Site icon IAS

בעיית הפליטים באירופה- סכנה חמורה לתיירות

פיגועי הטרור באירופה פוגעים בתיירות, אך הם אינם יכולים לגרום לקריסתה. כך מתברר, ממחקרים שבחנו את השפעתם ואת מגמת התאוששותם  במרוצת הזמן. מנגד, אם האיחוד האירופי יסרב, ללא הרף, למצוא פתרון אנושי ומוסרי בטיפול בפליטים הנכנסים לאירופה, עשוי להתרחש בה משבר פוליטי וחברתי חמור, שבסופו יפגע בענף התיירות באופן חמור מאוד. 

הפיגועים הרצחניים ביום חמישי שעבר בברצלונה ובקמברליס המרוחקת ממנה כ-120 ק"מ מסמנים את ההתקפה הג'יהאדיסטית הראשונה בספרד מאז 2004. ההתקפה במרכזה של העיר המתויירת ביותר בספרד, לב ליבה של התיירות הספרדית.

תיירים נכנסים לספרד ולברצלונה

בשנה שעברה הגיעו לספרד 75.5 מיליון תיירים, ובשנה זו צפויים להגיע אליה יותר מ-83 מיליון תיירים, מה שיציב אותה בחזית התיירות העולמית. בעין הגאות התיירותית הזאת ממוקמת ברצלונה, שבשנה שעברה הגיעו אליה יותר מ-30 מיליון מבקרים. ברצלונה מייצגת גם את הליבה של המבקרים בקטלוניה, שהיא יעד המועדף על תיירים בינלאומיים, כאשר אחד מכל ארבעה תיירים המגיעים לספרד פוקד אותה.

יעדי הטרוריסטים

מקומות תיירותיים כגון נמלי תעופה, ברים, מסעדות, או מועדוני לילה, מהווים יעד עבור טרוריסטים, כי הם מקומות שבהם מתאספים יותר אנשים. טלב ריפאעי, נשיא ארגון התיירות העולמי (WTO), אמר לאחר הפיגועים האחרונים באירופה, "שאין מקום מחוסן וכי ניתן לתקוף כל מדינה".

הנהירה התיירותית לספרד

משנת 2010 עם תחילת ה"אביב הערבי", וחוסר הביטחון שנבע מכך במדינות תיירות מסורתיות, כמו מצרים, טורקיה, או מרוקו, גדלה התיירות לספרד ביותר מ-14 מיליון תיירים. גם גל ההתקפות באירופה, שהחל בינואר 2015 עם הפיגוע במגזין צ'רלי הבדו בפריז, יצר העדפה תיירותית לספרד, במחיר השפעה תיירותית שלילית על מדינות אירופיות אחרות כמו צרפת, בלגיה, גרמניה או בריטניה.

הטרור פוגע בתיירות אך לא גורם לקריסתה

השפעת הפיגועים בפריז בנובמבר 2015, ובעקבותיהם התקפת הטרור האכזרית בניס בחודש יולי 2016, גרמו לאובדן של כ-2 מיליון תיירים בצרפת, שבה מהווה התיירות 8% מהתמ"ג, בהשוואה ליותר מ-11% שהיא תורמת לתוצר של ספרד, כשבברצלונה נתון זה מגיע ליותר מ-12%.

פריז, מתחרה גדולה בברצלונה, ירדה בשנת 2016 בכ-1.3 מיליון תיירים, ופדיון התיירות שלה ירד בין המחצית הראשונה של 2015 ל-2016 בכ-750 מיליון יורו. היקף ההזמנות באזורים כמו המנזר של ימי הביניים במונט סן מישל בנורמנדי, שבמשך שנים ייצג את אחד היעדים התיירותיים העיקריים בצרפת פחת ב-70%, והוא עדיין לא הספיק להתאושש.

ההשפעה של פיגועי הטרור האחרונים בלונדון העיר השנייה המתויירת בעולם, עלולה לגרוע ממנה השנה, על פי בדיקת יורומוניטור, כ-285 אלף תיירים השנה. במקרה של בלגיה – דוח של איגוד התעשייה הבלגית גילה, כי ההשפעה הכלכלית של ההתקפות בבריסל הסתכמה ב-2,4 מיליון יורו בשנה שחלפה.

הכנסות התיירות בספרד

על פי ארגון התיירות העולמי (WTO), הכנסות התיירות בספרד בשנת 2016 היו למעלה מ-54 מיליון יורו ותפסו בכך את המקום השני בעולם אחרי ארה"ב. בחודש יוני השנה הכנסות התיירות הסתכמו ב-8.187 מיליון יורו.

ההשלכות של פיגועי הטרור בברצלונה ובקמברליס עלולות להשפיע לרעה על הדימוי הביטחוני החיובי שם – שנפגע. השפעתם על התאוששות התיירות בקטלוניה ובכל ספרד היא המפתח להתבססות מחדש של המשק התיירותי הספרדי.

ריפאעי טוען כי יש צורך בתוכניות מניעת טרור לאומיות ובינלאומיות, משום שלדעתו איננו יכולים בסופו של דבר להרוג את המגזר התיירותי באמצעים שאינם מסייעים לביטחון.

בעיית הפליטים

דניס קאן טאומן (Denis Can Teoman) מאוניברסיטת ראטגרס במדינת ניו ג'רזי בארה"ב. פרסם מחקר ב-  European Journal of Geography הטוען, כי קשה לצפות מראש את ההשפעות הבינוניות והארוכות הטווח של הפיגועים באירופה על תיירות. לדבריו, מדינות עם תעשיית תיירות חזקה מגיבות אחרת לחוסר יציבות פוליטית ולטרור, כפי שהיה בצרפת ובטורקיה.

הביטחון הופך להיות צורך ברור יותר על מנת לספק תחושה ביטחונית עבור מקומיים ותיירים. דפוסי הפיגועים באירופה הראו, כי התקפות הטרור מיועדות לא לתיירים אלא ליעדים מרובי תנועת אנשים, כמו תחנות רכבות תחתית, טרמינלים בנמלי תעופה ושדרות הומות אדם.

לדברי טאומן, אירופה היא עדיין יעד תיירותי בטוח מאוד. אבל מעניין יהיה להתבונן כיצד תתפתח בה התיירות ב- 20 השנים הבאות. מספרי כניסת התיירים לאירופה תלויים גם בפיתוח התיירות ובמצב הפוליטי באזורים אחרים בעולם. כך למשל, מספר התיירים באירופה עשוי לרדת אם היציבות הפוליטית במדינות מסוימות תתחזק.

הוא מדגיש, כי הטרור לבדו אינו יכול להוביל לקריסת התיירות, עם זאת, אם האיחוד האירופי יסרב ללא הרף למצוא פתרון אנושי ומוסרי בטיפול בבעיית הפליטים הנכנסים לאירופה, עשוי להתרחש באירופה משבר פוליטי וחברתי חמור, אשר בסופו של דבר יפגע בענף התיירות באופן חמור מאוד.

 

 

Exit mobile version