר, היא תעלת לנדוור – המשתרעת לאורך של כמעט 10 קילומטרים וחוצה בין היתר את הרבעים קרויצברג (Kruzberg) ונויקלן (Neukolln).

באיזור בהם נפגשים הרבעים ממש על גדות התעלה, נמצאים מקומות בילוי רבים שמרכזים אליהם תושבים צעירים, בעיקר בתקופת הקיץ, ביניהם גשר אדמירל (Admiral Brücke) והאיזור של רחוב Maybachufer  – האיזור היפה ביותר על התעלה, בו גם נערכים כמה פעמים בשבוע שווקי אוכל ושוק פשפשים. מלבד זאת, התעלה מהווה גם מקום אידיאלי להליכות רגליות או לעריכת פיקניקים.

אגם הברבורים בשייט שבעת האגמים. צילום שוש להב

שייט שבעת האגמים של ברלין

ברלין עשירה במקורות טבע רבים, הכוללים גנים, פארקים, יערות של ממש וכמובן אגמים. האגמים שנמצאים מסביב לעיר הם מקומות הבילוי הפופולריים ביותר על המקומיים בתקופת הקיץ ומהווים את התחליף המושלם לים, שכה חסר בעיר. החופים שלצד האגמים מתמלאים בהמוני אנשים שמנסים לתפוס קצת שמש ואוהבים לבלות שעות בשיזוף ורחצה. ואחת האפשרויות הפופולריות ביותר היא לקחת סיור על ספינה באגמים של ברלין, כאשר ביניהם קיים סיור "שבעת האגמים" של ברלין אשר בו אתם שטים בספינה בין כל האגמים הכי חשובים של העיר, שמחוברים בזכות היותם שייכים למקורות מים חופפים.

סיור "שבעת האגמים" של ברלין הוא ללא ספק שייט מפנק למי שאוהבים להנות מהחיים, שבמהלכו מגלים את שבעת האגמים אשר נמצאים במחוז ואנזה (Wannsee), שאחד מהם הוא אגם ואנזה המפורסם, הקרוי על שם האיזור. הייתי מאד סקרנית לתצפת על וילה ואנזה, הידועה לשימצה (שם נחתם ע"י הנאצים ה"פיתרון הסופי" של היהודים), אך למגינת ליבי היא מוסתרת החורשת גבוהת צמרת. השייט עובר לאורך נוף ירוק-כחול מדהים, ארמונות וטירות, כנסיות ומנזרים, חורשות ירוקות וגנים וכמובן שמעגני יאכטות. באגמים שטות סירות מרוץ וסירות מפרש. בהמשך המסלול עוברים על פני אי הטווסים Pfaueninsel)) הידוע, בו נמצא ארמון לבן ועתיק שנראה כאילו נלקח מהאגדות. וגם רוחו של צ'ייקובסקי שורה כאן עם אגם הברבורים שלו…

תיאטרון הספינה היהודי ע"ש גב' גולדברג, באגם ואנזה. צילום שוש להב

 ההפתעה של גב' גולדברג: בתום השייט, כשירדתי לרחבה המטופחת של המעגן, לא יכולתי שלא להבחין בספינה תכולה, שכאילו תקועה במים, ועליה מודפס בענק: "תיאטרון הספינה היהודי ע"ש גב' גולדברג". מלאת סקרנות התקרבתי אליה, ומהמודעות התלויות הבנתי שכאן מופיע התיאטרון היהודי בשלל תוכניות ומופעים, במוצאי שבתות. נקשתי על השער שחסם הכניסה, ולא היתה תגובה. התחלתי לצעוק "הלו הלו", ואז הגיח הקפטיין (כך הציג עצמו) עם לבוש לא-מחייב, ונענה לבקשתי לראות את הפלא מבפנים. מתברר שכל חלקה הפנימי של הספינה הפך לאולם תיאטרון קטן ומאובזר היטב. כמה סימלי שספינת תיאטרון יהודי עוגנת ופעילה דווקא באגם ואנזה…

קישור לאתר גם בעברית:  Stern und Kreiskt: לחצו כאן 

Exit mobile version